Opkrikken lijn-uitgang bij tulp-verbinding

M’n Rocki ‘wireless connected media-renderer’ geeft wat weinig uitgang-signaal voor naar de ingang (tulp-verbinding) van een audio-versterker.

Ik heb een Monacor HPR-6 gekocht, is eigenlijk een hoofdtelefoon-versterker, en dat geeft het gewenste resultaat.

Hoe zit het met de impedantie: is een uitgang bedoeld voor een hoofdtelefoon wel geschikt om een ingang van een geintegreerde versterker aan te sturen?

Jazeker. De impedantie van de sturende uitgang is best lager dan die van de gestuurde ingang. En koptelefoonuitgangen zijn in de regel behoorlijk laagimpedant.

Trouwens, als het gewenste resultaat bekomen wordt, waarom dan nog de vraag? Iets opblazen zou men sowieso niet kunnen, hoor, het zou hoogstens slecht kunnen gaan klinken.

Vraag komt bij me op vanwege de impedantie. Het is bedoeld om een hoofdtelefoon, meestal zo tot 32 Ohm impedantie, aan te sturen en een lijn-ingang op een versterker (tulp bussen) lijkt me iets totaal anders (moet geen vermogen heen).

Tsja, dan is er overschot, he, zo simpel is dat. Altijd een goed gevoel.

Misschien kan je er een dergelijke adapter tussen zetten om de impedantie aan te passen.

https://www.conrad.nl/nl/p/renegade-renhlc2-high-low-level-adapter-279…

Ik koppel zelf de hoofdtelefoonuitgang van een laptop regelmatig aan een mengpaneel, maar daar zet ik dan wel een DI box tussen om het galvanisch te scheiden.
Anders stoort het.

Dat is omdat je een aardlus wil voorkomen.

Op woensdag 17 juli 2024 21:40:28 schreef Blink2nd:
Vraag komt bij me op vanwege de impedantie. Het is bedoeld om een hoofdtelefoon, meestal zo tot 32 Ohm impedantie, aan te sturen en een lijn-ingang op een versterker (tulp bussen) lijkt me iets totaal anders (moet geen vermogen heen).

Juist geen probleem.

Apart ding dat van Conrad, zo is er voor alles weer een aanpassing. Ik heb er zonder een praktisch ruis/brom-vrij signaal, denk dat ik goed gemikt heb met deze oplossing. Rocki ooit nog gemailed waarom die uitgang zo afweek van wat je gewend bent van tulp-verbindingen, en steeds met dit probleempje gehannest.

Op woensdag 17 juli 2024 22:57:54 schreef Blink2nd:
Apart ding dat van Conrad

De Rocki ziet er toch uit als een stuk zeep of chocolade? ;)

Apart ding ook net een klein rotsje.

Zou je niet moeten zeggen dat een hoofdtelefoonversterker waarschijnlijk meer vervormt dan een voorversterker omdat deze zeer waarschijnlijk geen klasse A versterker is en een voorversterker meestal wel?

Ken het kwaliteits verschil niet dat je aanhaalt. Verkoper zei Monacor was goede kwaliteit en zo op het gehoor valt me geen achteruitgang op met dit ding er tussen.

Op donderdag 18 juli 2024 17:06:16 schreef Blink2nd:
Ken het kwaliteits verschil niet dat je aanhaalt. Verkoper zei Monacor was goede kwaliteit en zo op het gehoor valt me geen achteruitgang op met dit ding er tussen.

Zit er geen volumeregeling in de App van die Rocki?

P.S. Zag dat het ding al 10 jaar geleden uitgebracht is, ben je er al zo lang mee aan het 'hannesen'? ;)

Op donderdag 18 juli 2024 17:06:16 schreef Blink2nd:

Ik geloof je hoor. Maar voor de grap heb ik het even opgezocht, die HPR6:
S/N ratio 69 dB
THD 1%

Een Rotel Michi voorversterker van $4000 ( 8)7 8)7 8)7 )
Total Harmonic Distortion (THD)
(20Hz–20kHz) <0.002%

S/N Ratio (IHF "A" Weighted)
Line Level Inputs: 116dB
Digital Inputs: 100dB
Phono Input: 80dB

Maar dat verschil hoor je eigenlijk alleen als je die gouden in engelenpies geweekte bij maanlicht gevlochten beendikke kabels hebt naar je speakers en wijktransformator. :7

Ik vind het net zo fijn dat hier nu eens iemand met audio bezig is zonder in broodje-aap verhalen te geloven. Zij/hij is gewoon tevreden met wat er te horen is, prima toch?

Nouja die lijnsignaal transformatortjes ken ik al heel lang. Ze zitten ook wel ingebouwd op autoversterkers en dat gaat allemaal prima. Toen was toch wel het advies om het liefst 'tulpjes' te gebruiken..

Het gaat mij puur om de technische theorie. Een vermogensversterker doet toch wat concessies tijdens de versterking (bijvoorbeeld meerdere trapjes en uiteindelijk klasse AB of D)

Terwijl een 0,9 naar 1,5V lijnversterkertje prima op een nagenoeg perfecte opamp kan.

Een goedkoop mixertje doet bijvoorbeeld THD: < 0.25 %.

@KGE ja Rocki was een start-up (kickstarter project) en dan neem je een gok met er vroeg in meegaan, niet helemaal ‘af’. Geen volume-regeling ergens inderdaad.

@K7Jz vandaar ook m’n topic, hoop stiekum dat iemand een goed alternatief heeft dat ‘dedicated’ is en ditto specs dan geeft.

[Bericht gewijzigd door Blink2nd op (30%)]

Op donderdag 18 juli 2024 19:12:25 schreef K7Jz:
[...]

Ik geloof je hoor. Maar voor de grap heb ik het even opgezocht, die HPR6:
S/N ratio 69 dB
THD 1%

Een Rotel Michi voorversterker van $4000 ( 8)7 8)7 8)7 )
Total Harmonic Distortion (THD)
(20Hz–20kHz) <0.002%

S/N Ratio (IHF "A" Weighted)
Line Level Inputs: 116dB
Digital Inputs: 100dB
Phono Input: 80dB

Maar dat verschil hoor je eigenlijk alleen als je die gouden in engelenpies geweekte bij maanlicht gevlochten beendikke kabels hebt naar je speakers en wijktransformator. :7

Het S/N verschil kan zeker wel merken. 69dB is een stuk slechter dan meeste modere signaalbronnen.

Misschien doordat ik het slechts iets meer dan half open draai blijf ik gunstiger met de S/N, trouwens 69 dB was in de tijd van cassette decks met slechts Dolby B-type behoorlijk goed (naar te luisteren), en staar je niet blind op een 1% vervorming: heb wel eens begrepen dat luidsprekers hier ver overheen gaan.