Klopt het dat als ik een Gerber maak van een PCB waarbij ik de board outline op de Edge-Cuts (KiCad) layer zet , maar ook een paar cirkels, deze niet als "gaten" worden gezien (Gerber preview) ?.

In de (order) Gerber preview zie ik alleen de outline en de tekst.
Of is dat met een export optie op te lossen ?

(Anders maak ik er echte gaten van).

Board:

Gerber preview:

Gebruik de order preview om je gewenste resultaat te bevestigen.

Op donderdag 11 juli 2024 11:21:11 schreef dino7:
Gebruik de order preview om je gewenste resultaat te bevestigen.

Waar denk je dat dat 2e screenshot van is ? ;)
Maar heb het er even bij gezet in de OP.

Op donderdag 11 juli 2024 11:14:50 schreef bprosman:
Klopt het dat als ik een Gerber maak van een PCB waarbij ik de board outline op de Edge-Cuts (KiCad) layer zet , maar ook een paar cirkels, deze niet als "gaten" worden gezien (Gerber preview) ?.

Nee, dat worden echte gaten. Edge cuts: letterlijk rand (af) sneden. zijn normaal gezien de randen (zijkanten) van je printboard. Leg je ook een paar randsneden in midden van je printboard dan wordt daar ook gefreesd en ontstaat er dus een gat. Dat gat kan elke vorm hebben. Dus ook rond.

Ik heb wel eens een print gemaakt die bestond uit meerdere kleine printjes. De kleine printjes gescheiden door een lange smalle rechthoekige opening getekend in de edge cuts layer. De kleine printjes zaten daardoor met een paar kleine tussenstukjes aan elkaar vast. Je kon ze met de hand losbreken.

Met "gerber preview" denk ik dat je met een programma als "gerbv" naar jou gerbers zit te kijken.

Wat je ook kan doen, en daar doelt dino7 op, is om het gerber pakket te uploaden naar JLCPCB (of je daar klant wil worden of niet, maakt niet uit), en dan naar de gerber preview kijkt.

Zij hebben in 99% van de gevallen dat hun online gerber-bekijk-tool jou gerbers goed snapt en kan laten zien wat het ongeveer wordt. (Ik heb tot nu toe bijna 500 ontwerpen ingestuurd, en ongeveer 5x gehad dat het online ding het niet snapte, maar ook dan kreeg ik wel wat ik bedoelde).

Ik denk dat REW gelijk heeft. Jij zit te kijken in de gerber viewer van kicad. Je kunt dan beter de print in 3D weergave bekijken. Maar om het echt te bekijken heb je wel iets meer nodig dan alleen een viewertje.

Een gerber viewer laat eigenlijk alleen zien wat een printer er van maakt en dan alleen de laag die je hebt ingelezen in de viewer. En ja sommige viewers leggen de lagen op elkaar zodat je wel alles ziet. Maar wat je ziet is alleen een uitgezette reeks punten. OF te wel de koers die de freesmachine volgt. Bij een freesmachine krijg je dan sleuf. In een printer of viewer alleen een lijntje van een reeks punten achter elkaar. De viewer of printer gaat geen sleuf tekenen of maken.

Bij een toko als JLCPCB wordt echt de print getekend zoals die gaat worden. Daar wordt dus wel een sleuf getekend. Ook dat heet gerber view maar is dus wel iets meer dan alleen een viewer.

Hieronder een voorbeeld in 3D mode bij JLCPCB van vijf ronde kleine losse pcb's die gescheiden door ronde sleuven toch een pcb vormen en er simpel uitgebroken kunnen worden. Die ronde sleuven heb ik getekend op de edge cut laag. Omdat je daar niet op kunt tekenen heb ik alles eerst met de tekening tools op een cupper layer getekend en het resultaat gemigreerd naar de edgecut layer. Dan worden de inkt of koperlagen gaten en sleuven. En je ziet het resultaat. Dat is erg mooi.

Je moet gewoon bij JLCPCB een account aan maken en je project uploaden. Met de view mogelijkheid van JLCPCB kun je dan vrijwel meteen zien hoe de print gaat worden.

Er wordt van alles gezegd en gemoppert over die chinezen maar dit doen ze echt goed.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (13%)]

Bij veel Gerber viewers kun je naast alle PCB lagen (Board outline, Silk, Copper, etc. etc.) ook de Drill data importeren en zichtbaar maken. Met de Drill data weet je precies waar geboord gaat worden en waar niet.

Ik krijg altijd netjes alle gaten die op de board outline Gerber staan...

Het hangt er ook vanaf wie je toevallig treft. Ik heb zo'n 25x dezelfde printen laten maken (zelfde Gerbers, al in hun bezit)
Dat ging 24x probleemloos, en 1x allerlei vragen over de Gerbers...

Op donderdag 11 juli 2024 15:40:18 schreef rew:
Met "gerber preview" denk ik dat je met een programma als "gerbv" naar jou gerbers zit te kijken.

Wat je ook kan doen, en daar doelt dino7 op, is om het gerber pakket te uploaden naar JLCPCB (of je daar klant wil worden of niet, maakt niet uit), en dan naar de gerber preview kijkt.

Zij hebben in 99% van de gevallen dat hun online gerber-bekijk-tool jou gerbers goed snapt en kan laten zien wat het ongeveer wordt. (Ik heb tot nu toe bijna 500 ontwerpen ingestuurd, en ongeveer 5x gehad dat het online ding het niet snapte, maar ook dan kreeg ik wel wat ik bedoelde).

Aan iedereen die twijfelt in welke Gerber viewer ik zit te kijken, dit IS de JLCPCB upload-preview. Vandaar mijn twijfel.

Tot nu toe (en ben inmiddels ook al ruim over de 100 printen bij JLC) maakte ik gaten altijd door een pad aan te maken met een gat gelijk aan de pad diameter. Dus pad 3.2mm, gat 3.2mm, ik kreeg dan de warning dat er geen koper overbleef (prima) en dat ging altijd goed. Dit is de eerste keer dat ik een cirkel teken op de "Edge-cuts" layer waarop ook de board outline getekend is. Vandaar dat ik dacht dat ik ergens een (Gerber) export optie gemist heb.

Met die online viewer krijg ik ook wel eens rare dingen, maar de printen zijn dan wel OK...

Doet JLCPCB getekend artwork (zoals de cirkels op de Board outline layer) automatisch en correct converteren naar non-plated boorgaten?
Normaal defineer je een throughhole gat zonder pad en plating in het PCB design als je een of meerdere normale boorgaten wil hebben.

Op donderdag 11 juli 2024 18:33:39 schreef Bobosje:
Doet JLCPCB getekend artwork (zoals de cirkels op de Board outline layer) automatisch en correct converteren naar non-plated boorgaten?
Normaal defineer je een throughhole gat zonder pad en plating in het PCB design als je een of meerdere normale boorgaten wil hebben.

Blijkbaar niet, dus ga ik er "echte gaten" van maken. Als ik tijd en zin heb zal ik t support nog eens vragen

JLCPCB wil ‘inner cutouts’ en ‘unplated slots’ in de GM1 laag. Ze lichten alleen niet toe welke laag dat is in KICAD…

Verify the Files
Before uploading your Gerber files to JLCPCB for production, it's highly recommended to cross-check the generated files with a 3rd-party Gerber viewer.
When you are checking the file, please pay attention to the following items.

1. Does the board outline exist?
2. Is the board outline watertight(continuous/no gaps)?
3. Do all inner cutouts, unplated slots, V-cut lines show in the GM1 layer correctly?
4. Do all drilling holes shown and are aligned with other layers correctly?
5. Are vias covered or exposed as per your design?
6. And the Silkscreen, do they look good?
7. etc.
If you find any issues, fix them and export the Gerber/Drill files and check them in the Gerber viewer again.

https://jlcpcb.com/help/article/362-how-to-generate-gerber-and-drill-f…

Tsja. Board outline wordt gefreesd, dus die gaten dan ook, alleen de gerbervieuwer verwacht waarschijnlijk een aaneengesloten buitenlijn als outline.

Als je ze in 1 van de ‘drill’ files stopt (nonplated, denk ik, tenzij je ze gemetaliseerd wilt hebben, dan plated) kun je kijken wat de gerbervieuwer en de preview op JLCPCB er van bakt…

Ergens zit een grens van gaten boren naar gaten frezen. Niet bij 0.5 mm. Niet bij 1 mm. Niet bij 3 mm, denk ik. 5? 10? 20? 30? 50? 123 mm? Ergens gaan ze frezen ipv een boortje van die maat te (laten) pakken (door de machine, uit z’n tool-magazijn, waar onmogelijk alle maten in kunnen zitten van 0.1 tot 123 mm). Maar dat weten ze zelf het best.

Als je een extra laag GM1 maakt (mechanical 1?) kun je ze ook daar in zetten, maar controleer met de online gerber-preview of dat goed gaat. (Controleer of die laag aangevinkt staat bij gerber-export, kijk of je er een extra bestand bij krijgt met die laag, controleer wat ín dat bestand staat met gerberview, en upload daarna de hele print incl dat extra bestand naar de online preview van de printboer / JLC)

Afaik kun je bij eurocircuits aangeven welke laag gefreest moet worden, mogelijk hier ook. Dan selecteer je daar je zelfgebakken GM1-bestand.
(Eurocircuits kan ook hippe dingen als een deel van de diepte van je bord wegfrezen. Betaal je dan uiteraard voor…)

Als je de 3D-viewer in KiCad gebruikt zie je dan wel de gaten?

Wordt de Edge_Cuts.gbr file wel gegenereerd?

Laatst moest ik voor een projectje een soort sleutelgat maken.
Heel simpel: het ronde gedeelte is een ovaal boorgat, het rechte gedeelte is een board outline waarvan een stukje board outline zelfs over het gat steekt, dit levert geen problemen op.

Op donderdag 11 juli 2024 21:22:09 schreef Lucky Luke:
JLCPCB wil ‘inner cutouts’ en ‘unplated slots’ in de GM1 laag. Ze lichten alleen niet toe welke laag dat is in KICAD…

[...]
Als je een extra laag GM1 maakt (mechanical 1?) kun je ze ook daar in zetten, maar controleer met de online gerber-preview of dat goed gaat. (Controleer of die laag aangevinkt staat bij gerber-export, kijk of je er een extra bestand bij krijgt met die laag, controleer wat ín dat bestand staat met gerberview, en upload daarna de hele print incl dat extra bestand naar de online preview van de printboer / JLC)

Afaik kun je bij eurocircuits aangeven welke laag gefreest moet worden, mogelijk hier ook. Dan selecteer je daar je zelfgebakken GM1-bestand.
(Eurocircuits kan ook hippe dingen als een deel van de diepte van je bord wegfrezen. Betaal je dan uiteraard voor…)

Milling layer maken met als extensie GML. Is bij mij nog nooit fout gegaan. Er is wel een minimale frees breedte. Staat wel ergens op de website van JLCPCB. Ik gebruik 2mm als minimum.