Vooropgesteld: Ik heb vrijwel geen verstand van elektronica, maar wat onderdelen vervangen zonder dat er gesoldeerd moet worden en met behulp van YouTube lukt nog wel. 
Ik heb mij hier geregistreerd omdat ik niet goed weet wat ik aan moet met de waarde van het doormeten van het verwarmingselement van mijn AEG Lavamat LCELEB125. De Lavamat stond al 6 jaar ongebruikt in de schuur, maar heeft bij mijn moeder altijd goed gedraaid. Gisteren aangesloten omdat ik 'em aan mijn dochter wil geven en een programma gedraaid, maar het water wordt niet warm. Ik zie geen foutcode o.i.d..
Ik lees op internet dat ik een weerstand zou moeten meten van rond de 10 Ω op het verwarmingselement en dat het element bij '0' of een 'hele hoge' waarde kapot is.
Nu meet ik met mijn Elro M300 een weerstand van 223 Ω. Wanneer ik de aanduiding op de multimeter bekijk heb ik overigens het idee dat ik KΩ meet i.p.v. van Ω, maar mogelijk betekent die 'K' geen 'kilo' maar iets anders.
Hoe dan ook: Is die 223 Ω nu wel of niet 'heel hoog'? Voor € 40,- heb ik een nieuw verwarmingselement. Maar het nakijken van de wasmachine door een reparateur zal naar verwachting zó duur zijn dat het ding beter naar de stort kan.
Een element is goed voor ongeveer 3000W. Op 230V betekent dat dus iets van 12A. Dan moet de weerstand 230 / 12 = 20 Ω zijn.
Als de jouwe 223 Ω is dan is hij stuk.
Als je hem kunt meten, dan kun je hem ook vervangen. Als je de bout tussen de contacten losdraait dan kun je het element er zo uit trekken. Dan kun je zelf reparateur spelen en jezelf een rekening sturen.
223 Ohm is te hoog. Het element zou dan slechts 237 Watt zijn.