Hallo,
Bovengenoemde oven werkt niet meer en geeft foutcode “F7 Ovenstoring Bel Klantenservice”. Misschien heeft iemand een hint van waar ik moet beginnen zoeken?
Alvast bedankt,
Jan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Deze ovens hebben wel wat eeprom fouten. Meestal niet zelf iets aan te beginnen. Soms helpt gewoon eens de configuratie code terug in te geven. Soms een herprogrammeren met whirlpool tool. Soms moet 1 vd printen vernieuwd worden. Persoonlijk nog niet te veel meegemaakt. Dat het zo moge blijven.
De code en info die je hebt is van 1 model. Van dat modek zijn er uiteraard meerdere verschillende uitvoeringen. De lange nummers op het typeplaatje zijn dus cruciaal.
F7 is communicatie probleem tussen vermogensprint en bedieningsprint. Wat EricN zegt is correct en juist..
Eindelijk heb ik de oven in handen gehad.
Foutcode F7 was het gevolg van een stroomonderbreking veroorzaakt door een aardlek. Die aardlek was dan weer het gevolg van een kapotte weerstand onderaan de oven. Als ik deze weerstand volledig loskoppel werkt de oven terug normaal.
Deze weerstand is vlot verkrijgbaar, maar weet iemand hoe ik deze het beste kan vervangen? Is het hiervoor nodig de hele oven te demonteren?
Ok, de aardlek veroorzaakte communicatie error, niet echt veel eerder gehad alleen dat oven niet startte. Yup, onder element moet je veel voor slopen helaas.. Beste deur verwijderen en dan oven op zijn kop, dan verder gaan..
[Bericht gewijzigd door smd op (17%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Goed foutanalyse werk.
Ja, leuk hoor. Klooien in de glaswol. Meestal ligt het onderste element in die glaswol en is die door de vervorming vh element beschadigd. Soms is dat zo beschadigd dat het onderste element teveel in die isolatie ligt met als gevolg dat dit overhit en terug stuk gaat. Ik leg dan onder het verwarmingselement (en boven die isolatie dus) een metalen plaat. Niet onnodig groot en dik, en van ijzer. Alu gaat smelten en vervormen.
In de meeste ovens zit de onderste verwarming tss 2 platen geschoven en kan dat zonder veel miserie vervangen worden. Bij deze modellen liggen ze in de isolatie en gaan zeeeeeer veel stuk. Zou er correlatie zijn? Ik denk het wel. Ik heb er al een paar binnen het jaar terug stuk gehad. Nu ik ze een tussenlaag geef, niet meer voor gehad.
En idd. Op de front leggen. Doek er onder. Ganse mantel er af. Neem foto’s om vergetelheid te compenseren.
Het kan ook zonder al dat werk en gewoon langs achter. Scheelt veel tijd maar op lange termijn geen goed idee.
Nieuwe weerstand aangekomen en geplaatst, de oven werkt nu opnieuw zoals het hoort.
Het demonteren viel al bij al nog mee, de tip om de oven op de voorkant te zetten was zeer nuttig. Ik heb wel de deur niet verwijderd want zag niet onmiddellijk hoe dat moest.
Nog het meeste tijd verloren met het zoeken hoe de ventilator te verwijderen. Uiteindelijk bracht Youtube raad: langs de binnenkant schoep vasthouden en de bout in het midden naar rechts losdraaien.
Iedereen bedankt voor de hulp!
Jan