Hi door de jaren heen regel matig op dit forum geweest maar nu ook geregistreerd. Heb bepekte elektronica kennis, heb MTS elektrotechniek gedaan en wel altijd hobbymatig wat met elektronica gedaan.

Ik wil nu iets bouwen of samen stelen uit bestaande componenten.
Op het moment dat het schemer wordt moet een (led) lamp vol worden ingeschakeld en naar mate het donkerder wordt moet hij minder vel gaan branden.

Ik denk aan licht cel die 0-10 volt geeft, signaal laten geven naar dimbare trafo (dim ingang 0-10 V).
Is er z'n licht cel? (voor buiten toepassing).
En waarschijnlijk moet de 0-10 volt omgedraaid worden, is hier wat voor?

Of kent iemand een regeling die dit al (deels) doet?

Groet John.

Leuk, welkom op het forum!
Ik herinner me een soortgelijke vraag. Misschien heb je iets aan dit topic om te beginnen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2403991#2403991

Het lijkt me allemaal op het eerste gezicht niet moeilijk. 0-10V dimmers of led drivers zijn er genoeg. En met een lichtsensor LDR en/of diode kan je hier wel wat mee doen.

Ik denk echter dat het wel lastig is om duister,schemer,licht te bepalen. Jonge mensen kunnen voetballen en schaken bij 0,1 Lux (volle maan) en zullen dan misschien het licht aan doen ;) een opaatje vindt het slecht weer al donker,3000 lux. Volle zon is meer dan 100 000.

Als je bovenstaande dan helder hebt, bijvoorbeeld voluit branden lager dan 2500 lux, heel zachtjes branden bij minder dan 10 lux dan moet je ook nog de dimmer juist aansturen. Sommige lampen/dimmers zullen namelijk ook bij 5 van de 10V nog best erg fel branden.

Heel mooi kun je dit oplossen met twéé sensors. De eerste kijkt hoeveel daglicht er is, de tweede wordt door de lamp verlicht (eventueel via wat donker plexiglas, of door een klein gaatje, of zoiets).
Je schakeling regelt dan de lamp zó, dat de sensors gelijk verlicht worden. Op die manier gaat de lamp mooi mee met het omgevingslicht.

Moet ook kunnen met een UV sensor: daglicht heeft UV en een ledlamp niet...

Op donderdag 4 juli 2024 14:11:49 schreef Frederick E. Terman:
Heel mooi kun je dit oplossen met twéé sensors. De eerste kijkt hoeveel daglicht er is, de tweede wordt door de lamp verlicht (eventueel via wat donker plexiglas, of door een klein gaatje, of zoiets).
Je schakeling regelt dan de lamp zó, dat de sensors gelijk verlicht worden. Op die manier gaat de lamp mooi mee met het omgevingslicht.

Dat klinkt heel mooi inderdaad! Ik had al iets in gedachte: aan/uit en hard/zacht apart regelen met 2 sensoren.

Ik heb ooit een €2 nachtlampje gehad die deed het ook best goed met 1 sensor. Misschien zit het logaritme best goed in de diverse LDR's ingebakken.