Hoi Allemaal

ik ben een simpel schakeling aan het bouwen.

nu is het zo dat op een onverklaarbare wijze de zener defect gaat.

mijn bedoeling is zie schema dat als er een verbruiker aan de andere kant hangt van de 230AC

verbruiker is 230VAC bij 50mA

graag advies.

Niet zo vreemd, je laat de volle stroom door die zener lopen. Is een 1W dus 50mA zou moeten kunnen maar een zener in 230Vac lijkt me niet goed. Ik denk dat de reverse spanning veel te hoog is. (is een 3V3 zener) Datasheet: https://digitroncorp.com/Digitron/media/Files/Datasheets/1N4728-1N4764…

mijn bedoeling is zie schema dat als er een verbruiker aan de andere kant hangt van de 230AC verbruiker is 230VAC bij 50mA

Verder snap ik niet wat je wilt, beter even ontbrekende woorden en leestekens toevoegen.

Is het niet handiger om i.p.v. die zener een weerstand van ca. 100 ohm te gebruiken? Dan zou bij 50mA er 5V over die weerstand vallen, ruim voldoende om de LED in de optocoupler aan te sturen. De weerstand zou ook maar 0.25W aan vermogen hoeven te dissiperen in dat geval. Let wel op de spannings-rating van de weerstand, dus ik zou toch een 1W-weerstand nemen, of meerdere stuks. (3 van 33 ohm/.25W bijv.)

En een diode (1N4148, 1N4007, maakt verder niet uit) antiparallel over de LED van de optocoupler U3 zou ik ook toevoegen, voor de zekerheid. Dit als bescherming tegen te hoge reverse-spanning over die inwendige LED. En misschien ook een klein condensatortje (100n - 470n?) toevoegen over pin 1 en 2 van die U3, zodat niet op elke negatieve sinushelft de optocoupler even uitschakelt. Maar misschien wilt u dat juist wel (50 Hz-pulsen van het net op de output van de optocoupler; of juist alleen een indicatie van een aangesloten belasting van 50mA)? Dat is niet te zeggen zonder meer info over het doel van de schakeling.

Verder snap ik niet wat je wilt, beter even ontbrekende woorden en leestekens toevoegen.

Wat Fred101 zegt! Het blijft gissen wat het nut en doel is van de schakeling. Loopt er altijd die 50mA? Of is het max. 50mA en soms maar 1-2mA? Zijn 50Hz-pulsen het gewenste signaal, of gaat het om een indicatie van aangesloten 50mA-belasting? Etc. etc.

Op zaterdag 13 juli 2024 14:53:24 schreef fred101:
Niet zo vreemd, je laat de volle stroom door die zener lopen. Is een 1W dus 50mA zou moeten kunnen maar een zener in 230Vac lijkt me niet goed. Ik denk dat de reverse spanning veel te hoog is. (is een 3V3 zener) .

OVer welke reverse spanning heb je het Fred? er kan nooit meer dan 3,3V over de zener vallen, en bij "reverse" nooit meer dan 0,7 volt (want dan geleidt de diode gewoon).

Maar de belastingsstroom is idd beperkt. waarschijnlijk wordt de diode geroosterd door een te grote stroom.

En ook al staat er op een apparaat: "20W 100mA", dan is de kans groot dat er "even" veel meer getrokken wordt en dat "even" kan best wel eens "veel te lang" zijn voor de diode.

Als je drie of vier gewone diodes in serie zet en eentje (of ook drie of vier) antiparallel, dan zou jou idee kunnen werken.

Als je een weerstand parallel met de diodes zet, dan kan je regelen tot hoeveel (lek)stroom de boel gegarandeerd uitblijft.

Stel er is 1.2mA lekstroom, Nu krijg je dat je dan die 1.2mA zogoed als helemaal door de opto stuurt en misschien gaat ie dan aan.

Als je nu 1k parallel zet gaat daar 1.2V over staan en blijft de otpo gegarandeerd uit. Pas bij ongeveer 3.6mA zal de opto (misschien) gaan reageren...

Er liep een weekje geleden hier op circuitsonline.net een topic over iemand die ook geen rekening had gehouden met de lekstroom door een apparaat. Of in ieder geval de slave-schakeling reageerde op "niets".

Edit: Voor de volledigheid: De zener is "1W", bij de max doorlaat spanning is dat volgens het datasheet 276 mA. Er zou "even" 1380mA door mogen. Maar dus "heel even" 1381 mA en je zit "buiten spec", als hij het daarna nog doet heb je mazzel. Zelfs van een 12V 1A 12W adaptertje verwacht ik bij het inschakelen een piek in de vele amperes.

[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]

Kris, je hebt gelijk, denkfoutje.

Rew, ik zat ook aan inrush te denken. Maar zonder meer info blijft het gokken.

Een diode is serie zorgt er toch voor dat de boel op half vermogen gaat werken ? In de sim gaat het met 1 diode 1n4007 van 49mA naar 34mA en 13,7W naar 9,4W (RMS per cycle met een 4k7 weerstand als load)

I.p.v. de zenerdiode een kleine simpele stroomtrafo maken/gebruiken (te maken van een toroid),
Dat is veel handiger en veel veiliger...

Een diode is serie zorgt er toch voor dat de boel op half vermogen gaat werken ?

Niet wanneer er ook diode(s) anti-parallel over deze diodes staan, zoals REW schrijft:

Als je drie of vier gewone diodes in serie zet en eentje (of ook drie of vier) antiparallel

Grappig wel om alle gesuggereerde mogelijke oplossingen te lezen, vele wegen leiden naar Rome....

Op zaterdag 13 juli 2024 16:47:02 schreef fred101:
Kris, je hebt gelijk, denkfoutje.

Rew, ik zat ook aan inrush te denken. Maar zonder meer info blijft het gokken.

Een diode is serie zorgt er toch voor dat de boel op half vermogen gaat werken ? In de sim gaat het met 1 diode 1n4007 van 49mA naar 34mA en 13,7W naar 9,4W (RMS per cycle met een 4k7 weerstand als load)

De zenerdiode heeft "in sper" vanzelf de diode voor "andere kant op" ingebouwd. In mijn suggestie moet daar nog een extra 1N4007 voor gesoldeerd worden.

Of heb je het nog over de zener?

Bij de zener krijg je in de ene richting (als ie niet kapot gaat) zeg 230-3.3V = 226.7V en in de andere halve sinus 230-0.6V = 229.4V. Dat moet dan maar goedgaan.....

Als je bangbent voor DC stromen in bijvoorbeeld je trafo... Tja, dan moet je de boel symmetrisch maken. Dus 4 (gewone) diodes parallel aan 4 diodes. Of de twee zeners in serie (maar dat helpt niet als ze kapot gaan.)

Op zaterdag 13 juli 2024 16:56:10 schreef Bobosje:
I.p.v. de zenerdiode een kleine simpele stroomtrafo maken/gebruiken .

Of kopen: https://aliexpress.com/item/1005006781278262.html

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Ook als TS de toroid bij Ali gaat kopen omdat hij hem zelf niet heeft?

De lokale electronicazaak om de hoek heeft vast wel een toroid te koop, veel sneller dan Ali. ;)

De lokale electronicazaak om de hoek

Alstublieft, vertelt u mij meer over die magische plaats waar de electronicawinkel om de hoek zit! Het klinkt als een plek waar ik zou willen wonen.... :+

Zonder gekheid, voor zover ik weet was enige jaren geleden de dichtstbijzijnde electronicawinkel hier (omg. BOZ) die van mevr. Rhee in Breda, op 50km afstand, en zelfs die is er al een tijdje geleden mee gestopt. Ze heeft zelfs de krant nog gehaald bij haar sluiting. (In BOZ zat 'vroeger' Rein de Jong en Beneco; daarna zat dichtstbijzijnde winkel in Roosendaal op 17km afstand: Van Trijp. Daarna werd Breda (mevr. Rhee)) de dichtstbijzijnde, tot haar sluiting. En nu? Ik heb geen idee meer. Maar zeker niet 'om de hoek'....

De enige electronica-onderdelen waar ik snel toegang toe heb is mijn eigen voorraadje uit gesloopte apparatuur....

Ik heb net even snel om de hoek gekeken maar helaas hier ook niet.

Op zaterdag 13 juli 2024 21:37:27 schreef nonius:
[...]

Alstublieft, vertelt u mij meer over die magische plaats waar de electronicawinkel om de hoek zit! Het klinkt als een plek waar ik zou willen wonen.... :+

Alkmaar, Limmerhoek. Daar zit Radio Elco, maar of die toroids hebben weet ik niet.

Wie heeft er geen spoeltje in de rommelbak liggen?
Daar kun je een prima detector mee bouwen.

Maar voor 50mA een paar diodes gebruiken.

Met eventueel nog een weerstand over de diodes om valse triggers te voorkomen, iets van 220R oid, een gewone opto werkt hier ook, wellicht mag R2 dan wat groter.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Een stroomtrafo biedt een zeer robuste oplossing t.o.v. de diode oplossing.
Wanneer TS hoge inschakelstromen met enige tijdsduur verwacht of heeft dan zullen vroeg of laat de diodes sneuvelen (en de opto daarna).

Bij matige overbelasting zie ik diodes vaak gewoon kortsluiten. => opto gaat niet stuk maar het werkt niet meer.

@sine: de rc van 1k en 1uF is 1ms. Dus je gaat 100 of 50 pulsjes per sec zien op de gpio... was dat jou bedoeling?

Brugcelletje of 4 diodes is wat betrouwbaarder...

Gaat de spanningsval over een diodebrug (ca. 1.3V-1.4V) voldoende zijn om de LED van de optocoupler open te sturen?

Net even de datasheet bekeken van de optocoupler VOS617, input forward voltage Vf= 1.18V typical, 1.5V max. (bij test-condition If=50mA, wat wel erg veel is; een stroom van 10mA lijkt me ruim voldoende, en dan zal Vf ook iets kleiner zijn).

Het zal vaak werken maar is op het randje qua design. Evt. twee diode-bruggen in serie zetten dan voor de zekerheid, dat geeft wat meer veiligheidsmarge in geval van spreiding in de waarde van de componenten.

[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]

Op zaterdag 13 juli 2024 23:47:10 schreef Bobosje:
Een stroomtrafo biedt een zeer robuste oplossing t.o.v. de diode oplossing.
Wanneer TS hoge inschakelstromen met enige tijdsduur verwacht of heeft dan zullen vroeg of laat de diodes sneuvelen (en de opto daarna).

Dat is een kwestie van dik genoege diodes nemen. En gewone SI diodes zijn heel goed bestand tegen pieken.

Een stroomtrafo werkt inderdaad prima, maar ook dan moet je beveiligen voor piekstromen.

Dat is dan een kwestie van het aansluiten van een zo laag mogelijke secundaire ohmse impedantie die wat vermogen kan dissiperen.
Een stroomtrafo maak je niet gauw stuk (mits dus secundair zo laag ohmig mogelijk met voldoende toegestane dissipatie belast).

Op zondag 14 juli 2024 01:03:23 schreef Arco:

Dat is dus precies wat Sine 2 posts eerder voorstelt (en ik nog eens 7 daarvoor), behalve dan dat hij 4 diodes => 4 *0..6V = 2.4V voorstelt om nominaaal te maken. Daarmee moet de opto van nominaal 1.2V aangestuurd worden. Dat werkt.

Jij hebt maar 2*0.6V=1.2V om de 1.2V mee aan te sturen. Dat zal op de toppen van de sinus nog wel net kunnen werken, maar de weerstand moet erg laag zijn zodat je weinig tolerantie krijgt voor stroompieken.

Een standaard brug als de MB8S heeft 0.75v per diode bij 50mA, 1.5v is ruim voldoende voor een IR led...
(de weerstsnd zou kunnen zakken naar 27 ohm)

Een standaard brug als de MB8S heeft 0.75v per diode bij 50mA,

Ik blijf het weinig marge vinden, maar het zal in de praktijk meestal wel werken. Beslissing is aan de ontwerper.

OP geeft jammer genoeg geen aanvullende informatie dus dan blijft het gissen wat de beste oplossing is.

Maar ik heb net even de datasheet van de MB8s (bijlage) bekeken en nu snap ik het niet meer. Misschien kan iemand uitleggen waarom in de tabel 'Electrical characteristics´ Vforward = 1.0V staat (per bridge, If=0.5A), terwijl een eindje verder, in fig. 5, ik op een Vf uitkom die niet lager kan zijn dan 2*0.70V = 1.4V. (bij een If=0.01A)

Zie ik wat over het hoofd? Heeft het met de pulsbelasting in fig. 5 te maken? Vf=1.0V per brug lijkt me weinig, toch zeker bij 0.5A teststroom. Interpreteer ik de gegevens in de datasheet verkeerd?