Ik heb een Siemens 3 fase ventilator die ik op een enkelfase stopcontact wil kunnen aansluiten.
De bedrading is losgeknipt en zit dus met 6 losse draden waarvan iedere kleur uit zowel een dikke als dunne draad bestaat:
2x rood
2x zwart
2x geel
Tussen dezelfde kleur draden meet ik telkens 72 ohm.
Klopt mijn redenering dat ik voor deze applicatie de ventilator in driehoek moet schakelen?
En zo ja, is dit dan de juiste aansluiting:
rood dik (U1), rood dun (U2)
zwart dik (V1), zwart dun (V2)
geel dik (W1), geel dun (W2)
Waarbij:
U2 verbinden met V1 -> aansluiten met fase en condensator
V2 verbinden met W1 -> aansluiten met nul
W2 verbinden met U1 -> aansluiten op condensator
Hoe groot zou de condensator moeten zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat zou dan met een steinmetz zijn? of dat gaat met een fan, waar de motor dus op de fanschoep is berekend is maar de vraag, want je levert ruim 1/3 aan vermogen in. met een FO heb je daar geen last van overigens..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Wat meet je voor een weerstand tussen de verschillende kleuren voor een weerstand?
Dus tussen rood - zwart, rood - geel en geel - zwart?
een ventilator loopt echt niet op half vermogen, of je moet een belachelijk geknepen kanaal erachter bouwen waar bijna geen lucht meer doorheen gaat
Niks zo waardeloos als een steinmetz... is altijd een draak geweest.
Vandaag hebben we hiervoor een FO 1x230V in en 3x230V out.
Voor deze motor waarschijnlijk beterkoop dan een condensator
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@toverstaf: De motor is gemaakt om X toeren te draaien. Daarbij verplaatst ie normaliter Y lucht en dat kost P vermogen.
Als je nu in steinmetz maar 0.65P aan vermogen beschikbaar hebt, dan gaat ie minder toeren draaien en minder lucht verplaatsen. Maar omdat het toerental normaliter binnen zoveel procent van de netfrequentie zit, ga je nu daar veel verder vanaf zitten en klopt de dimensionering van de motor niet meer.
Vandaar dat ik het met "gebruik een FO" eens ben.
De motor is volgens mij 0.45kW. Er wordt een richtlijn van 70uF per kW aangehouden. dus je hebt ongeveer 30-32uF nodig.
Het typeplaatje geeft aan DD en YY. Dat zou betekenen dat het een dahlander motor is en er 9 draden moeten zijn...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik las DD en YY, dat hint naar dahlander, maar mijn ogen worden slecht, dus het kan zijn dat ik dat verkeerd gezien had. Edit: Ok. Ander scherm zie ik het beter. Inderdaad V-delta en V-Y. Dan snap ik de 6 draden. Opgelost. (behalve dan dat ik (nog) niet weet waar de V- voor staat).
[Bericht gewijzigd door rew op (40%)]
rew
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan is de vraag nog, is het niet goedkoper om direct een fan op 230V te kopen ipv een FO, dat ding is immers ook 30 jaar oud.
Ventilator is uitgezocht als afzuiging voor een spuitkast. Kwa fysieke dimensionering past deze het beste. En hoewel misschien 30 jaar oud; er is niets mis mee. Volledig aluminium, lagers zijn goed.
Ik wil een borstelloze motor ivm explosie gevaar.
Zal eens kijken naar een FO.
benleentje
Golden Member
In principe moet het via de condensator ook gewoon werken. Je hebt dan wel minder vermogen en daardoor een lager toerental maar voor de ventilator maakt dat niets uit. Of je dan genoeg luchtverplaatsing hebt dat kom je dan vanzelf achter.
Nadeel van de condensator is meer hoe weet je welke waarde de goede is en of er in fase naar de motor dan niet teveel stroom gaat lopen.
Gewoon een A merk regelaar, het is ongeveer een 0,12kW motortje:
https://www.plcdirect.eu/nl/producten/motoren-drives/frequentieregelaa…
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (10%)]
mvdk
Golden Member
Zo. €120. Toverstaf zegt dan wel dat de ventilator "is uitgezocht". Denk dat het ding nog ergens lag. Het mag allemaal niet te veel kosten he.

Ik had een maatje te groot. De juiste is 109 euro excl btw.
Goedkoper ga je ze niet vinden, hoogstens echte baggerdrives.
Op maandag 15 juli 2024 20:05:37 schreef mvdk:
Zo. €120. Toverstaf zegt dan wel dat de ventilator "is uitgezocht". Denk dat het ding nog ergens lag. Het mag allemaal niet te veel kosten he.
Dat mag je denken, maar nee.
Ik heb een spuitkast van 20cm diepte, daar past deze ventilator precies in. En aangezien het een inductiemotor betreft hoef ik niet bang te zijn dat de spuitdampen kunnen ontploffen.
Dus ja speciaal uitgezocht en elders in het land opgehaald. Zo heel goedkoop is dit spul nou ook weer niet.
Ik heb mijn 3 fasen boormachine ook uitgerust met een FO vanwege dezelfde reden. Alleen hoef ik op deze ventilator niet perse een toerental regeling, vandaar dat ik dacht aan de condensator oplossing.
benleentje
Golden Member
Ik zou het eerst eens gewoon proberen met een condensator. Eerder een te kleine dan een te grote. IK denk aan ca 10uF. Als de condensator te klein is loopt hij slecht aan of draait heel weinig toeren.
Andere optie is wat geduld hebben een een FO zoeken op marktplaats. Ik heb er een week gelden ook weer 1 gevonden.
De FO mag ook een paar maten te groot zijn maar dan kan de FO niet meer de motor beschermen. Maar met een ventilator is de kans dat het fout gaat wel erg klein.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Beste Toverstaf,
Kijk eens naar deze aanbieding in "Vraag & Aanbod"
https://www.circuitsonline.net/aanbod/32323/componenten/drive-1ph-naar…
MVG Gerard 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb ook nog zo'n soort fan een keertje nodig, ik dacht laat ik eens zoeken op 14F6503 -> maar dan kom ik ook op Yaskawa uit. Lijkt zo te zien een OEM artikel.
Waarschijnlijk is dit een motor met 2x220VAC wikkelingen per fase. Die kun je parallel of in serie zetten, je ziet dat vaker met US spul.