hallo mensen,
ik wil mijn Niu scooter vervoeren achter de auto met voorwiel in een klem aan de bumper.
achterwiel draait dan continu de hele rit
kan dit zonder de achterwielmotor te beschadigen?
de scooter loopt vrij licht als je hem duwt zonder ingeschakelde motor.
Ik denk dat dat goed gaat tot de maximumsnelheid van de brommer.
Ga je daar overheen, dan kunnen er dingen zichzelf ongepland de-assembleren. Grof gezegd: 't kan ieder moment helemaal naar de tering gaan als je z'n ontwerpsnelheid overschrijdt. Zowel elektrisch als mechanisch, want uitgaande van een permanent magneetmotor zal die altijd een aardige spanning opwekken. .
Daar kan ie tegen bij z'n ontwerpsneleid (gas los bij 45km/h is ook onbelast ronddraaien) maar wat er gebeurt als je daarboven gaat? Geen idee...
En mechanisch omdat lagertjes en eventuele tandwieltjes helemaal niet berekend zijn op autosnelheden. En ook het bandje heeft een maximum snelheidsrating
Ik zou het hoe dan ook beperken tot een paar kilometer afslepen met 30km/h. Dat gaat vast wel goed. Zeker géén geschikte methode om 'm op een gemakkelijke manier op vakantie mee te nemen.
Laat ik ten slotte nog even aankaarten dat dit zéér illegaal is. Nogmaals, voor een paar kilometer met 30km/h zou ik daar niet om malen, soms moet je wat. Maar dit is géén methode om regelmatig toe te passen!
Je "aanhanger" moet typegoedkeuring hebben, en dat heeft dit systeem niet.
Als je een Chrysler Chevrolet Suburban hebt, dan denk ik dat je het best een drager voor een crossmotor kan opsnorren, en een voldoende zware trekhaak op het bakbeest laten monteren. Maar als je zo'n weglegale walvis rijdt, dan past die brommer waarschijnlijk gewoon ín de auto 
Dat lijkt me gewoon een bldc motor die spanning opwekt tijdens rollen
En voor een stukje uitrollen zal de electronica daar wel op gebouwd zijn
Voor lange afstanden zou het zomaar kunnen dat iets in je controller ermee ophoudt, die zal niet ontworpen zijn op permanent affakkelen
Lijkt me een slecht idee. Daar zijn die scooters niet op gebouwd. Bovendien kan dat vreselijk gaan stuiteren en slingeren.
@Ledlover: je bedoeld een Chevrolet. Een Chrysler Suburban bestaat niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is een Chinese budget scooter. Dan zou ik ook heel goed naar de max snelheid van de banden kijken. Een vriend heeft een Chinese bromscooter met 4 takt en die banden waren na 1500km al helemaal glad en hij rijdt heel rustig. Als banden boven hun ontwerp snelheid worden gebruikt kunnen ze klappen.
Daarnaast verwacht ik geen enorme overhead qua electronisch deel. Als ik het goed begrijp gaat zo'n motor dan stroom genereren. Die moet ergens heen. Ook dingen als lagers zullen niet afgestemd zijn op 80km/h
Ik zou het niet aandurven (anders dan een paar km) Als de banden (staat er meestal op) wel 80km/u kunnen dan zou ik hem omgekeerd eraan hangen. Het stuur dan met een metalen stang vast zetten. (zelf fabriceren)
Als de scooter licht is zou je hem op een fietsendrager voor 2 fietsen kunnen zetten. De accu kun je er ivm gewicht er mogelijk uithalen. De gemiddelde trekhaak mag 80 kilo hebben.
Ander punt:
Een klem aan de bumper mag ook niet, daar is geen typegoedkeuring voor.
Als er iets mis gaat ben je de sjaak.
Gewoon een aanhangertje achter de auto met dat ding er in.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 28 juni 2024 21:50:14 schreef fred101:
Is een Chinese budget scooter.
Het is een van de minder slechte merken, misschien afhankelijk van het precieze model. De types die ik goed ken (mee gereden, accu's verwisseld, klein onderhoud, huur er incidenteel nog wel eens eentje) hebben Bosch motoren en accu's met Panasonic cellen. Het kan zijn dat dat Felyx-spec is en dat de exemplaren die je bij de fietsenmaker koopt, wat minder zijn... Maar ik verwacht van niet en als je ervan uitgaat dat iedereen (inclusief ikzelf) met een Felyx rijdt alsof hij gehuurd is, dan heb ik best respect voor de bouwkwaliteit. Hooguit dat het tupperware er soms afvalt als je hem te vaak neerlegt, maar je kan er ook gewoon vlot mee over drempels zonder dat er wat stukgaat (wel even je kont van het zadel lichten alsof je terreinrijdt).
Als ik me goed herinner weegt hij met 2 accu's erin minstens 100kg. Dan zou je zonder accu's heel misschien net op 80 komen. Het kan meer zijn, ik heb nog ergens een instructieboekje waar het wel in zal staan, maar waar?
Hoe dan ook zou ik hem nooit langer dan een paar km en sneller dan 30km/u op het achterwiel afslepen. Let op het woord: afslepen. Dus niet: vervoeren.
@Laurens: Ik weet niet hoe de verbinding tussen motor en elektronica is. Ik probeer me te herinneren hoe de vrijloop qua bediening zit. Ik denk dat hij ontgrendeld moet zijn maar niet aan moet staan. Ik weet niet hoe de ontgrendelfunctie op normale consumentenmodellen werkt.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Niet doen! Je blaast je elektronica op.
De motor werkt als generator, ook als de scooter uitstaat. Via de Hbrug-diodes gaast de voedingsspanning omhoog. Als je harder gaat dan de scooter kan wordt die spanning zo hoog dat je alles opblaast.
Op vrijdag 28 juni 2024 21:09:30 schreef suburban:
.....in een klem aan de bumper.
Ik heb nog nooit van zo'n slecht idee gehoord.
je zou er maar achter rijden en het hele zooitje komt los.
achterwiel draait dan continu de hele rit
Heel kort ja. En je beschadigd niet alleen je achterwiel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 28 juni 2024 21:09:30 schreef suburban:
Ja, dit gaat gegarandeerd de achtermotor niet beschadigen.
De electronica en de accu gaan echter gegarandeerd stuk.
Op vrijdag 28 juni 2024 23:45:41 schreef Hoeben:
Niet doen! Je blaast je elektronica op.De motor werkt als generator, ook als de scooter uitstaat. Via de Hbrug-diodes gaast de voedingsspanning omhoog. Als je harder gaat dan de scooter kan wordt die spanning zo hoog dat je alles opblaast.
Was ook mijn eerste gedachte.
Dit probleem zie je ook bij pc ventilatoren gebeuren waar met perslucht de fan met (te) veel rpm de drivers om zeep helpen.
Kun je die scooter niet op een fietsen drager op je trekhaak doen? Ben je van alle bovenstaande problemen af.
Het is niet alleen de elektronica die defect kan gaan.
Als de scooter achter de auto harder rijdt dan hij normaal doet, kan het ook gebeuren dat er door de middelpuntvliedende krachten dingen mechanisch uit elkaar spatten.
KGE
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@KlaasZ: Ik geloof dat het loopwerk (de lagers en dergelijke) op iets van 80km/u berekend is. Maar zo hard zou ik hem dus niet laten rijden.
De vuistregel van afslepen voor een kort stuk met beperkte snelheid, is al afkomstig uit de tijd van auto's met automatische transmissies die je niet los kunt koppelen. Er draaien dingen mee die verderop in het systeem effect hebben. Of dat nou een drooglopende versnellingsbak is of een motordriver waar de stroom de verkeerde kant op loopt.
@KGE: ik geloof dat er prima motorfietsaanhangers te koop zijn inderdaad.
Op vrijdag 28 juni 2024 21:52:38 schreef revado:
Ander punt:
Een klem aan de bumper mag ook niet, daar is geen typegoedkeuring voor.
Of het veilig is hangt natuurlijk wel een beetje van de bumper af. Ik geloof dat bij mij de trekhaak ook gewoon op de bumper geschroefd zit.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik geloof dat bij mij de trekhaak ook gewoon op de bumper geschroefd zit.
[ off-topic] Dat lijkt me flink illegaal. Bij mijn weten moet een trekhaak altijd stevig mechanisch verbonden zijn met het onderstel. Op een 8x8 zou het misschien wel kunnen, ja, die hebben meestal erg stevige bumpers 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat zal wel een redelijk "ok" bumper++ zijn. Ik verwacht dat ze overal in europa wel ongeveer een APK hebben. Dus als dat niet goed is, dan komt ie toch niet door de APK? Dan heb je er max iets van 11 maanden lol van.