Beste,
Voor mijn camper heb ik 2 dynamo's van 12v, dit omdat ik een 24v elektrische airco heb (die zowel op de camping, via 230v naar 24v voeding, als onder het rijden gebruikt kan worden).
Maar waar ik niet bij stil had gestaan, de 2de dynamo zijn 0 gaat via de aarde van de auto (en het lijkt me niet degelijk, en veel werk,om de verbinding van dynamo naar de motor te isoleren met een laag plastic).
Weet iemand een eenvoudige oplossing om de dynamos toch in serie te krijgen, zonder een zware step-up (12v naar 24v) te gebruiken?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!
KGE
Golden Member
Een 24 Volt dynamo plaatsen misschien?
Er bestaan ook dynamo's die 3 fase wisselspanning afgeven waaruit je dan met een geschikte omvormer 24 Volt DC of 230V AC maakt.
Dynamo's in serie lijkt me een ERG slecht plan. Je hebt dan twee spanningsregelaars in serie. Dat lijkt me vragen om problemen.
als je nu die andere dynamo intern zijn diodes kan omdraaien, om -12V te maken, dan kan je de 24v accu tussen -12 en +12V gebruiken.
je moet dan wel altijd opletten dat die airco zijn massa NOOIT aan chassis komt
eenvoudigste lijkt mij gewoon een andere 24V dynamo te monteren en die op die aparte 24V accu te hangen.
1 dynamo voor de auto zijn 12V, een 2de voor het 24V systeem. je hebt nu toch al 2 dynamos op de motor hangen
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hoeveel stroom heb je nodig? Het zou ook met een DC/DC converter kunnen, maar dat kon wel eens kostbaar worden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De helft van de capaciteit van de 12V installatie én een veel lager rendemet door verlies in de omvormer.
Andersom zou veel efficinter én beter werken: Een 24V dynamo en een omvormer naar 12V
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dynamo's in serie lijkt me een ERG slecht plan. Je hebt dan twee spanningsregelaars in serie. Dat lijkt me vragen om problemen.
Ik dacht onmiddellijk in dezelfde richting toen ik de vraag zag.
En inderdaad: hoeveel stroom is er nodig bij 24 volt? Redelijk wat, zou ik denken, airco's zijn energievreters.
KGE
Golden Member
Een Bosch dynamo van 24V 120 Ampere zou voldoende kunnen zijn en kost nog geen 160 Euro.
Daarmee kun je 2880 Watt opwekken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op zaterdag 13 juli 2024 11:34:50 schreef Tidak Ada:
De helft van de capaciteit van de 12V installatie én een veel lager rendemet door verlies in de omvormer.Andersom zou veel efficinter én beter werken: Een 24V dynamo en een omvormer naar 12V
De capaciteit in W is hetzelfde, afgezien van de relatief kleine verliezen in de omvormer, aangenomen dat de dynamo hetzelfde vermogen kan leveren.
Waarom zou het andersom beter werken? Er is geen fundamenteel verschil tussen een buck en een boost converter, en de verhouding is in beide gevallen hetzelfde.
Zijn 24V dynamo's beter dan 12V dynamo's? De verliezen in de gelijkrichter zijn kleiner, maar het een moderne dynamo nog steeds domme diodes?
procentueel ga je op 24V beter rendement halen
dynamo wekt 120 480W op, dat is 12V 40A. de dynamo wekt daarvoor dus 13,2V op door het verlies over 2 diodes. of 528watt
10A door de bekabeling, ofwel heb je meer koper, ofwel meer verliezen.
op 24V is de stroom maar de helft, nu dus 20A.
de dynamo wekt daardoor dus 25,2V op met de 2 diodespanningen erbij of een goeie 504W. 5% beter dus
bekabeling doorheen de auto mag ook dunner worden uitgevoerd. dat bespaart al koper (je zal toch snel 5meter hebben tussen motor en waar de airco staat).
de massa stroom moet door 'ijzer' teruglopen, dat zal ook minder verliezen hebben bij lagere stromen.
het zal wel een reden hebben dat die airco niet op 12V draait
zie dat die dingen (koelvermogen 2000-3500W) electrisch toch een 500-1000W verbruiken. dat is 20-40A op 24V
mvdk
Golden Member
Ik mis de comments van grotedikken bij dit soort topics.
Waarom is die ouwe brombeer eigenlijk geëxcomminiceerd?

Thevel
Golden Member
Op zaterdag 13 juli 2024 12:58:24 schreef fcapri:
dynamo wekt 120W op, dat is 12V 40A. de dynamo wekt daarvoor dus 13,2V op door het verlies over 2 diodes. of 528watt
Op welke school heb jij gezeten? 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 13 juli 2024 13:20:44 schreef Thevel:
[...]Op welke school heb jij gezeten?
omdat ik eerste 12V 10A en 24V 5A had genomen als voorbeeld, maar daarna met die airco specs heb aangepast naar 12V 40A
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ten dele omdat ik die functie heb overgenomen.
Op zaterdag 13 juli 2024 13:43:09 schreef Paulinha_B:
[...] Ten dele omdat ik die functie heb overgenomen.
GD viel nooit over taalvauten of enig ander fout woordgebruik .
Paulinha_B
Honourable Member
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zaterdag 13 juli 2024 10:22:58 schreef moresound: zonder een zware step-up (12v naar 24v) te gebruiken?
Wat is zwaar. Als die airco rechtstreeks op een dynamo kan draaien, dan valt het wel mee (een paar honderd euro zal het wel zijn). Over welk vermogen hebben we het?
Draait die airco ook echt op 24V of toevallig intern op 12V?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Gezien de arugmenten van Fcapri: is het niet geheel onlogisch dat het ding wel op 24V zal draaien. (Wat voor dynamo -> Afnemer/accu geldt, geldt ook voor accu -> airco -> <intern-in-airco> . )
Antwoord op de vraag:
Op zaterdag 13 juli 2024 10:22:58 schreef moresound:
Weet iemand een eenvoudige oplossing om de dynamos toch in serie te krijgen, zonder een zware step-up (12v naar 24v) te gebruiken?
Nee.
[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]
Op zaterdag 13 juli 2024 13:14:31 schreef mvdk:
Ik mis de comments van grotedikken bij dit soort topics.
Wegens blijven 'preken' en daarmee draadjes overhoop trekken, zover ik het begrepen heb.
Bedankt voor jullie reacties!
Interne diodes omdraaien vind ik toch wel het mooiste idee!
Maar ik ga het simpel houden. Een dc-dc step up van 12 naar 24v, goedkoper als een nieuwe dynamo en weinig risico dat ik iets stuk maak.
Door tijd gebrek ben ik nu op vakantie met een mobiele airco en 12v - 230v omvormer, dit werkt tot nu toe perfect (beide dynamos parallel). Ik zal later nog delen op hoeveel volt het systeem draait.
Over de kabel verliezen, ik had nog een speaker kabel liggen van 4x 4mm2. Per dynamo gaat zo'n kabel naar de omvormer en ze zijn elk maar zo'n 2m lang. 1/4 (4 kabels) x 0.004 (ohm per meter) x 2(m) x 50(A) x 50 (A) = 5w (ongeveer 1%, per dynamo bij gelijke verdeling).
Ik zal nog is voelen of de verbinding naar de aarde warm word onder gebruik, om te zien of daar verliezen zijn.
Op vrijdag 19 juli 2024 08:39:00 schreef moresound:
Interne diodes omdraaien vind ik toch wel het mooiste idee!
Ga je de spanningsregelaar dan ook omdraaien ?
Er was ooit een tijd dat Engelse wagens de + aan massa hadden .
KGE
Golden Member
Op vrijdag 19 juli 2024 08:39:00 schreef moresound:
Bedankt voor jullie reacties!Interne diodes omdraaien vind ik toch wel het mooiste idee!
Mooi idee maar of dat werkelijk te doen is..
Maar ik ga het simpel houden. Een dc-dc step up van 12 naar 24v, goedkoper als een nieuwe dynamo en weinig risico dat ik iets stuk maak.
Over wat voor vermogen hebben we het nu eigenlijk? Een 1 kW step-up converter is vast ook niet goedkoop. Een 24V dynamo van krap 3 kW is 160 Euro..
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 13 juli 2024 10:22:58 schreef moresound:
Maar waar ik niet bij stil had gestaan, de 2de dynamo zijn 0 gaat via de aarde van de auto (en het lijkt me niet degelijk, en veel werk,om de verbinding van dynamo naar de motor te isoleren met een laag plastic).
Dat krijg je nooit 100% betrouwbaar onder alle omstandigheden voor de lange termijn voor elkaar.
Als dat misgaat (weer massa contact) dan krijg je "vuurwerk."
Neem de adviezen van anderen aan!
Een 24 volt dynamo in derdaad.
En 2 extra accu's die dynamo gaat nooit goed los werken.
Na het starten heeft hij al spanning nodig voor de bekrachtiging via het laadstroomlampje.