Ik heb hier de 4PR-125A waarvan de datasheet heel anders is als die van een gewone 4-125A. Maar het uiterlijk is hetzelfde als van een 4-125A.
Is deze buis wel geschikt om er een gewone HF versterker mee te kunnen maken, in plaats van een pulserende versterker.

Net even de datasheet opgezocht en bekeken (zie bijlage; 4PR125 = 8247). Er staat:

"The Eimac 8247/4PR125A is a pulse tetrode intended for use in pulse-modulator, pulsed-amplifier, and pulsed-oscillator service. [...] is recommended for use in new equipment where high voltage, high current or high duty factor is encountered."

In elk geval is deze buis dus specifiek ontworpen voor puls-gebruik. Wat ik me ervan herinner is dat buizen bedoeld voor pulsgebruik ook voor 'continuous wave' te gebruiken zijn, maar dan *wel* met zeer sterk gereduceerd vermogen. (10-20% van de normale anodedissipatie of zo, uit m'n geheugen).

Vroeger gebruikte (misbruikte?) men op de hele hoge frequenties (UHF, SHF) wel eens buizen die eigenlijk voor puls-gebruik bedoeld waren, maar dat was dan uit noodzaak. Denk niet dat op lagere (lees: HF) frequenties er geen goede alternatieven zijn.

(Ik heb zelf trouwens geen ervaring met deze buis of de 4-125. Mijn persoonlijke ervaring reikt niet verder dan de 2C39/7289 en 4X150 en 4CX250, en dan alleen nog op UHF en SHF, niet op HF).

Edit: zit me nu wel achter m'n oren te krabben welk effect het gaat hebben op de efficiëntie van de buis.

Bedankt voor het reageren @nonius.

high current or high duty factor is encountered

Ja dat bedoel ik; een hoge duty factor voor CW dus eigenlijk.
De 4-125A is een VHF vermogen tetrode en daar voor wil ik deze buis gaan toepassen, maar lang niet op de maxium spanning en stroom en de maximale frequentie van 120MHz, daar blijf ik ver onder. Ook de anode spanning zal niet hoger worden als 1,5-2kV.

een hoge duty factor voor CW dus eigenlijk

Ik denk niet dat ze dat bedoelen met hoge dutyfactor, maar eerder dat hij in puls-gebruik een hoge duty-factor heeft. Maar 100% zeker ben ik niet.

De buis is in elk geval niet specifiek ontworpen voor een continue draaggolf.

Verderop in de datasheet staat dat wanneer de buis gebruikt gaat worden onder omstandigheden die ver afwijken van wat in de datasheet staat, geadviseerd wordt om contact op te nemen met Eimac/Varian... maar dat helpt u niet veel nu, 50 jaar later.

ik ga het gewoon proberen om de buis voor continue bedrijf ipv pulsbedrijf te gebruiken en dan zie ik het wel. Bovendien zal ik ver onder de maxima in de datasheet blijven.

Is toch dezelfde buis als de qb 3-300?
Zou het inderdaad gewoon proberen.
De qb kost ook niet veel zie ik net...

Beste Saturnus dat de qb3-300 niet erg veel geld kost is helemaal waar, dat wist ik nog niet. De QB3-300 heeft wel een andere instelling als de 4-125A, met name de negatieve roosterspanning in klasse C telegrafie. Voor de 4-125A is die 200 volt (of ca. 220v), terwijl dat voor de QB buis 100 of 150 volt is.
De QB gaat hoger in frequentie als de 4-125A, wat ook weer een voordeel is.

Eigenlijk kan mijn experiment niet mislukken als ik de QB3-300 koop, want zo duur is die niet. Wanneer de 4PR-125 geen goede resultaten geeft kan ik in diezelfde buisvoet de QB3-300 zetten. Deze buis heeft iets minder stuurvermogen nodig, slechts 3Watt. En ik heb ongeveer 6Watt tot mijn beschikking. Bedankt voor de tip Saturnus, ik koop die QB buis erbij.

Heb ooit een eindtrap gebouwd met 2 stuks,ook voor fm.
Werkte echt perfect.
Ook om te zien veel mooier dan een cx ofzo,mooie gloeiende glazen bollen.
Ik zou er zo weer aan beginnen...
De voeten zijn schaarser en duurder dan de buizen als ik zo even snel kijk.