Beste mensen,

Ik heb een Shelly WIFI dimmer module, die 2 ingangen heeft voor een pulsdrukker.
Ik wil echter die pulsdrukker niet maar een draaiknop, net zoals je een "normale"dimmer heb.

Ik heb dus een pulserend draaiknopje nodig die -afhankelijk welke kan je op draait-een pulsje geeft.

Bestaat zo'n draaiknop?

E.e.a. gaat later een inboudoos in.

Ik drukte te snel op "posten".

Dus hier wat meer informatie.

De contacten waar je normaal je pulsdrukker opzet, krijgen geen 230VAC voeding. De ingang van de dimmer ziet dus echt pulsen op de ingang, van een bepaalde spanning, die uit de dimmer zelf komt.

Op woensdag 17 juli 2024 17:30:11 schreef nijhuisr:
Ja, encoder draai knoppen

Aha,
En die zijn zo klein dat ze naast elkaar kunnen?

Op woensdag 17 juli 2024 17:44:55 schreef wotnix:
[...]

Aha,
En die zijn zo klein dat ze naast elkaar kunnen?

Da's zonder afmetingen/type info verder niet te zeggen. (wel, naast elkaar kan altijd natuurlijk)

Op woensdag 17 juli 2024 18:22:50 schreef Arco:
[...]
Da's zonder afmetingen/type info verder niet te zeggen. (wel, naast elkaar kan altijd natuurlijk)

Een encoder telt toch van 1 naar ff bijvoorbeeld? Tenminste zo ken ik encoders.

Je ziet hier een conventionele dimmer met de afdekplaat.
De diepte is 40 cm.
https://www.lightexpert.nl/accessoires/led-dimmers/duo-dimmer/

Een encoder 'telt' niet, maar geeft pulsen bij beweging en afhankelijk van de draairichting. (quadratuur encoder)
Aantal pulsen per omwentling verschilt per encoder.

https://www.dynapar.com/hubfs/uploadedImages/_Site_Root/technology/encoder_basics/quadrature.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]

De standaard Shelly WIFI dimmer module werkt niet met een encoder. Of je moet een stukje extra electronica toevoegen. Kan via een LS7183N of wat losse logische chips. (zelf even googlen)

je kunt de Shelly WIFI dimmer module ook zelf voorzien van nieuwe firmware, eventueel Tasmota of ESPHome. Deze firmware kan rechtstreeks een rotary encoder aan. Alleen dan werkt de Shelly App natuurlijk niet meer.

Op woensdag 17 juli 2024 20:15:39 schreef Arco:
Een encoder 'telt' niet, maar geeft pulsen bij beweging en afhankelijk van de draairichting. (quadratuur encoder)
Aantal pulsen per omwentling verschilt per encoder.

[afbeelding]

Ik ken de grey-encoder.
https://www.dynapar.com/technology/encoder_basics/gray_code_encoders/

Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Dank je wel.

Op woensdag 17 juli 2024 21:11:38 schreef marcob:
De standaard Shelly WIFI dimmer module werkt niet met een encoder. Of je moet een stukje extra electronica toevoegen. Kan via een LS7183N of wat losse logische chips. (zelf even googlen)

je kunt de Shelly WIFI dimmer module ook zelf voorzien van nieuwe firmware, eventueel Tasmota of ESPHome. Deze firmware kan rechtstreeks een rotary encoder aan. Alleen dan werkt de Shelly App natuurlijk niet meer.

Goeie tip!!

Waarom werkt de dimmer niet met een Crowtal encoder bijvoorbeeld?
Ik doe niets met de Shelly app.

De Shelly heeft twee ingangen, waarmee je met SW1 de dimmer "aan" of "uit" zet (klikken) en omhoog kunt dimmen (vasthouden), en met SW2 de dimmer "aan" of "uit" zet (klikken) en omlaag kunt dimmen (vasthouden.)
Een Crowtal encoder geeft bij draaien pulsen op zowel de A als B uitgang, dit is wat anders dan vasthouden, wat de Shelly verwacht.

Dus er zit niets anders op dan zelf wat te maken.

Rotary encoder met daar achter een NE555 in "Retriggerable monostable" configuratie ?

Dan kun je er beter een 8 pins microcontroller tussen zetten, is net zo groot. Daar kun je in programmeren wat je wilt. Dus altijd succes.

Upgrade de firmware naar Tasmota, sluit een rotary encoder aan, bouw een Rule en klaar ben je.

Op zaterdag 20 juli 2024 11:27:52 schreef 2N3055:
Upgrade de firmware naar Tasmota, sluit een rotary encoder aan, bouw een Rule en klaar ben je.

Zeer interessant.

Dank je wel.