Mijn AEG Favorit 44060 VI begint direct af te pompen wanneer ik een programma start. Hij knippert dan 3x ->| wat betekent aquastop/lekkage.

Hij heeft een half jaar geleden ook dit defect gehad maar dat loste zich na korte tijd vanzelf op. Daarna heeft hij het lange tijd weer betrouwbaar gedaan. Nu lijkt hij meer permanent defect te zijn.

Ik heb een nacht lang water in de machine laten staan en er was geen vermindering van het water (lekkage) zichtbaar. Ik denk ook niet dat hij daadwerkelijk lekt. Helaas is de keukenplint vastgekit en is het lastig om hem zonder slopen uit te bouwen. Daarom wil ik eerst kijken of ik dingen kan testen zonder uit te bouwen.

Ik las hier eenzelfde probleem waarbij uiteindelijk de inlet valve defect was. Ik vermoed dat ik hetzelfde probleem heb. Ik heb hier een schema gevonden. Helaas is dit een ander model en wijkt dit schema af van wat ik daadwerkelijk zie.

Als ik het schema volg moet ik C5 en B2 meten. Hierbij moet ik de doorlock tevreden maken. Dit kan denk ik het beste met een schroevendraaier? Als ik hem nu dicht duw krijg ik hem denk ik niet meer open.

Als ik tussen C5 en B2 open meet, dan weet ik alsnog niet heel veel omdat het dan of de float switch is, of de inlet valve kapot is, of er een draadbreuk is. Maar als ik 3.7k meet, dan is misschien een triac defect (kunnen deze op deze wijze defect raken?).

Weet iemand nog andere mogelijkheden? Ik kan niet bij de stekker of kraan komen zonder hem uit te slopen.

Model: AEG Favorit 44060 VI
Control module: AKO 546 473-02, Type EE 228

Ofwel een ongelukje, overgeschuimd. Dan moet die na een paar dagen (week) opgedroogd zijn.
Owel lekkage, gaat terug komen dan. Enkel door observatie te diagnostiseren. Aka open maken, plint er af.
Ofwel de pressostaat (of 2de pressostaat, overflow) verstropt. Gebeurt zeer veel. Dan komt het ook telkens terug. Ook plint er af.

Dus ofwel geduld ofwel de korte pijn.

Bij sommige modernere staat de spoel vh inlaatventiel in serie met de lekdetectie. Dat zie ik bij dit oudje niet terug op het schema.

[Bericht gewijzigd door EricN op (16%)]

Hoi,

De vaatwasser is nu al ruim 2 weken defect. Ik denk dat eventueel water met dit weer wel opgedroogd zou moeten zijn. Ik denk ook niet dat er daadwerkelijk lekkage is.

In uw schema zie ik bij C7 een schakelaar staan. Kan dat de float switch zijn? Het lijntje dat eromheen staat geeft aan dat het optioneel is? Zover ik de handleiding begrijp zit er wel een aquastop functie in het apparaat.

De waardes die ik meet zijn:
c11 - c1 195 Ω
c11 - c3 45 Ω
c11 - c5 466 kΩ
c11 - c7 > 3MΩ, loopt langzaam op maar meet niet open
c11 - c9 3 kΩ

C7 vind ik een erg vreemde waarde die ik niet kan plaatsen in het schema. Ik weet niet zeker of E/C de inlet valve is of bijv E/A die op C9 zit. Deze geeft namelijk wel een zinnige waarde. Op basis van de meetgegevens zou mijn eerste conclusie zijn dat de spoel van de inlet valve kapot is. Kan dit kloppen?

Zet je mail hier (bv is je gegevens) en ik stuur je wat door. Kun je de echte fout uitlezen en wat verder testen.

Maar je hebt gelijk. C9 is de vlotter in serie met het inlaatventiel. Daar had ik over gekeken. Dat behoort niet oneindig te zijn.

Als je echt de plint er niet af wil en de gok wil wagen vh toevoerventiel dat defect zou zijn dan kun je de kabel aan die blok (aan de kraan) ontmantelen en bloot maken. Achteraf terug veilig maken is dan wel de uitdaging. Kabel doorknippen en achteraf met krimpkousen terug veilig maken is een optie. Die klep moet iets van 4kohm zijn.

[Bericht gewijzigd door EricN op (68%)]

Hoi,

Ik heb mijn email in mijn profiel toegankelijk gemaakt.

Ik kan helaas ook niet bij de kraan of de stekker. Ik weet niet waar deze zitten, maar iig niet in een keukenkastje. Vermoed zelf dat ze achter de vaatwasser zitten.

Als het nodig is, dan ga ik de plint verwijderen. Dat zal sowieso moeten als ik moet vervangen. Wordt alleen veel kit wegsnijden.

Mss een mooi moment om het op een gepaste manier af te werken?

Ik snap het ook niet, vaatwassers worden zo vaak onmogelijk ingebouwd.. Kitten van plint hoort niet, zit normaal geklikt, hoogop geschroefd. Ik denk ook dat er water onderin staat en duurt wel even voordat dit opgedroogd is bij een enorme plons water. ik vermoed gescheurde slang..

Hoi,

Bedankt voor de documenten. Ik vermoed nog steeds de inlet valve.

Ik ga mij er zaterdag aan wagen. Ik zal laten weten wat ik vind :).

Bij dit model gaat die wel eens stuk. Maar resultaat is hetzelfde. Offen machen, sofort!

Ik heb hem eruit gehaald.

De kit wegsnijden viel gelukkig uiteindelijk mee. Wel ben ik erachter gekomen dat de watertoevoer onder de keukenkastjes (en dus lager dan de machine) zit en dat deze niet zijn eigen kraantje heeft. Ik moet de leiding naar de keukenkraan dichtdraaien en direct daarna zit de watertoevoer van de vaatwasser.

Ik heb de water inlet valve doorgemeten en deze meet 5.5 MΩ. De onderkant is kurkdroog en ik zie geen afgesleten/doorgeknaagde draaden. Het ziet er allemaal nog vrij goed uit.

Ik krijg alleen niet het zijpaneel eraf. Ik heb alle schroeven los maar bij de deur blijft hij vastzitten. Ik zie daar geen schroeven zitten en kan zelfs het paneel een paar mm omhoog bewegen, maar hij wil er niet af. Wat mis ik?

Eerst achteraan naar opzij halen (weerhaken) dan kun je hem er lang voor uithaken.

Ventiel dus. Is in onderdeel een ganse darm. Zonder de plint eraf was het nooit gelukt.

5,5 M Ohm is einde oefening inlaat ventiel..

Hoi,

Ik heb een nieuwe watertoevoerslang besteld. De gemeten waarde klopt inderdaad niet.

Heb nog steeds niet de zijpanelen weten te verwijderen, maar gelukkig heb ik via de kleine opening aan de achterkant en de zijkant de oude watertoevoerslang kunnen verwijderen. Daar kwam trouwens nog een behoorlijke hoeveelheid water uit. Deels opgevangen door de doek die ik eronder had gelegd, deels kunnen opvangen met een bakje en deels ligt nu in de machine op te drogen.

Ik zal laten weten of hij met een nieuwe watertoevoerslang het weer doet. Hopelijk nog vele jaren.

Zo in interieur te zien van vaatwasser ( loopt geen vet uit slangen etc) ben je er wel zuinig op dus denk van wel dat die wel jaartjes nog meekan

Ladies and gentlemen, I fixed it.

Ik heb de nieuwe watertoevoerslang gemonteerd. Deze meet wel keurig 3.7 kΩ i.p.v. 5.5 MΩ. Hij heeft zijn eerste wasje al kunnen draaien.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het toesturen van het schema.