Een oude Quantrex 140H ultrasoon reiniger heeft een gebroken resonator, er zitten er 2 in.
Door een opgerookte stinkende RIFA condensator is dit binnenin ontdekt.

Ik kan mij voorstellen dat er minder energie wordt opgenomen, dan aangeboden, door die ene gebroken resonator.

Ik stel mij dan ook de vraag;

Hoelang kan dat nog goed gaan met die resonator?
Heeft iemand daar ervaring mee of kan er iets zinnigs over zeggen?

Op donderdag 11 juli 2024 09:22:44 schreef vergeten:
Ik kan mij voorstellen dat er minder energie wordt opgenomen, dan aangeboden

Dat is bij al mijn elektrische apparaten het geval ;-)
Als hij nog goed reinigt na vervanging van de RIFA, dan zou ik me er geen zorgen over maken.

De RIFA zit over de netspanning ter ontstoring dus die heeft verder geen invloed.

Ik bedoel de 43kHz HF energie die naar de resonatoren gaat.

Na het vervangen van alle RIFA's werkt hij, vòòr de rooksignalen ook, hij "klinkt" gewoon/normaal.

Meestal staan meerdere resonatoren parallel aangesloten op de vermogensoscillator. Wegvallen van een resonator (een breuk hoeft niet altijd het einde te betekenen, maar meestal wel) verstoort het circuit.

https://www.edn.com/wp-content/uploads/media-1244513-ultrasonic-cleane…

Dezelfde resonator kopen om de defecte te vervangen lijkt mij praktisch uitgesloten, alleen al vanwege de gebruikte lijm.

Kortom: ik zou wachten wat er in de toekomst gebeurt en dat ding gewoon verder gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (12%)]

En... als ie mission critical is, zorgen dat je een reserve op voorraad neemt. Als je wel een weekje zonder kan dan hoeft dat niet.