Anoniem
Volgens mij is dit om storingen op de voedingslijn te voorkomen.
Maar hoe werkt dit circuit precies, wat doet het? De windingen zijn beide gelijk.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Lees dit eens:
Daar komt dat plaatje vandaan. 
--
De 'gewone' stroom loopt in tegengestelde richtingen door de twee spoelen, en veroorzaakt in de kern dus in totaal praktisch geen veld. De 'dubbelspoel' heeft er dus geen effect op.
Stoorspanningen in serie met de gewenste spanning doen hetzelfde, en worden dus helaas óók niet beïnvloed door deze spoel.
Maar bij storingen die proberen de voedingslijn als het ware als één draad te gebruiken, waarbij dus de twee draden de stoorstroom in dezelfde richting geleiden, versterken de velden in de kern elkaar. Deze stoorstroom, de 'common mode'-stroom, ziet dus wél de volle werking van de spoel, en zal er dus hopelijk aanzienlijk door verzwakt worden.
en daarom is het belangrijk dat er puntjes bij de spoelen staan, om de wikkelrichting aan te geven, anders kan het alle kanten op.