Ik heb hier een 29 jaar oude Fluke 123 scopemeter die een seconde of 2 aangaat en dan weer uitspringt. In die paar seconde gaat het backlight aan en dat is erg "gelig". Voor ik uitgebreid ga meten, kan een CCFL buisje zo slecht worden dat het bij opstarten de voeding plat trekt ? Ik kan wel de stroom meten maar ik weet niet wat zo'n ding normaal trekt.

Het zou mogelijk ook kunnen dat de voeding te veel rimpel heeft en daardoor het backlight ook niet goed opstart (en de rest ook niet). De pest is dat om de rimpel te meten 2 seconden een beetje kort is.
Als ik met mijn Keithley meet, die is snel genoeg om nog net te zien als eerste test, dat in ieder geval de + en -3V3 en +5 opkomen.

een truc dat je kan doen, is een apart CCFL lampje nemen (bv slopen uit een oud laptopscherm) en dat eens aan de voeding hangen. als die lamp wel blijft branden, is de oorzaak dus de originele.

ik heb vroeger het probleem gehad dat in een scherm 2 lampen zaten, en 1 van de 2 was gebroken. het scherm startte normaal op, maar de voeding zag dat 1 lamp niet werkte en schakelde de boel uit.
met een extra lamp heb ik zo kunnen vinden dat 1 lamp het niet deed (aan de helderheid van het scherm zag ik het niet terwijl die toch maar op 1 lamp werkte)
ik heb die losse CCFL dan gewoon achteraan in de behuizing gestoken zodat het scherm weer 'werkte'

Dit is een heel klein schermpje en dat buisje zit goed weggestopt. Ik heb toevallig een buis liggen maar die komt uit een monitor en is grofweg 10x zo lang. Die zal veel meer stroom trekken. En voor de zekerheid: de scoop springt helemaal uit, niet alleen het CCFL.

De brandspanning van een versleten lampje is hoger en daarnaast wordt het uitgestraalde licht inderdaad vaak gelig of rossig. Als de inverter een afwijking in brandspanning of -stroom detecteert, zou hij zomaar een beveiligingssignaal aan de voeding kunnen geven. In televisies werkt dit eigenlijk altijd zo.

Dat gelige CCFL licht ken ik wel van de oudere pc monitors. Die hadden dan ook vaak een doorgebrande CCFL voeding. Hetzij de trafo uitgefikt en fet's kapot, dan wel de fet's kapot. Het duurde ook steeds langer voordat de buizen van geel wit werden. In het begin 30 seconden tot uiteindelijk een half uur. De gele buizen zelf werden dan ook behoorlijk heet (tot duidelijk donker rood gloeiend) voor een 'koude' kathode buis. Soms ook wel zo heet dat er glasbreuk optrad en dat was dan einde buis.

Sommige monitoren schakelden vanaf koudstart dan ook meerdere malen uit en bleven pas na een keer of tien direct weer inschakelen pas aan.

Bij de 'goedkope' LG 17" vonden ze de beveiliging van de CCFL voeding i.g.g. niet zo belangrijk, die hadden vaak uitgefikte trafo's en fet's. Maar het begon bij die 17" altijd met een onboard snelle smd-zekering van 2 of 2.5 A die door was. Zekering vervangen en een paar dagen tot een uur later lag die er weer uit. Dan waren de fet's en trafo vaak nog 'heel' op dat moment.

Wat gebeurt er met de driver van zo'n buisje als je die zonder buisje aanzet ? Loopt dan de spanning te hoog op ?

Die gaat in veiligheid en geeft dat ook door aan de rerst van het toestel, waardoor het nu uitvalt.

Op vrijdag 28 juni 2024 13:50:40 schreef harry64:
Dat gelige CCFL licht ken ik wel van de oudere pc monitors. Die hadden dan ook vaak een doorgebrande CCFL voeding. Hetzij de trafo uitgefikt en fet's kapot, dan wel de fet's kapot. Het duurde ook steeds langer voordat de buizen van geel wit werden. In het begin 30 seconden tot uiteindelijk een half uur. De gele buizen zelf werden dan ook behoorlijk heet (tot duidelijk donker rood gloeiend) voor een 'koude' kathode buis. Soms ook wel zo heet dat er glasbreuk optrad en dat was dan einde buis.

Sommige monitoren schakelden vanaf koudstart dan ook meerdere malen uit en bleven pas na een keer of tien direct weer inschakelen pas aan.

Bij de 'goedkope' LG 17" vonden ze de beveiliging van de CCFL voeding i.g.g. niet zo belangrijk, die hadden vaak uitgefikte trafo's en fet's. Maar het begon bij die 17" altijd met een onboard snelle smd-zekering van 2 of 2.5 A die door was. Zekering vervangen en een paar dagen tot een uur later lag die er weer uit. Dan waren de fet's en trafo vaak nog 'heel' op dat moment.

Een doorgebrande CCFL voeding kan nooit de buizen heet maken, als er een FET/trafo slecht wordt dan gaat er minder energie naar de buizen. Ik vermoed eerder dat het in zo'n geval gaat om het feedbackcircuit of dat de buizen steeds meer spanningsval krijgen en dat er op constante stroom geregeld wordt.

Ik vind net in het manual:

If the lamp is defective a 1.5 kV voltage can be present for
0.2 second maximum.

Dan schakelt hij in ieder geval het backlight uit.
Bij de beschrijving van de voeding en backlite voeding wordt nergens geschreven dat de status of stroom van de backlite converter wordt bewaakt. Ik ga eerst maar eens wat elcotjes testen. Als die goed zijn dan ga ik het backlite testen. Ik heb in Waardenburg nog ergens een paar sloop 123's liggen (dat is 120km hier vandaan maar ik moet daar van de week toch zijn)

Edit: de ccfl converter is niet doorgebrand.

Op vrijdag 28 juni 2024 13:54:05 schreef fred101:
Wat gebeurd er met de driver van zo'n buisje als je die zonder buisje aanzet ? Loopt dan de spanning te hoog op ?

Ja, die schiet meteen naar de ontsteekspanning (voor de zekerheid waarschijnlijk nog wat boven de gegarandeerde ontsteekspanning van de buisjes), en constateert na een paar seconden dat er niks gebeurt en schakelt dan weer af of waarschuwt de voeding dat die af moet schakelen.

Op vrijdag 28 juni 2024 14:19:42 schreef Benadski:
[...]

Een doorgebrande CCFL voeding kan nooit de buizen heet maken, als er een FET/trafo slecht wordt dan gaat er minder energie naar de buizen. Ik vermoed eerder dat het in zo'n geval gaat om het feedbackcircuit of dat de buizen steeds meer spanningsval krijgen en dat er op constante stroom geregeld wordt.

Een doorgebrande CCFL doet dat uiteraard niet meer want die doet niets meer. Een trafo die het heeft opgegeven doet met nieuwe fet's en sturing of niets meer of blaast opnieuw je fet's en sturing op. Soms niet eens direct maar pas als trafo wat warmer wordt manifesteert zich een (fatale) windingsluiting.

Die constante stroomsturing door de buis kan wel kloppen. Sommigen kregen last van af en toe overslag in of rond connectors.

I.i.g. was het uiteindelijk de moeite niet meer om CCFL's te repareren omdat led toen al behoorlijk in prijs was gedaald.

Lijkt mij dat je beter van de sloper het hele scherm overzet. Het ziet er uit als eenmaal gemonteerd niet meer demonteren. Video gaat over een andere kwaal van de LCD.
https://www.youtube.com/watch?v=Jjs6FuGg3PE

Lijnen weghalen heb ik ook een paar keer gedaan. Ik zet daarvoor mijn bout op 80 graden. Op die manier kun je nog niet geactiveerde lijmballetjes weer activeren.

Die displays haal ik liever niet uit elkaar maar het is te lang geleden dat ik aan een 123 gewerkt heb om zo te weten of je makkelijk bij die buis kunt. Van de slopers die ik heb heeft er 1 een defect display. De andere een kapotte P-asic en waarschijnlijk nog veel meer want daar heeft 15kV op beide ingangen gestaan. De eigenaar dacht dat je met de scoop op 1000x probe setting ingesteld wel de bobine output kon meten. Toen dat niet lukte op kanaal A probeerde hij ook B |:(

Auw! Ik heb een keer iemand z'n gewone DMM zien killen met een magnetron meten. Dat was een negatieve spanning dus dat was niet zo erg gevaarlijk als positief want min is minder dan nul.... :P

Op vrijdag 28 juni 2024 11:39:33 schreef fred101:
Dit is een heel klein schermpje en dat buisje zit goed weggestopt. Ik heb toevallig een buis liggen maar die komt uit een monitor en is grofweg 10x zo lang. Die zal veel meer stroom trekken. En voor de zekerheid: de scoop springt helemaal uit, niet alleen het CCFL.

Fred,

Als ik het goed heb heb ik nog een paar achtergrondschermpjes liggen met kleine buisjes. Mocht je interesse hebben, dan wil ik wel eens gaan graven.

Groet,
T.A.

Ik heb mijn Brymen opgeblazen met 40kV (Na vervangen van de protectie onderdelen deed hij het weer)
Bedankt Eric maar ik denk dat ik de originele heb liggen. Ik moet toch van de week naar Waardenburg.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (34%)]

Deze DMM had de chip geen dakje meer. Hoop dat je scopemeter weer goed krijgt, mooi ding.

Op vrijdag 28 juni 2024 15:21:44 schreef maartenbakker:
[...]Ja, die schiet meteen naar de ontsteekspanning (voor de zekerheid waarschijnlijk nog wat boven de gegarandeerde ontsteekspanning van de buisjes), en constateert na een paar seconden dat er niks gebeurt en schakelt dan weer af of waarschuwt de voeding dat die af moet schakelen.

Als je een ccfl-inverter belast met een weerstand overeenkomend met de ‘weerstand’ van een werkende ccfl? Zou dat gaan of valt ‘ie er dan over dat de ontsteekspanning wel erg laag is? (De enige die ik ken zijn een resonant trafotje en een seriecondensator, zonder slimmigheid.)

(De hele ccfl inverter er uit, het signaal naar de voeding foppen op ‘alles ok’ en een paar led’s er in zou ook nog kunnen…)

Even een update.

Het "nieuwe" buisje zit erin. De oude was idd zo goed als op. Helaas wilde hij nog niet starten. Toen wat elcos gedesoldeerd en getest maar die waren allemaal goed. Daarna de nodige dingen doorgesoldeerd want er zaten behoorlijk wat brakke solderingen. oa van, ik denk, een vroegere reparatie.

Omdat de klant de adapter niet had meegestuurd en ik niet graag via een accu werk heb ik toen ipv de accu een labvoeding aangesloten. Het ding start daarmee gewoon op. Hij trekt 470mA bij 4,8V. Het manual zegt alleen dat hij 4 uur op een 1800mA NiCd kan werken. (dan is 470 mA niet onrealistisch) en dat hij via een 9 tot 21V adapter 5W verbruikt. Bij 12V trekt hij met de accu er ook aan grofweg 450mA zijn, zonder accu in de 250mA dus hij lijkt ook zo niet te veel te verbruiken. Maar met alleen de accu start hij niet.

Dan denk ik dat de accu gewoon gaar is. Ik ben hem nu aan het laden, dan daarna kijken of hij wil starten. Als test eerst even aan een load gehangen. Hij zat op 4,3V. Hij levert 500mA maar de spanning stort gelijk in naar 3,2V dus waarschijnlijk is er een van de 4 cellen heel slecht.

Ik heb de accu geprobeerd. Hij was helemaal vol. Na een seconde of 5 ging het ding uit. De accu was toen open klem nog maar 4,2V. Ik had nog twee oude sets. Van twee brakke een "goede" gemaakt. Deze vol geladen en toen daarmee geprobeerd en dan werkt hij gewoon. Het is dus 100% zeker de accu.

Bedankt voor de link, ik zal het aan de klant doorgeven.