Op dinsdag 9 juli 2024 20:11:57 schreef harry64:
[...]
Metex, die heb ik ook, een M-4630. Doet het nog perfect. Maar ik heb dan ook geen broer, dat scheelt. :P

Haha, ik heb ook een Metex meter, ooit gekregen, inderdaad prima apparaat, en ik heb ook geen broer.
Het probleem bij een defecte Metex is dus een broer O-)

Even een reactie via mijn telefoon (dus excuses dat ik jullie niet citeer):

Spanning heb ik gemeten tijdens het draaien. Na zo'n 20 minuten in een programma van 30 minuten. De meter is ingesteld zoals aangeven door één van jullie.

De 'zwabberende' weerstand ook gemeten tijdens het draaien. Ik begrijp dat dat voor de Elri niet bevorderlijk is. Meter stond ingesteld op 2000 kΩ (en dus niet 2kΩ). Op 2 KΩ meet ik niets (de meter geeft niets aan). Ingesteld op 2000 kΩ meet ik die 223 Ω / KΩ.

Tip van die lamp ga ik morgen eens proberen. Dat lukt mij wel.

Wederom dank voor zover.

Op dinsdag 9 juli 2024 21:05:02 schreef Pancake1967:
De 'zwabberende' weerstand ook gemeten tijdens het draaien.

Het is bizar dat het ding dan niet in je hand uit elkaar is geklapt. Dan is het ding veel beter beveiligd dan zijn prijsgenoten. Het heeft geen enkele zin om zo te meten. Misschien beter niet doorgaan met deze klus, je mist duidelijk kennis en ervaring. 230V is vrij dodelijk.

Ik begrijp dat dat voor de Elri niet bevorderlijk is. Meter stond ingesteld op 2000 kΩ (en dus niet 2kΩ). Op 2 KΩ meet ik niets (de meter geeft niets aan).

Grote kans dat hij nu gedeeltelijk kapot is.

Je moet het element los maken met de stekker uit het stopcontact. En dan doormeten met bij voorkeur een andere meter. Tenzij je kunt verifiëren dat de meter nog juist meet. Heb je losse weerstanden liggen ?

Stekkers los. Contrastekkertjes eraan en een lamp aansluiten. Wasprogramma draaien en zien of de lamp gaat branden.

Meter in de container en voor 40€ iets degelijkers kopen.

Op dinsdag 9 juli 2024 22:18:57 schreef maus0611:
Stekkers los. Contrastekkertjes eraan en een lamp aansluiten. Wasprogramma draaien en zien of de lamp gaat branden.

+1

Ik denk, dat als je de stekker 180 graden draait je een betere spannings meting krijgt. De fase zal nu waarschijnlijk direct op het element komen,de nul is niet doorgeschakelt naar het element.
Er zit onvoldoende water in de trommel of de niveauschakelaar werkt niet of het slangtje zit verstopt of is lek.

Op dinsdag 9 juli 2024 22:18:57 schreef maus0611:

@Pancake1967
En het boekje "elektronica voor dummy's" aanschaffen, opzoeken of raadplegen. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (47%)]

En het boekje "elektronica voor dummy's" aanschaffen, opzoeken of raadplegen.

Sinds een half jaartje heb ik dat boek en het valt me behoorlijk tegen.

Persoonlijk vind ik de serie 'Elektronica, echt niet moeilijk', deel 1, 2, en 3 (ook te koop als één boek) vele malen beter. Geschreven door A. Schommers en uitgegeven door Elektuur eind jaren '80 maar naar mijn mening veel begrijpelijker en beter opgezet dan de 'Dummies'. Het gaat niet over microcontrollers, Arduino's en Raspberry Pi's, maar er wordt wel een degelijke basis in electronica gelegd.

The art of electronics is mijn favoriet. Begint bij de absolute basis maar gaat uiteindelijk heel diep.

Horowitz en Hill.... Tsja, da's zo'n beetje de bijbel inderdaad.

Ik zag hem laatst goedkoop langskomen, Toch maar direct gekocht. Nog niet aan toegekomen.

Maar weer: Als je als "hobby" effe snel een wasmachine wil fixen zodat je dochter 500 euro voor een wasmachine kan besparen dan is 1) H&H TaoE en een EUR 200 Meter overkill. En een EUR 10 of 20 meter en Elektronica voor dummies o.i.d. prima (ik ken/heb die boekjes niet).

Op dinsdag 9 juli 2024 21:54:44 schreef fred101:
[...]
Het is bizar dat het ding dan niet in je hand uit elkaar is geklapt. Dan is het ding veel beter beveiligd dan zijn prijsgenoten. Het heeft geen enkele zin om zo te meten. Misschien beter niet doorgaan met deze klus, je mist duidelijk kennis en ervaring. 230V is vrij dodelijk.

In mijn jeugd heb ik meermalen een multimeter opgeblazen door in het Ohm-bereik te meten waarbij ik zeker (?) wist dat de stekker uit het stopcontact was LOL
Maar bleek er soms toch nog in te zitten...
Toen ik eindelijk geld had een Fluke gekocht die daar tegen kan, maar ik ben ook veel beter op gaan passen ;-)

In mijn jeugd heb ik meermalen een multimeter opgeblazen door in het Ohm-bereik te meten waarbij ik zeker (?) wist dat de stekker uit het stopcontact was LOL

Het heeft er niet alleen mee te maken dat je 230Vac meet, maar ook waar, i.e., hoeveel energie staat er ter beschikking op je meetpunt; dat wat de CAT-categorieën aangeven dus, CAT I, II, III en IV. In een consumentenapparaat 230V meten, met alle lange draden naar de meterkast met bijbehorende impedanties, en beveiligingen, is minder riskant dan in een meterkast of op de hoofdaansluiting te meten. Daar staat veel meer energie ter beschikking en is het niet denkbeeldig dat die meter als een handgranaat in je handen uit elkaar vliegt. Plus felle lichtflits, oorverdovende knal (bent dan dus voor (korte) tijd doof en blind...) De energie die (korte tijd) door het net geleverd kan worden is schrikbarend. Een plasmaboog die niet wilt doven....

Gelukkig ook nooit meegemaakt, maar het is niet onmogelijk.

Op woensdag 10 juli 2024 14:34:24 schreef rew:
Maar weer: Als je als "hobby" effe snel een wasmachine wil fixen zodat je dochter 500 euro voor een wasmachine kan besparen dan is 1) H&H TaoE en een EUR 200 Meter overkill.

Dat is helaas de trend, vooral in NL en hier gevoed door mensen als jij.

Aan veiligheid mag geen prijskaartje hangen. Wat jij zegt is net zoiets als een beginnende automobilist zonder verzekering laten rijden want de auto was al zo duur. En geef hem maar een auto die niet meer door de APK komt want hij rijdt hem toch kapot. Pas als hij vaker rijdt is een verzekering en veilige auto nodig. Als hij dan nog leeft...

Als iemand zonder ervaring en kennis enge dingen gaat doen met 230V dan zou hij nu juist die veilige, helaas dure, DMM moeten hebben. Dat is alles behalve overkill. Maar we blijven Nederlanders, te pinnig om ook maar iets uit te geven. Liever risico lopen dan iets veiligs te gebruiken.

Het alternatief is dat een leek gewoon niet moet proberen 230V dingen te repareren. En zeker niet met een gevaarlijk Chinees trut-ding. Weerstand meten van een live circuit omdat je niet weet wat je doet is gewoon ongelooflijk stom en gevaarlijk. En meestal ook zinloos want hij weet niet wat hij meet.

gewoobnweg moet je niet aan 230V werken als je de basis spanning-stroom-weerstand nog niet onder de knie hebt en ook de relatie tussen elkaar.

wat kan een leek nu meten aan een wasmachine als je niet weet wat je in normale omstandigheden zou moeten weten...

stel nu dat door meetfout de weerstand toch goed is. die printplaat herstellen wordt het hem echt niet.

en als de weerstand wel kapot is en TS vervangt hem.
volgende week staat iemand daar met: de microgolf doet het soms wel soms niet en die denkt dan: ergens een slecht contact, ik kijk die eens na. dure multimeter beschermt je niet.
aan een wasmachine meten als die draait, ben je zo je vingers kwijt

wie er interesse in heeft, begin dan met gloeilampjes, weerstandjes en een 9V batterij en maak daar wat fouten mee.
witgoed herstellen daar houd ik mij meestal nog niet mee bezig. sporadisch wel eens wat hersteld op een zondag namiddag, omdat het echt nodig was, maar als ik gewoon een nieuwe kan gaan kopen, doe ik dat wel

Op woensdag 10 juli 2024 15:50:02 schreef fcapri:
aan een wasmachine meten als die draait, ben je zo je vingers kwijt

De Nederlandse kampioen (of bijna?) schermen is een vinger kwijtgeraakt met draaiende mechanica. "zijn sport" gaat niet meer.

Op woensdag 10 juli 2024 15:02:50 schreef nonius:
[...]

Het heeft er niet alleen mee te maken dat je 230Vac meet, maar ook waar, i.e., hoeveel energie staat er ter beschikking op je meetpunt; dat wat de CAT-categorieën aangeven dus, CAT I, II, III en IV. In een consumentenapparaat 230V meten, met alle lange draden naar de meterkast met bijbehorende impedanties, en beveiligingen, is minder riskant dan in een meterkast of op de hoofdaansluiting te meten. Daar staat veel meer energie ter beschikking en is het niet denkbeeldig dat die meter als een handgranaat in je handen uit elkaar vliegt. Plus felle lichtflits, oorverdovende knal (bent dan dus voor (korte) tijd doof en blind...) De energie die (korte tijd) door het net geleverd kan worden is schrikbarend. Een plasmaboog die niet wilt doven....

Gelukkig ook nooit meegemaakt, maar het is niet onmogelijk.

Hier wil ik toch een opmerking bij plaatsen.
De onploffing van zo'n meter is ergens in de installatie niet anders dan IN de groepenkast meten als het mis gaat.
De spanning zal overal gemiddeld 230 volt zijn en een B16 automaat zal bij I-nominaal x5 uitschakelen bij kortsluiting, dat is iets van 80 ampere.
Daar verandert dat stukje 2,5 mm draad niet veel aan.

Kortom, het meten aan een 230 volt is overal even (levens) gevaarlijk.
Met deze aanvulling wil ik voorkomen dat de suggestie gewekt wordt dat in een apparaat het minder gevaarlijk is, dat is pertinent niet waar!

Op woensdag 10 juli 2024 18:22:12 schreef revado:
De spanning zal overal gemiddeld 230 volt zijn en een B16 automaat zal bij I-nominaal x5 uitschakelen bij kortsluiting, dat is iets van 80 ampere.

Ja. Maar heb jij een automaat. Wat staat daar op?

Zie Bijvoorbeeld deze. Die kan 6kA afschakelen.

Dat is dus omdat als je in de meterkast een kortsluiting veroorzaakt je inderdaad zomaar aan die 6kA kan zitten. Dat gaat zo snel dat de zekering en hoofdzekering allebij besluiten: "Whoa, dat gaat mis", en die zullen afslaan/doorbranden. Maar heel effe lopen er heel forse stromen.

Een stuk van 20m (10m heen, 10m terug) 2.5mm2 installatiedraad... Ja dat scheelt een hoop bij dat soort incidenten.

Op woensdag 10 juli 2024 18:22:12 schreef revado:
[...]

Hier wil ik toch een opmerking bij plaatsen.
De onploffing van zo'n meter is ergens in de installatie niet anders dan IN de groepenkast meten als het mis gaat.

en hoelang duurt het dan voor die afslaat?
als jij met 50meter 2,5mm² draad een kortsluiting maakt, dan heb je 0.35ohm ofzo in je kring.
dan loopt er op 230V een kleine 650A voor een fractie van een seconde.
de kabel zal niet doorsmelten, en de zekering heeft tijd nodig om af te slaan. je zal dus een pak boven die 80A zitten.
en dat zie je ook: bij een ferme kortsluiting gaat niet alleen de 16A automaat eruit, maar neem je met veel kans de 40/63A hoofdautomaat ook mee, en met een beetje geluk neem je ook de hoofdzekering aan de teller mee (ik had vroeger een 100A aansluiting, ik heb die er ook kunnen laten uitslaan).

100A hoofdzekering uit, 63A hoofdschakelaar in de zekeringkast uit
40A zekering naar de loods uit,
en zekering van 20A denk ik in de loods zekeringkast ook uit.

Juist wel, en dat is ook de gedachtengang achter de CAT-ratings voor meetapparatuur.

Ik zal niet ontkennen dat de 230Vac van het schemerlampje op het nachtkastje net zo goed een dodelijke schok (electrocutiegevaar) kan opleveren als de 230Vac die bij de hoofdzekering binnenkomt. In die zin is de ene of de andere plaats dan ook niet gevaarlijker.

Waar het om gaat is de hoeveelheid energie die beschikbaar is op de verschillende plaatsen. Daar zijn de CAT-ratings dan ook op gebaseerd (en de piek-spanningspulsen die verwacht kunnen worden).

https://en.wikipedia.org/wiki/Measurement_category

Ik citeer: "The categories take into account the total continuous energy available at the given point of circuit, and the occurrence of impulse voltages. The energy can be limited by circuit breakers or fuses, and the impulse voltages by the nominal level of voltage."

Het is de hoeveelheid energie die ter beschikking staat die bepaalt of de DMM de geest geeft met een zachte puf of een luide knal (of erger).

Dat 'stukje draad' heeft wel degelijk een grote invloed op de maximale stromen die kunnen gaan lopen, net als de weerstanden van lasdoppen of lasklemmen. We spreken hier niet meer over een tiental ampères maar potentieel kilo-ampères.

Kortom, het meten aan een 230 volt is overal even (levens) gevaarlijk.

Het brengt altijd een risico met zich mee, maar op sommige plaatsen zijn de risico's zonder meer groter. Vandaar dat er zwaardere eisen worden gesteld aan de meetapparatuur naarmate je op plekken gaat meten waar meer energie beschikbaar is (en ook hogere spanningspieken kunnen worden verwacht).

Edit: deze link legt de verschillen beter uit dan ik kan:

https://www.digikey.com/en/blog/what-are-multimeter-cat-safety-ratings

Daar kwam ik in mijn jeugdige onschuld ook eens achter, toen ik aan een paneeltje moest werken waar de spanning af zou zijn. Dat laatste geloofde ik maar half, dus dacht ik 'vooruit, ik sluit hem even kort; als ik gelijk heb, gaat er wel een zekering uit beneden [in de machinekamer], dat zal ze leren, haha.' En inderdaad; maar toen was mijn forse schroevendraaier ook aan gort. Blijkbaar zijn niet álle zekeringen 16 A. :)

Op woensdag 10 juli 2024 19:41:19 schreef nonius:
[...]

Dat 'stukje draad' heeft wel degelijk een grote invloed op de maximale stromen die kunnen gaan lopen, net als de weerstanden van lasdoppen of lasklemmen. We spreken hier niet meer over een tiental ampères maar potentieel kilo-ampères.

Tussen de huisaansluiting en de wijktrafo zit ook een flink stuk kabel meestal....

Mijn verhaal was ook bedoeld om bv TS te waarschuwen dat hij op moet passen met meten en 230 volt, zeker als hij niet precies weet hoe de meter in te stellen.
Voor de rest is iedere installatie verschillend.

Weer ontopic, ik ben beniwued wat TS intussen heeft kunnen vinden en testen.

Het blijft wachten op de testlamp diagnose. Brandt is weerstand stuk. Brandt niet is rotte soldering of defect relais. Veel eenvoudiger kan een diagnose niet zijn.

Zijn meter klapte, daardoor schrok hij en de draaiende machine kapte 2 vingers eraf. Hij zit nu in het ziekenhuis te wachten tot hij weer verder kan. Hij heeft nog 8 vingers over dus nieuwe kansen nieuwe ronden....
Zonder gekheid, ik ben ook benieuwd.