Beste lezers,
Ik zoek een master-slave schakeling/schema om via mijn kapzaag (ca 1600W) een stofafzuiging (ca 1200W) aan te sturen. Liefst een schakeling waarin ik de “meetstroom” kan instellen, dus op welke master-stroom-waarde de slave geactiveerd gaat worden.
Mijn huidige gekochte module -Kemo M103N, schakelt te pas en te onpas mijn slave in, zonder dat de master geactiveerd is.
Groet, Ruud

Die Kemo's zijn best gevoelig maar te pas en te onpas schakelen ...?
Dan is die defect of is er toch een sluipverbruik van de master...

@OXO: Ja, dat zal het zijn: Er is iets aan sluipverbruik waardoor ie rond het trigger-punt zit. TS vraagt dus naar een schakeling om de boel instelbaar te maken. Dat kan een lampje ("hier is de aanuit") of een netfilter zijn of zoiets.

Ik zou dan denken aan een "stroomtrafo", gelijkrichtbrug en dan heb je een gelijkspanning (niet rimpelvrij) die evenredig is met de stroom.

"Vals spelen" is "regel maar 5V" en dan met een paar opamps middelen, afvlakken, tijdrekken en aansturen.

Misschien is een stroomtrafo met een potmetertje en een SSR genoeg.

Die 5A zou te weinig zijn, maar of dat erg is weet ik niet.

Dan wil je een potmeter die op het eind zeg 5V levert, bij 10mA, dus ongeveer 500-1000 Ohm.

En dan gewoon een SSR die de stozuiger aan moet kunnen.

Eventueel een diode-condensator om nog af te vlakken.

Opletten dat je alledrie de aansluitingen van de potmeter aansluit. Anders krijg je bij de eerste onvolkomenheid van de potmeter "feest".

Mogelijk is dit voldoende. Als je het wil proberen kan ik het wel voor je uittekenen.

Voor zelfbouw heeft het www schema's zat...
En voor kant en klaar ook...
Google geeft voor "stroomrelais" er in alle benamingen, modellen, prijzen,....

Het zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar geen enkel (zelfbouw)schema gevonden.
Ik kan een print bij Let’s Bastel kopen voor €49,95… Dan wil ik m dus liever zelf bouwen.
Nu dus nog een schema die dus wel een aanlooppiek van ca 13A (zaag) aan moet kunnen.