UPDATE ONDERAAN!!!. ouder topic dat ik opnieuw vanonder het stof heb gehaald

ik heb hier nu 2 defecte grasrobots staan

nr 1 is een wolf garten. de robot zelf doet het perfect, maar zegt dat die zijn signaal niet ontvangt (die lus in de grond). de lader werkt wel, maar het ding dat het signaal op die lus zet is kapot.
de wolf garten is heel basic, 12V loodaccu, kleine printplaat vooraan.

de 2de is een bosch met waterschade, vermoedelijk is de processor print kapot. geeft totaal geen leven meer, de accu werkt wel nog. Kleine li-ion 18V 2,3Ah, gigantisch mainboard. ook 2 kleine motoren aan de wielen en 1 voor het mes

in 1e fase zou ik gewoon de maaier RC willen maken. kindjes gaan het fantastisch vinden om vanuit de (tuin)zetel de grasrobot te laten rondrijden in de tuin (en ondertussen het gras afrijden :-) ).

eventueel zou misschien een drone app aan te passen zijn??? weet niet of er universele apps bestaan. webbased zou het universeler maken.

voor een grasmaaier zijn de functies eerder beperkt.
-power on
-mes laten draaien
-vooruit
-achteruit
het links en rechts draaien is eigenlijk hetzelfde als voorruit, maar dan met 1 wielmotor ipv 2
het moeilijkste is de camera feed.

iemand toevallig al mee bezig geweest (RC of autonome grasrobot?) of bepaalde tips/ideeen
misschien een ideetje voor een opensource Circuitsonline grasrobot systeem?
vele van die grasmaaiers krijgen ergens water of defect en worden dan weggegooid. de case, batterij, motoren en mes zou je kunnen hergebruiken. enkel mainboard overboard en een rpi of arduino in de plaats.
basic zijn ze quasi allemaal hetzelfde. online zijn er veel die een grasrobot volledig zelf bouwen, maar als de hardware veelvuldig bestaat.... waarom het wiel nog eens uitvinden.
https://obrazki.elektroda.pl/1518708600_1666788180.jpg

ik dacht zo aan eventueel 2 systemen
1) wifi camera standalone en een ESP over wifi voor de RC controle van de grasmaaier. met wat sonar rondom zou die ook snel zelfstandig kunnen rijden, met eventuele manuele override om die uit een probleem situatie te halen.

of

2) rpi4 erin die ALLES op zich neemt. gewone USB webcam erop, controler van de graamaaier volledig op de RPI 4. dit heeft wel als voordeel dat die makkelijker te veranderen is naar standalone robot (ander sim erin).
eventueel dan met de mogelijkheid om die remote over te nemen.

aan de capaciteit te zien, zou een zonnepaneel toch ook de accu kunnen volladen weer. als die in het midden van de tuin gaat staan, met een 12V 1A zonnepaneel, moet die bosch op 2uur zijn accu kunnen opladen.
vermoed dat die met de lood accu ook wel de energie er weer in krijgt dan. met een groot paneel heb je nog het voordeel dat die een 'dakje' heeft en extra beschermd is van de elementen :-)

Om hem RC te maken, zou ik denken dat je gewoon het beste RC spul kan kopen. Transmitter (tenzij je die al hebt), passende ontvanger, en dan ESCs die op de bestaande motoren passen. Die met "kleine print vooraan" dat moeten brushed motoren zijn, of je hebt een grotere print gemist...

Mijn "zelf op basis van RPI een wifi controlled ding maken project staat al weer een halfjaar onaf in de kast.

iemand toevallig al mee bezig geweest (RC of autonome grasrobot?) of bepaalde tips/ideeen

Een RC grasmaaier, daar is héél lang geleden ook iemand al eens mee bezig geweest.... Guust Flater....

Als het klaar is en werkt, denk ik dat 'Foutimasseur' uit Zwitserland (zie YouTube) het apparaat ook wel eens wil zien. Die heeft meer ideetjes van Guust Flater nagebouwd.

Sorry, het is niet echt een behulpzaam antwoord maar toch kon ik het niet laten. Deze gag van Franquin kwam direct in m'n gedachten op. Misschien dat het tijd wordt dat ik overstap naar andere boeken....

Edit: wat meer on-topic, als ik zoiets zou bouwen dan zou ik gewoon een oude, standaard 2-kanaals afstandsbediening uit de modelbouw gebruiken (Robbe Economic, Robbe Starion, Graupner, Simprop e.d.) met een paar servo's. Dan is het electronisch kant-en-klaar, alleen nog een kwestie van het mechanisch aan elkaar te knopen.

Je hebt het meeste kans op succes bij de Wolf Garten denk ik.
Ofwel is er geen signaal op de lus ofwel is de sensor van de maaier defect.

Een zelfbouwtoestel lijkt me mogelijk, maar niet simpel. Je moet ook rekening houden als de maaier ergens tegen botst. Verder zeker een veiligheid inbouwen dat de maaier stilvalt als je hem optilt, denk ook aan een regensensor.

die wolf garten wil ik niet origineel. ik heb zowat 20-25bomen staan in de tuin, en die lus moest er overal rond. dat wordt het hem niet.

het is het laad gedeelte dat ook de zendfrequentie maakt, en daar komt niks meer uit.
je kan met bluetooth ook connecteren als die in de lader zit, en dan zet die ook dat die het signaal niet ziet.
module kost 149€
https://www.bol.com/be/nl/p/robomow-rs-laadkop-voor-het-laadstation-to…

effectief al gemeten, zit niks meer op de zenddraden

Op maandag 22 juli 2024 11:25:46 schreef rew:
Om hem RC te maken, zou ik denken dat je gewoon het beste RC spul kan kopen. Transmitter (tenzij je die al hebt), passende ontvanger, en dan ESCs die op de bestaande motoren passen. Die met "kleine print vooraan" dat moeten brushed motoren zijn, of je hebt een grotere print gemist...

Mijn "zelf op basis van RPI een wifi controlled ding maken project staat al weer een halfjaar onaf in de kast.

op vlak van RC moet je dan niet denken aan een RC afstandsbediening, maar gewoon via webbrowser op de pc/ smartphone, of via een app op de smartphone.

de robotmaaier komt aan de wifi in de tuin, dus alles van signalen moet over de wifi.
die wolf garten heeft maar 1 print. die rijd in principe gewoon rond totdat die de lus 'detecteerd' en draaid dan om. als zijn accu bijna leeg is, volgt die de los tot aan het laad station (die loopt centraal onder de lader door).
ik wil dat met rpi bouwen en ultra soon detecteren (al veel gedaan met arduino). maar vooralleer die zelf 'rondrijd' en logisch denkt, wil ik het gewoon webbased bedienen. als in: ik zie het beeld en kan vooruit, achteruit, links of rechts
eens dat werkt, kan er een script geschreven worden die in mijn plaats de keuzes maakt

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Welk soort signaal zit er trouwens op de perimeterdraad?

Op maandag 22 juli 2024 19:36:50 schreef fcapri:
die wolf garten wil ik niet origineel. ik heb zowat 20-25bomen staan in de tuin, en die lus moest er overal rond. dat wordt het hem niet.

[...]

De perimeterdraad gebruik je doorgaans alleen voor 'open grenzen'. Plantenbakken, schommels en bomen herkennen de simpele maaiers door er tegenaan te botsen, via een schakelaar in de bumper (vaak de hele behuizing die over de robot hangt) zal de robot dan keren.

Als je een standaard RC setje zender/ontvanger koopt dan heb je gas/rem en links/rechts via een bepaald pulstreintje op de ontvanger. Het zal me ook niks verbazen als er standaard zend/ontvangerkits zijn die standaard al twee motoren met sturing aankunnen (denk bijvoorbeeld aan tanks, graafmachines, bulldozers)

update nr 1

ik heb de boel werkende, maar de camera is VERSCHRIKKELIJK traag (gebruik motion en een standaard USB webcam).

momenteel gebeurt besturing nog volledig via pc/smartphone. een script die 'automatisch' zal rondrijden met ultrasoon sensoren, is de volgende stap.

als die dan in 'de penarie' zit, kan je remote dan toch de boel weer manueel verzetten zodat die verder kan.
op de webpagina komt dan een extra knopje 'automatic mode'.

https://youtube.com/shorts/4zUbfjE6kTA

nog hopen werk
1) zonnepaneel opbouwen zodat de 12V lood accu opgeladen worden
1B) loodaccu in de toekomst vervangen door li-ion
2) de rpi zou vanzelf in slaap/uitschakelen moeten gaan, en zou, bv met zonlicht gewekt moeten worden.
misschien een arduino en RTC clokje inbouwen om de motoren en rpi in te schakelen
3) monitoring tools bij installeren zodat de accu status kan bekeken worden en eventueel uitschakelen (diezelfde arduino als stap 2??)
4) programmatie maken in welke tijdsblokken de maaier mag werken. ik wil niet dat die om 1h snachts het gras begint te maaien :-). (zelfde arduino??)

tips altijd welkom. basic besturing draait al en dat is een pluspunt, grootste deel van de rest is programmatie. met een voldoende groot zonnepaneel zou ik die 24/24 kunnen wakker houden, dit is misschien een nuttig ding tijdens ontwerp

volgende software versie.

deze keer een raspberry zero 2W genomen die een onboard camera heeft (streamen met een usb camera wil maar niet lukken).
met onboard gaat het een stuk vlotter.
mogelijkheid om het mes aan te zetten zit er ook in
https://youtu.be/l4LtwgfC8rw

ook de eerste rit eens buiten gedaan, wat onkruid op de oprit afgereden en terug naar terras komen.
alles lijkt goed te werken, alleen de wifi valt soms weg.
https://youtu.be/onjdLWFtSZU

eens die 'standalone' rijd zou de wifi ook niet nodig zijn.

ik overweeg sterk om een ESP heel de besturing over te geven, en een standaard wifi camera erop te zetten om te kunnen kijken. hoeft daarvoor geen raspberry meer te draaien.
ik heb een 2de robot staan die als ESP kan uitgerust worden en dan vergelijken hoe beide presteren.

momenteel staat de mowbot Z1 buiten om tekijken hoe snel die zijn accu oplaad. staat nu op 11.87V om 10h15 (schaduwplaats)

Een ESP module met camera. Ligt hier ergens wel, kom maar halen als je nodig hebt.

Dat je wifi wegvalt is wel te verwachten, mss ergens centraal een AP in de tuin?

Of LoRa gebruiken voor besturing?

heb 3 wifis. vooraan in het huis, achteraan het huis en aan de loods.
probleem is dat die met wifi connecteerd achterop het huis, maar dat signaal naar 1 blokje valt, maar die schakelt niet over naar de wifi van de loods die 5 blokjes signaal heeft.

allemaal zelfde naam, gewoon ander channel (1-6 en 13 dacht ik)

ESP heb ik ook liggen, wel geen camera. zijn die wel snel genoeg om te kunnen streamen?
ik dacht gewoon een universele wifi camera te gebruiken, en de esp apart te sturen via zijn eigen wifi. die esp moet dan de hele sturing van de robotmaaier voor zich nemen.
in het begin gewoon met een 3tal ultra soon sensoren, GPS coordinaten wil ik als extra integreren.
een extra server (mijn webserver) zou eventueel dan grafisch al kunnen bepalen waar die al heeft gereden en zo eventueel de boel wat bijsturen. dan hoeft de robotmaaier zelf geen rpi meer te hebben

de besturing is eigenlijk prio, die mag geen lag hebben. de camera is altijd handig als die in de knoei zit, dat ik remote de boel recht kan trekken.
zal een continue evoluerend ding worden, heb 2 robotmaaiers, de eerste met rpi draait, de 2de moet op ESP gaan werken. en dan zien we de voor/nadelen van beide systemen

Is er een reden waarom je geen perimeterdraad gebruikt?

Lijkt me veel makkelijker en minder storingsgevoelig.

waren daarmee origineel uitgevoerd en beide zijn kapot, dus zo storingsgevoelig is dat niet.
de ene zijn perimeterdraad stuurt geen signaal meer uit, en aangezien ik het signaal niet ken, is de hele robot dus verloren (ook volledig gelocked in robomow software en vorige eigenaar kent passwoord niet).

de 2de heeft waterschade gehad en die zijn mainboard is kapot. zonde om beide weg te gooien en volgens mij met simpele hardware is iets universeels te maken om ze te hergebruiken.

op internet zie ik vele DIY grasrobotos waar ze de hele behuizing en wielen zelf printen. terwijl ze de originelen met hopen weg gooien (vaak waterschade).
het enige dat er moet gebeuren is 2 wielen aandrijven en een motor aansturen voor gras te maaien.
paar ultrasoon detecteren en die rijd zelfstandig los.

met wat gps coordinaten erbij zou mijn webserver zelf kunnen bijhouden waar die overal gereden heeft

Ik zit met hetzelfde probleem: een Robomow RC304 met een defect moederbord en geen draadherkenning meer.

Het aansturen van de motoren is inderdaad vrij makkelijk. Echter ik loop tegen de perimeterdraad aan, ik ken het signaal maar de ontvanger krijg ik nog niet aan het werken.. Van GPS-coordinaten heb ik te weinig kennis en lijkt me ook niet zo nauwkeurig tenzij je een (dure) goede GPSsensor hebt die tot op enkele cm's kan meten.

na 2jaar nog eens dit ding vanonder het stof gehaald. ondertussen is er al veel veranderd waardoor het project een andere wending kreeg.

het raspberry gedoe met camera hebben we overboord gegooid. de raspberry zijn usb kabel is tussen de wielen gekomen en de robot heeft de boel kapot gedraaid.

dus op naar iets nieuw en als anti-AI technieker vond ik het misschien wel eens tijd om die AI aan het werk te zetten.

dus die kreeg van mij de taak:
1) herschrijf alle code zodat een wemos D1 de besturing van de motoren, relais en webserver voor zijn rekening neemt.
2) integreer een webcamstream in de html die door iets anders wordt aangeleverd.

vanmorgen had ik iets werkende, ik vroeg een paar aanpassingen en AI verknoeide de webstream. je loopt een beetje van kastje naar muur maar uiteindelijk werkt het ding wel op 1 dagje werk.

de raspberry zero dat ik nu als camera gebruikte is echter ook onder de wielen terecht gekomen en de camera zijn flatcable is gescheurd.
een nieuwe camera op basis van een EPS32 is onderweg.

de camera zal dus ESP32 worden, de webserver en besturing een ESP8266.

versie 7 met nog de werkende camera

de laatste software versie, in automode. hier rijd die dus gewoon rond en zal omdraaien als die iets detecteerd op de ultrasoon detecteren (3stuks)

filmpje van de robot in actie (met quasi lege accu wel).
toen ik de camera stopte, nam de robot van die 5sec zijn kans om de camera te slopen.
https://youtube.com/shorts/A0GgNZEP0Ss

en de laatste in manuele mode. waarbij je het mes kunt aan en afzetten (alsook de complete grasmachine uitschakelen) en je kan er manueel mee rondrijden. vooral dan op camera beeld (die nu kapot is). altijd handig als die zichzelf ergens vastrijd, kan je die manueel weer op het rechte pad zetten

conclusie: ik heb al de grootste onzin gehoord met AI, maar iets dergelijks in elkaar steken waarbij jij zegt:
ik heb een wemos en een L298N brug en een kapotte grasrobot. schrijf mij de code en hoe ik alles moet aansluiten, en op een paar uur heb je als noob wel iets werkende.

AI verknoeide het in het begin wel een beetje. eerst RX/TX gebruikt op een ultrasoon sensor. wemos start niet meer op. dan verzet die naar 2 andere pinnen (die al toegewezen waren aan een wielmotor). je vermeld dit dan.
zegt die: aja, ik was het vergeten, ik pas het even aan.
dan veranderd die het IP van de camera stream waardoor ik geen beeld had. laat die mij vanalles uitzoeken aan de camera, terwijl die gewoon werkte.
uiteindelijk probleem van de stream gevonden en AI excuseerde zich voor de fout.
2uur later,bij een heel andere update, weer van hetzelfde, stream IP veranderd.
het heeft nu toch wel een keer of 4-5 gebeurd.
op het einde kwam die dan altijd af: ik heb dubbel gecontrolleerd dat ik het IP niet veranderde...

alles gewoon in google met gemini gedaan, volledig gratis.
ik heb een 2de print besteld voor een thuis batterij. ik zou AI er wel eens op loslaten om te zien hoe die dat zou programmeren

OK, ik gooi ook wel eens de handdoek in de ring. Vorig jaar een LIDL robot gekocht voor luttele €160 (mjn vrouw had de kortings-modus ontdekt) . Ding blijkt te werken, maar de Bluetooth-verbinding heb ik nog noiet aan de praat gekeregen. Eerst had ik een test-trajectje uitgezet met de halve draadlengte nog op de spoel (afknippen is immers niet-reversibel). Dat bleek dus niet goed te gaan. Nieuw, iets dikker, snoer (ouderwets vertind koper, geen koper-alu) circuit van twee keer de genoemde oppervlakte van de tuin aangebracht en de robot doet zijn ding.
Ik vind het goed en laat het maar zo en onze bijen krijgen minder stress dan van de motormaaier.

ik heb een tuin met veeeeeeeeeeeeeeel bomen, werken met een lus was geen oplossing.
dus mijn plan was een raspberry met camera en identificatie van objecten om te ontwijken. dat leek minder makkelijk dan gedacht.
ik ben tot pc besturing via camera geraakt. het autonoom rijden was ook niet zo ingewikkeld geweest met een stel ultrasoon sensoren erop. maar de raspberry is niet in staat om de accuspanning analoog te meten. en een heel linux OS draaien om te zeggen: als je op 10cm van een object komt, draai om en draai.
dat was zwaar overkill.

eingelijk hoefde ik niet meer te maken dan dit:

en met een lus detectie zou je van hieruit kunnen vertrekken (ipv optisch dan radiogolven)

het toevoegen vaneen website met analoge controlle en integratie van een videostream leek mij ideaal om aan AI te vragen. het duurde letterlijk 30seconden en de webserver met knoppen was klaar.
5min later had AI heel de ultra soon detectie ook al klaar (en die kon ik hardware matig testen).
toen dan bleek dat er sommige poorten dubbel waren gebruikt, liep het vertraging op.

hoe meer je zelf kan, hoe beter het werk.

zeg je bv:
schrijf mij de code van een ESP8266 waar op D0 en D1 de linker motor zit, D2 en D3 de rechtermotor, D4 de trigger is van de 3 ultrasoon (linksvoor, rechtsvoor en midden achter) waarbij de echo op D5-D6 en D7 zit.
maak een webserver voor manuele controle en een button om het mes in en uit te schakelen op D8
....

dan zal je volgens mij van in het begin al bruikbare code krijgen. ik wist in het begin niet hoe het probleem te omschrijven en dan krijg je ook maar rommelcode

de nieuwere maairobots hebben gps ipv die draad. pas nog storing gehad aan zo'n draad. de ring was goed maar de middenaftakking was onderbroken. en zoek dan maar waar.. er is een apparaatje waar je die draad zo mee kunt volgen. die hoveniers hebben dat vaak.

net als de huidige stofzuigrobots die rammen niet meer tegen de plinten aan om te keren, maar draaien net voor dat gebeurt. als je witte plinten hebt zag er dat na een jaar al uit :)

mijn neefje heeft zo'n robot stofzuiger.......en een hondje.
die had midden in de kamer gepoept, die robot stofzuiger had al die poep over de woonkamer verdeeld :) stinken dat het verschrikkelijk was, die borsteltje in de zuiger volledig onder de poep.
daar is ie wel even mee bezig geweest om alles schoon te maken.

Hier gold dan letterlijk het oude adagium 'to err is human, but to really foul things up requires a computer.' >:)

Op zondag 10 mei 2026 17:59:14 schreef trix:
mijn neefje heeft zo'n robot stofzuiger.......en een hondje.
die had midden in de kamer gepoept, die robot stofzuiger had al die poep over de woonkamer verdeeld :) stinken dat het verschrikkelijk was, die borsteltje in de zuiger volledig onder de poep.
daar is ie wel even mee bezig geweest om alles schoon te maken.

moet je zien hoe het eruit ziet als dat diaree was, heb daar pas een ervarings deskundige over gehoord. ben je meteen genezen van zo'n ding..