N vriend van mij zit in het buitenland waar de netspanning nogal dipt (naar 200VAC), waardoor de zonnepanelen omvormer en lader van de Tesla het vaak niet doen.

Nu is de vraag wat er te doen is aan de dippende spanning, behalve een trafo er tussen zetten zodat de spanning in zijn geheel opgetild wordt.

Er zijn verschillende gebruikers op aangesloten zoals airco's etc.

Soms gaat het net ook netjes naar 230Vac.
Dit kwam ik tegen, dat lijkt zo op het eerste gezicht te werken voor 1 fase voor 1000 W, maar het gaat waarschijnlijk over 3x 25A.

https://www.allekabels.nl/overspanningsbeveiliging/1261/1419391/automa…

Is er iets dat dit kan oplossen?

Om de openbare netspanning van 200VAC naar 230VAC te brengen heb je een elektriciteitscentrale nodig (en misschien wel meerdere) om het nodige vermogen te kunnen leveren om de spanning weer op 230VAC te krijgen.

Vuistregel: alle apparaten die er geen last van hebben, gewoon rechtstreeks op het net aansluiten, alle apparaten die er wel last van hebben achter zo'n automatische variac zetten. Maar dan de zwaardere industriële versie daarvan.

Helaas heb je meteen een probleem: de verbruikers die er het meeste last van hebben in dit geval, zijn ook meteen de verbruikers die het noodzakelijk maken om de volle 3x25A te kunnen regelen.

Dan ben je zo duizenden euro's verder. Een uurtje niet aan het net terugleveren tijdens zo'n dip is goedkoper. De Teslalader zou wel eens lastiger kunnen zijn. De zware uitvoering zal er ueberhaupt niet zijn voor spanningen onder de 208V per fase (meest gangbare driefasekrachtstroom in de VS). Daar zit dus wel wat speelruimte in maar als je onder de 208V dipt dan geef ik snelladen weinig kans. Misschien dat je vriend kan kiezen voor een langzaamlader, die zal wel max 16A enkelfasig zijn. Dan is je regeltrafo al een stuk goedkoper of misschien wil die wel op een lagere spanning werken (geen specifieke ervaring mee of kennis van).

Je zou eens bij Victron kunnen kijken naar bv een Multiplus II daar kun je de pv omvormer ook aanhangen als deze door Victron bestuurd kan worden, liefst met een kleine accu erbij.

Gewone spanningsregelaars hebben als nadeel dat jou netspanning dan wel 230 blijft echter belasten ze het onderliggende net nog meer.

er zijn UPS toestellen die de inkomende spanning gebruiken om de batterijen te laden, en de uitgaande spanning is ALTIJD 230V.

dus zo een airco zou daar wel kunnen op werken. de zonnepanelen echter niet omdat je niet kan terugleveren aan een airco
wel raar dat de zonnepanelen het niet doen. als ik kijk naar de specs van mijn omvormer, kan die tot 180V gaan.

kan je nergens in de settings de boel aanpassen? normaal zal die op 207 tot 253V staan. misschien dat je wel kan aanpassen van 190 naar 240V ofzo (andere land instellingen misschien proberen).

je zou er ook een zware transfo kunnen tussen zetten die de boel 10V omhoog trekt. dan ga je van 200-230V naar 210-240V. de zonnepanelen kunnen toch tot 253V gaan. als die dan wel blijven werken, zal de spanning ook zoveel niet meer inzakken

Ik weet niet in welk land dit is, maar is dit niet gewoon een probleem voor de netbeheerder?

Op dinsdag 16 juli 2024 08:14:55 schreef revado:
Ik weet niet in welk land dit is, maar is dit niet gewoon een probleem voor de netbeheerder?

hier in NL is dat wel, en lost de netbeheerder dat ook op in dergelijke gevallen. maar in veel landen met bovengrondse voeding en veel meer gebruikers als opwekvermogen, te dunne kabels kun je dat vergeten. je hebt toch stroom? nou het is goed dus krijg je dan.

voor auto's kun je ( de dealer iig ) de ondergrens en bovengrens van de netvoeding instellen in de software, eens vragen bij de tesla dealer dan. dat zou voor de zonnepanelen ook zomaar kunnen, juiste land kiezen in de software kan al genoeg zijn.

In Zuid Afrika heb ik veel van dit soort kasten gezien:

https://aliexpress.com/i/1005005957897977.html

Dit zijn servomotor gestuurde automatische spanningsstabilisatoren. Het is een grote variac met een servomotor. De motor wordt gestuurd aan de hand van de netspanning.

Op het moment dat je bijv. de waterkoker aan zet dan daalt de spanning en zal de variac worden 'opgedraaid' om de spanning te laten stijgen.

Vrij simpel concept, je kan er eventueel per fase 1 plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]

Het is alleen feest als je de waterkoker uit zet, dan heb je een (veel) te hoge spanning totdat de variac weer is bijgeregeld.

Ik denk dat er ook wel snellere naregelingen gecombineerd kunnen worden met zo'n automatische variac. Vroeger wellicht een resonante transformator, die doen denk ik maximaal 10% ofzo en hebben wat meer verliezen.

Een Multiplus oid zou ook mijn eerste idee zijn. Daarmee kun je dan een soort online-UPS bouwen.

Maar dat is wel een redelijke investering. Voordeel is wel dat je alles ook meteen voorzien hebt van een noodstroom en afhankelijk van het type PV omvormer ook aan de uitgang kan koppelen (en eventueel dus kan blijven terugleveren)

Ik ben wel heel benieuwd wat voor een enorme UPS of tyrafo er moet komen>
De klacht is dat de Tesla niet op kan laden en de panelen stoppen met leveren.
Over andere apparaten geeft TS niet aan dat ze niet werken.
Daar mag nogal wat voor geinstalleerd worden, zeker om de honger van die Tesla te stillen met 3 x 25 Amp.

Er zijn verschillende gebruikers op aangesloten zoals arco's etc.

Arco's zijn nochtans zeldzaam, hier hebben we er maar eentje! (maar 't is wel een hele goeie).

Ik zie best dat het een tikfoutje was, hoor, maar dit was toch al te fraai om te laten liggen :) !

Als het een land is met heel veel zon en je hebt veel panelen liggen kun je voor overdag beter een systeem op eiland bedrijf hebben. De omvormer schakelt nu af bij te hoge spanning maar ook bij een te lage spanning om overbelasting te voorkomen, je kunt terug leveren maar niet het net voeden!

Is in portugal in de bergen, redelijk afgelegen.

Op dinsdag 16 juli 2024 07:46:15 schreef fcapri:
je zou er ook een zware transfo kunnen tussen zetten die de boel 10V omhoog trekt. dan ga je van 200-230V naar 210-240V.

Dat kan ook met een 10V trafo, dat er bij optellen cq er af halen, net van welke kant je het bekijkt.

Ik heb zojuist op wikipedia vele interessante pagina's over transformatoren gezien, maar een specifieke naam voor dit gebruik vond ik nog niet, weet iemand dat ?

Op dinsdag 16 juli 2024 21:00:35 schreef andre1973:
Is in portugal in de bergen, redelijk afgelegen.

Gaat het dan om een dorpje in de bergen? Of een groepje huizen bij elkaar in de bergen? En zit dan dat groepje huizen of dat dorpje samen op een trafo? Of gaat het om één huis in de bergen, met z'n eigen 25kVA trafo in de paal?
Vrienden van mij wonen in Nieuw Zeeland (New Zealand, om het correct te spellen) in de bergen. Heb het verhaal hier al eerder verteld. Met zonnepanelen, accu's en een 250Watt inline waterturbine. Geklooi. Na een paar jaar toch maar aan het lokale energiebedrijf om een aansluiting gevraagd, dat betekende twee of drie houten palen plaatsen, kabel trekken en een trafo plaatsen.
Ik denk dat dat daar in Portugal ook de oplossing moet gaan worden.

Op donderdag 18 juli 2024 06:03:38 schreef Peter112:
Kijk eens hoe Andy die offgrid probeert te zijn dit doet https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia

Verhip, dat ziet er net zo uit als daar in NZ.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (14%)]