Bij Electrical characteristics staat de 'worst-case' waarde voor Vf, in de grafiek de Vf/If karakteristiek voor specifieke waardes...

Dat 'per bridge' lijkt me een voutje... ;) (andere fabrikanten kloppen wel)

mb2s.pdf

Een diode extra geeft je een beetje triggerzekerheid. en bij 50mA is dat onder de 100mW aan extra verbruik.

I = 50mA : Igem, Ieff of Itop (of Itoptop)?

Op zondag 14 juli 2024 11:11:44 schreef Arco:
Een standaard brug als de MB8S heeft 0.75v per diode bij 50mA, 1.5v is ruim voldoende voor een IR led...
(de weerstsnd zou kunnen zakken naar 27 ohm)

OK. En als er dan een surge van 5A is, dan zitten we op 1.2V per diode, 2.4V voor de brugcel en loopt er 4x meer stroom door de opto. (van 0.3 over de weerstand naar 1.2 over de weerstand).

Moet je dus wel een "gegarandeerd aan bij 5mA", mikken op 10mA en "absolute max 50mA" opto gebruiken. En /dan/ moet je dus garanderen dat de stroom niet meer dan 6.25A wordt, want anders is je opto naar de haaien. Of je moet minder marge aan de andere kant gaan nemen. Voor 2 cent stop je er twee extra 1N4007 in. (Nouja, vijf als je de goedkoopste koopt). Just my $0.02.

Op zondag 14 juli 2024 00:26:58 schreef rew:
@sine: de rc van 1k en 1uF is 1ms. Dus je gaat 100 of 50 pulsjes per sec zien op de gpio... was dat jou bedoeling?

Ik denk dat dat wel losloopt.
De fototransistor wordt aangestraald door twee antiparalelle ledjes. Als de ene geen licht geeft, dan doet die andere dat wel. Alleen bij de nuldoorgangen is er een korte periode dat beide leds geen licht geven en de fototransistor dus niet geleidt. Ik denk dat 1ms ruim voldoende is om deze periode op te vangen.
Gpio klinkt computerachtig. Heb je last van pulsjes, dan zou je dat in de software kunnen oplossen. Kan je mooi die elco weglaten. Dat bespaart je weer een paar centen.

De fototransistor wordt aangestraald door twee antiparalelle ledjes.

Volgens mij zit er in die VOS617A optocoupler maar één LED, volgens de tekening in de datasheet. Daarnaast wordt er een reverse-voltage rating van 6V aangegeven in de datasheet. Dat suggereert ook dat er geen 2e LED anti-parallel over de 1e staat.

Alleen bij de nuldoorgangen is er een korte periode dat beide leds geen licht geven en de fototransistor dus niet geleidt

In het geval dat er één LED in de optocoupler zit zouden er wel degelijk 50Hz-pulsen aan de output ervan verschijnen (afhankelijk van de tijdconstante van het RC-filter). Vraag is of een gepulste output bezwaarlijk is voor deze toepassing, maar daar kan alleen OP uitsluitsel over geven.

Op maandag 15 juli 2024 19:41:01 schreef nonius:
[...]

Volgens mij zit er in die VOS617A optocoupler maar één LED.

Geen idee wat er in de VOS617A zit.
Ik reageerde op de OPTO1 van Sine en daar zijn twee ledjes antiparallel getekend.