Andre_avr
Golden Member
Altijd voordat ik fietsen erop zette de fietsendrager verlichting grcontroleerd, fietsen erop en na 15 minuten gehannis met knipperlicht.
Dwz als je remt en knipper aan doet merkt boardcomputer defecte lamp.
Na wat gehannis blijkt het de massa.
Wat ik nu niet snap is waarom gingen alle rechter verlichting knipperen (rem, verlichting en richting aanwijzer)
Bij een massa probleem en het activeren van richringaanwijzer.
De oorzaak was corrosie van diverse aansluitdraden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zitten als ik me niet vergis 2 massa's op de stekker, dus is er 1 rot dan werkt de helft nog wel. als dat afdekklepje mist van de trekhaak stekker heb je snel een geoxideerde bende na een winter strooizout en regen..
Op zaterdag 13 juli 2024 19:28:52 schreef testman:
er zitten als ik me niet vergis 2 massa's op de stekker,
Da's volgens mij zo bij 13 polige aansluitingen. 7 polige hebben er maar één. Je conclusie lijkt me dan ook zeer waarschijnlijk als het een 13 polige betreft. Bij 7 polig moet er misschien nog even doorgezocht worden...
Veel auto's hebben dit ook in hun achterlichten (kan observatie maar kan ook vooroordeel zijn: vooral Franse auto's). Dat tijdens remmen één kant maar een beetje licht geeft en de knipper opeens gelijk brand met het remlicht of soortgelijke problemen. Afhankelijk van de leeftijd van de auto wordt verlichting rechtstreeks bij de achterlichten afgetakt, dus let ook eens op of het probleem alleen in de aanhanger/fietsendrager speelt of ook in de auto verlichting.
Corrosie verhoogt de weerstand waardoor je soms wel, soms geen contact maakt en allerlei problemen kunt krijgen die maar af-en-toe voorkomen.
Beste optie is alles blank schuren zodat alle corrosie weg is, zowel bij stekker, stopcontact, bedrading en in de verlichting zelf.
En dan wachten totdat het zich een jaar later weer voordoet... (Insmeren met vaseline of iets anders vettigs om water een beetje weg te houden?)
nonius
set SCE to AUX.
Op zondag 14 juli 2024 00:03:52 schreef r-p:
(Insmeren met vaseline of iets anders vettigs om water een beetje weg te houden?)
Accupoolvet is daar speciaal voor gemaakt en is wat ik gebruik (ook onmisbaar voor electrische verbindingen op boten trouwens), maar alles wat vocht buiten houdt zal inderdaad ook wel werken. Vaseline, beetje tectyl, in noodgevallen misschien zelfs smeervet....
https://www.awaccu.nl/product/lm3140-aw-accu-accupool-vet-tube-50-gram
Ik smeerde ook altijd een beetje accupoolvet op de contacten van de aanhangwagenstekker & contactdoos, dat voorkomt veel oxidatie. En op de contactjes van de afneembare fietscomputer werkt het trouwens ook goed.
Typisch probleem bij een slechte massa. Alle lampen delen dezelfde massa, dus als je er slechts 1 aanstuurt (knipperlicht) krijgt die net voldoende massa door de andere lampen, dit dan via de lampen van het aansturend voertuig. Als je er meerdere aanstuurt staat er ook 12V op de andere lampen en gaat je hele combinatie vrolijk knipperen.
Wij 'misbruiken' dit bij de breedtelichten van onze landbouw aanhangers. Hierbij sluiten we de massa van de led lamp niet op de massa van de kabel aan maar wel op de richtingaanwijzer. Dan brandt de breedtelamp samen met de verlichting maar gaat die knipperen als je verlichting + richtingaanwijzer gebruikt. Wanneer de verlichting uit staat gaat de lamp ook netjes knipperen met de richtingaanwijzer mee. Wanneer de verlichting aan is knippert die net omgekeerd van je richtingaanwijzer, wat er niks toe doet eigenlijk, maar het geeft een betere zichtbaarheid en extra zekerheid dat achterliggers je bedoeling kunnen zien.
Op de sneeuwschuivers is dit ook zo, maar dan vooraan. Dit lukt niet met ieder type breedtelamp, ligt aan de bouw ervan.
Andre_avr
Golden Member
Dank jullie wel voor de uitleg.
Ik denk dat ik het begrijp.
Ik herhaal het voor mijzelf 
De het richting aanwijzer lampje wordt aangestuurd en er komt 12 v op te staan.
De massa van alle lampen staan in verbinding met elkaar maar met hoge weerstand naar massa voertuig.
Dus dan vormt het knipperlicht serie schakeling met bv verlichting en rem lampen. Deze worden wellicht met tor of weerstand op 0v gehouden. En dus gaan ze allemaal zwak branden.
Ik snapte het bijna totdat ik de massa verbinding tussen auto en fietsendrager onderbrak...toen deed niets het.
Met remmen en richtingaanwijzer tegelijk aan zorgt dat de overgangsweerstand van de massa dat er te klein stroom gaat lopen door richting aanwijzer lampje die boordcomputer detecteerd en heel snel gaat knipperen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Goed testen doe je zonder dat de drager of dissel van de aanhanger of sleurhut op de welstands!knobbel zit. Dit kan een slechte massa verdoezelen.
Dat ligt eraan als je tegenwoordig een fietsendrager hebt dan doet de massa niks via het frame cq trekhaak. zeker niet als je losse lichtunits hebt.
https://www.bol.com/nl/nl/p/pro-user-fietsendrager-diamant-2-fietsen/9…
Wat ook veelvuldig voorkomt is het uitlubberen van de stekker pennetjes.
Andre_avr
Golden Member
Dat ligt eraan als je tegenwoordig een fietsendrager hebt dan doet de massa niks via het frame cq trekhaak. zeker niet als je losse lichtunits hebt
Bedoel je dat de units dan geen contact maken met ijzeren frame fietsendrager ? Dus de massa van de stekker krijgen?
Ik heb flink geschuurd, contacten opnieuw gemonteerd met vers gestripte kabel. Ik ben benieuwd.
Op donderdag 18 juli 2024 10:36:04 schreef Andre_avr:
[...]Bedoel je dat de units dan geen contact maken met ijzeren frame fietsendrager ? Dus de massa van de stekker krijgen?
Ik heb flink geschuurd, contacten opnieuw gemonteerd met vers gestripte kabel. Ik ben benieuwd.
Kijk maar naar de link die ik gepost heb daar staat een fietsendrager op die losse kunststof lichtunits heeft.
Deze kunnen alleen dus massa verkrijgen via de bekabeling.
Maar wat vaker gebeurd dat de pennetjes wat vervormen je kunt ze met een schroevendraaier ietsje voorzichtig naar buiten buigen.