Dag iedereen.

Een paar lezers van jullie zullen mijn bericht van een paar jaar geleden over een koelwatermeter van VDO nog herinneren.

Inmiddels ben ik een heel stuk verder, zijn mijn probleemoplossende vaardigheden ook wat toegenomen, en vordert het project daarmee dus ook.

Begin dit jaar besloot ik een echt Volvo cluster te monteren.
Het oude was zelfgemaakt en zelfs in een opstelling voor computerspelletjes aan de gammele kant.

Alle kleine meters heb ik (met een hoop aanpassingen op het moederbord van dit cluster) werkend gekregen via een Arduino.
De achtergrondverlichting is vervangen door LED's, net als de statusverlichting.

(De enige reden is dat ze én warm worden, en 24V vereisen, en ik het gebruik van 24V zoveel mogelijk wil beperken).

Dit cluster bevat een typesticker waarop 1081 Hz vermeld staat.
Of dat voor die Pin W opgaat, of dat het iets zegt over het aantal cylinders van het oospronkelijke voertuig: ik heb geen idee.

Als ik me de advertentie goed herinner komt het cluster uit een graafmachine.

Maar bij de toerentalmeter loop ik tegen een probleem aan.

Met voorbehoud van fouten, is dit (denk ik) hoe de toerentalmeter in het echte cluster "bedraad" is.

De print is helaas witgelakt, printsporen volgen is nogal lastig.

Op het chipnummer (dat ik voor de tekening zelf heb gemaakt in KiCad aan de hand van een ander plaatje op internet) is geen datablad te vinden.

De achterkant van het cluster vermeld de ingang van die chip als Pin W.

Een zoekopdracht op CircuitsOnline leverde al op dat dat een aftakking van de dynamo zou zijn.
Er is alleen een probleem: met een functiegenerator waar wisselspanning uitkomt bij instelbare frequentie aan de Pin W (massa's gecombineerd, uiteraard) gedraagt de meter zich...nou ja, onvoorspelbaar.
Of hij beweegt niet, of komt even op en blijft heen en weer stuiteren.

Vandaag besloot ik de meter aan te sluiten op een manier die meer lijkt op de kleinere kruisspoel meters, met een PWM signaal uit de Arduino.
Met een BC547 en later een BD137 (ik vroeg me af of de maximumstroom misschien te laag was) kon ik de naald in ieder geval uit laten slaan.

Daarmee kwam ik een heel stuk verder, de meternaald bewoog voorspelbaar.

Maar ik kom er niet uit hoe ik het bereik volledig kan benutten: afhankelijk van de ingangsspanning springt de naald bij het inschakelen van de voedingsspanning op de - en linker + al omhoog.

Het lijkt alsof een aangeboden wisselspanning (in mijn geval pulserende DC, dus niet écht wisselspanning) de meteruitslag reduceert vanaf z'n maximum, in plaats vanuit de nulpositie naar boven toe.

Maar dit is een aanname.

Ik heb de weerstandswaarde aan de basis van de transistor gevariëerd, de weerstandswaarde aan de emittor.
De uitslag vanaf de plek waar de meternaald staat bij inschakelen van voedingsspanning veranderd, maar de volledige meteruitslag bereik ik nooit.

Gewoon voor de zekerheid probeerde ik ook nog een stappenmotorsturing via een L298N maar dan doet de meter helemaal niks.
Dus de meter lijkt op een grote versie van de kleine kruisspoelmeters

Is er iemand die hier iets meer over weet?

Gezien de serieweerstand van 27k is de stroom hier niet de beperkende factor.

Ik denk dat er uit de W aansluiting van de alternator een sinus komt. Heb je al een echte sinus geprobeerd?

Ik weet niet hoe goed jouw beheersing van de Engelse taal is, maar hier staat een heel stuk uitleg over de werking en aansturing van "cross-coil" meters.

Die tekening rond die transistor lijkt mij niet goed.
D3 legt de 24V aan de GND = een kortsluiting.
De schakeling rond Q1 en zener D1 is ook fout.

Zit die meter op een diesel?
Dan is (was) er meestal een W klem op de dynamo aanwezig, daar komt een van de winingen uit voor de gelijkrichtbrug.
De frequenstie us dus wel redelijk hoog in verhouding tot het motortoerental.

Dag,
dit is een zgn "aircore meter". Testen van deze meters op de zaak deed ik gewoon met een pulserende gelijkspanning van zo'n beetje 5 volt , geen echte blokgolf die door de " nul" gaat dus. Met de frequentie vermeld op de sticker zou het instrument dan volledige uitslag moeten geven.
Douwe

Mijn excuses voor de trage reactie, ik moest helaas mijn aandacht op iets heel anders vestigen de afgelopen paar maanden.

Op woensdag 26 juni 2024 13:58:35 schreef maartenbakker:
Ik denk dat er uit de W aansluiting van de alternator een sinus komt. Heb je al een echte sinus geprobeerd?

Dat had ik, de functiegenerator van mijn vader is een sinus-generator, al kan deze ook een blokgolf uitsturen.

Op woensdag 26 juni 2024 14:33:10 schreef MNM(tm):
Ik weet niet hoe goed jouw beheersing van de Engelse taal is

Goed, gelukkig :) .

Op woensdag 26 juni 2024 14:33:10 schreef MNM(tm):
hier staat een heel stuk uitleg over de werking en aansturing van "cross-coil" meters.

Hier heb ik veel aan gehad.

Op woensdag 26 juni 2024 16:00:35 schreef MGP:
Die tekening rond die transistor lijkt mij niet goed.
D3 legt de 24V aan de GND = een kortsluiting.
De schakeling rond Q1 en zener D1 is ook fout.

Ik kon het dan ook alleen maar uittekenen aan de hand van doormeten van de print, en het volgen van printsporen. Omdat de print een witte toplaag heeft, en een enorm kopervlak voor (ik gok) koeling, was de kans onvermijdelijk dat er fouten in zouden zitten.
Elektrische schema's tekenen is helaas niet mijn sterkste kwaliteit :P (Evenmin het lezen ervan van een bestaand onderdeel).

Op woensdag 26 juni 2024 16:05:28 schreef revado:
Zit die meter op een diesel?

Grote kans van wel. Een vriend die in de groenvoorziening heeft gewerkt merkte op dat het toerental van de meter 'typisch van een voertuig met dieselmotor voor aandrijving van de hydrauliek is'.
In mijn geval leek het cluster genoeg op het type uit deze bussen, waar het project op gebaseerd is, waar het me hoofdzakelijk om ging:

Dat de toerentalmeter een andere plaat bleek te hebben was iets dat me pas later opviel :P . Maar goed, dat loste een beetje pielen in Photoshop en printen vervolgens wel op.
De advertentie gaf aan dat het een reserveonderdeel was voor een graafmachine.

Op woensdag 26 juni 2024 16:05:28 schreef revado:
Dan is (was) er meestal een W klem op de dynamo aanwezig, daar komt een van de winingen uit voor de gelijkrichtbrug.
De frequenstie us dus wel redelijk hoog in verhouding tot het motortoerental.

Het zou kunnen. Het probleem is dat ik niet weet hoe de situatie in de voertuigen (zowel van de bussen niet als van de graafmachine waar deze van zou zijn) er uit gezien heeft.

Op woensdag 26 juni 2024 19:42:48 schreef B.D.:
Dag,
dit is een zgn "aircore meter". Testen van deze meters op de zaak deed ik gewoon met een pulserende gelijkspanning van zo'n beetje 5 volt , geen echte blokgolf die door de " nul" gaat dus. Met de frequentie vermeld op de sticker zou het instrument dan volledige uitslag moeten geven.
Douwe

Dit heeft niet gewerkt, dat probeerde ik eerder al, en leverde een beperkte uitslag op van maximaal 90 graden.

Omdat ik eerder al problemen had ervaren met een aantal lekkende aansluitingen die statusverlichting liet branden terwijl de pin waar ze op waren aangesloten niet werd aangesproken in de software, besloot ik de print in afmetingen en vereiste gaten na te tekenen in KiCad.
Zo had ik de vereiste aansluitingen allemaal op de juiste manier bedraad, zonder allerlei draadjes her en der, en dus met minder risico op fouten.

Een foto van grote afstand (om vertekening bij het overtrekken te voorkomen) maakte dat de nieuwe print echt precies in de behuizing past.

De inkeping in de lichtgeleider van de toerentalmeter is alsof deze gemaakt is voor de L298N driver:

Ook alle andere onderdelen zaten echt op precies de juiste plek. Na het weer insolderen van de mescontacten had geen enkele meter te maken met extreme weerstand wegens een fout uitgelijnd setje gaten:

Zonder statusverlichting die zich raar gedraagt, doet de toerentalmeter het nu ook zoals het hoort:

Toerentalmeter_werkend.mp4

(Geen audio, was nauwelijks iets hoorbaar).

Heel, heel veel dank aan alle hulp die ik hier gekregen heb :).

Zo is er weer een detail voltooid van dit project.

Dus het is gelukt uiteindelijk, mooi.
Dank je voor het even terugkoppelen, dat is ook leuk om te weten!

Leuk project! gefeliciteerd met het resultaat!