Ik heb problemen met mijn Kärcher K3.
Wanneer ik deze aanzet springt de pomp in de hogedrukreiniger aan en uit. Wanneer ik de nozzle aanzet lijkt het er even op dat de pomp continue blijft pompen, echter blijkt de pomp tijdens het spuiten ook niet continue te lopen. Daarnaast lijkt de reiniger ook water te lekken en de druk ook een stuk minder te zijn.
Mensen die hier ervaring mee hebben of waar ik het beste naar kan gaan zoeken?
Hieronder een filmpje van het probleem.

https://youtube.com/shorts/rA5YStTHc4U?si=p00DilOhFAy8rNqj

Waarschijnlijk is de bedrijfscondensator van de motor in de Karcher aan het einde van zijn levensduur.
Kan worden vervangen en zijn niet duur.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (17%)]

Bij water lekken kan er een lek zijn of valse lucht aanzuigen bij de reinigingsmiddel tank (of losse dop)

Op maandag 22 juli 2024 12:24:14 schreef Arco:
Bij water lekken kan er een lek zijn of valse lucht aanzuigen bij de reinigingsmiddel tank (of losse dop)

Hierbij nog een extra filmpje betreft de lekkage. En er hoeft toch niet persee reinigingsmiddel onder in het reservoir te zitten ?
https://youtu.be/Ds7gAMgboik?feature=shared

Op maandag 22 juli 2024 12:26:56 schreef Ricotjuh:
[...]

En er hoeft toch niet persee reinigingsmiddel onder in het reservoir te zitten ?

Nee,
Dat hoeft niet, maar het reservoir moet wel goed afgesloten zijn. Ik heb daar bij een ouder model een kapotte klep gehad...

Het lekken kan ook gebeuren door het wegvallen van de druk doordat de afdichtingen dan niet meer geheel sluiten.
Of is er ook lekkage wanneer de motor nog goed loopt?

Drukregelaar defect . Normaal als je de pomp afzet dient de leiding nog op druk te staan en gaat er pas af als je de pistool opent . Nu zie je de leiding steeds veranderen van druk .

Kapotgevroren afgelopen winter ?

Jouw probleem duidt op een scheurtje in de stuurkop.
Ik heb (al een paar keer) mijn Topcraft HDreiniger van Aldi gerepareerd.
Van binnen is dat allemaal Kärcher.
Inmiddels 2x de stuurkop vervangen. Mijn model is iets anders qua aansluiting: kijk even goed in de onderdelenlijst van jouw machine wat de juiste is.

Hogedruk delen zijn van hoogwaardig plastic met 30% glasvulling. Maar die kunnen de druk niet aan. Er komen nagenoeg onzichtbare scheuren in die je alleen met een loep kan vinden. Ziet er dan uit als grijs haartje (losgekomen glasvezeltje).
Bij mij vond ik na lang zoeken het scheurtje in de wand van die dikke rand/buis waar je inkijkt in het midden.

Op maandag 22 juli 2024 14:01:51 schreef bprosman:
Kapotgevroren afgelopen winter ?

Met dat smoesje komen ze altijd... maar het plastic scheurt vanwege de druk.
Er zit een drukregelaar in de stuurkop, er zijn verschillende types voor verschillende drukken. Iets strakker veertje >>> hogere druk. Dat is erg verleidelijk om een hogere drukklasse te maken waar het plasticontwerp niet voor bedoeld was.

Naarmate er steeds meer metalen delen door kunststof werden vervangen werd het aantal problemen en defecten ook groter...

Pomphuis is gebroken en moet worden vervangen, dat is van hard plastic gemaakt en scheurt of barst open na een tijdje. Pomp maakt druk, verliest druk via de scheur en lekt dus water intern, pomp gaat weer aan om op druk te komen en gaat weer uit. En dat blijft zo eindeloos door gaan.

Met wat handigheid te doen, wel moet de hele karcher open gemaakt worden.
De 3 en 4 series van Karcher hebben allemaal een plastic pomphuis om die goedkoop te maken.

Daarom heb ik wat meer gegeven en heb nu een K6 serie met aluminium pomphuis. Die heeft dat euvel helemaal niet. En een borstelloze motor.

Moraal van het verhaal; ook bij Karcher krijg je precies waar je voor hebt betaald. En dat is helaas een tendens bij veel merken, het duurste moet je dan ook weer niet willen. Die zijn dan overbodig ingewikkeld, zoals Karcher K7 met een app op je mobieltje je reiniger instelt... En een display in je handvat...

Ook belangrijk; Voor je de pomp aanzet het water laten door stromen tot het uit de sproeier komt, dan pas de pomp aan zetten. Na gebruik de kraan dicht, slang afkoppelen en het restwater laten uitpompen, daarna afzetten en weg bergen. De motor moet je dan wel met de hand afzetten, anders blijft die droog door draaien en gaat je pomp stuk.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]

Ik heb voor iemand anders wel eens een kapotte spuitlans (van een Lux hogedrukspuit - huismerk van een bouwmarkt) met breuk/scheur gerepareerd, door met een hete soldeerbout de breuk dicht te vloeien (tot de volledige diepte) en daarna een flinke las er bovenop te leggen, met wat toevoegmateriaal dat ik van een onbelangrijke plek had weggesneden. Het materiaal is een thermoplast met behoorlijk veel glas erin, herinner ik me nog wel. En wat iemand anders al zei, die scheuren zijn eigenlijk niet te zien met het blote oog. Pas onder druk zie je ergens water lekken, en dan is het een kwestie van goed onthouden hoe die scheur liep terwijl je hem aan het repareren bent.

Of de reparatie het nog steeds volhoudt weet ik niet, moet ik toch eens navragen, ben ik nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Moraal van het verhaal; ook bij Karcher krijg je precies waar je voor hebt betaald.

Een open deur maar volledig waar. Dat er al app-jes waren voor een hogedrukreiniger verbaast me wel. Ik loop achter blijkbaar. Ik gebruik een oude Kränzle met bronzen pomphuis. Onverwoestbaar. Daar hing wel een prijskaartje aan, maar 30 jaar later (van gedeeltelijk commercieel gebruik) nog steeds goed werkend. Maar heeft geen app-jes... (los van het feit dat een app-je niet gaat werken op m'n antieke Nokia dumbphone).

Op maandag 22 juli 2024 16:08:12 schreef CrossFireX:
Ook belangrijk; Voor je de pomp aanzet het water laten door stromen tot het uit de sproeier komt, dan pas de pomp aan zetten. Na gebruik de kraan dicht, slang afkoppelen en het restwater laten uitpompen, daarna afzetten en weg bergen. De motor moet je dan wel met de hand afzetten, anders blijft die droog door draaien en gaat je pomp stuk.

Dat doe ik min of meer ook altijd zo. :)
Ik doe er nog een stap tussen om de druk van de slang te halen anders spettert het water je zo om de oren wanneer je de slang van de kraan afkoppeld.

Ook hier een metalen pomphuis nooit stuk geweest.

Ja doe ik ook, maar ik dacht dat iedereen dat wel weet als je zomaar afkoppelt het een nat kopje wordt... :+ En ook blij dat het een inductiemotor is zonder borstels, die met borstels gaan ook stuk na een tijdjes door slijtage en maken ook veel herrie.

Gewoon de pomp uit, de druk eraf laten met de sproeier en dan pas afkoppelen en restwater laten uitpompen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (18%)]

Ik heb de Karcher momenteel open liggen. Zal hem morgen nog eens testen en kijken of nu duidelijker te zien is waar hij precies lekt..

Dank overigens voor de vele reacties. De ene keer lees ik dat het probleem wellicht in de stuurkop zit. En de andere keer lees ik pomphuis. Hebben we het dan over hetzelfde? Of zijn dit 2 totaal verschillende dingen?

Oke, binnenin duidelijk stuk..
Deze foto is genomen wanneer de pomp nog niet aanstaat, enkel dat er waterdruk op staat:

Hierbij lekt hij al goed. Maar dit is nog niets vergeleken met wat er gebeurd als de pomp aan staat:

Hierbij ook nog een video

De unit is een paar jaartjes oud, maar kan denk op 1 hand tellen hoe vaak deze is gebruikt. Is het normaal dat dit dan al stuk gaat? En hoe kan ik zien welke onderdelen precies vervangen moeten worden? En dan blijft nog altijd de vraag over, is het prijstechnisch nog interessant om hier nieuwe onderdelen voor te kopen? Want geloof niet dat het maar Euro werk is!?

Kosten nieuw rond de 100€, een nieuwe stuurkop waar Spog2 naar linkt kost bijna 50€. Kortom ik zou een nieuwe kopen met metalen delen ipv al dat plastic.

Voor incidenteel gebruik zou ik een Parkside nemen, die is zeker goedkoper als reparatie... ;)
https://www.lidl.nl/p/parkside-hogedrukreiniger-1-400-w/p100376396

Op dinsdag 23 juli 2024 13:57:17 schreef Roland van Leusden:
Kosten nieuw rond de 100€, een nieuwe stuurkop waar Spog2 naar linkt kost bijna 50€. Kortom ik zou een nieuwe kopen met metalen delen ipv al dat plastic.

Voor dat dilemma heb ik dus ook gestaan. Ik heb inmiddels meer betaald aan onderdelen dan het apparaat gekost heeft.
Maar gebruik hem dus wel al zo'n 20 jaar :)
Ik heb de Topcraft vorig jaar nog voorzien van een nieuwe spuitlans MJ145 van Kärcher.
Dat past dus als je van de breedte van de bajonetlippen iets af vijlt. Heb ze van 15mm naar 10mm gemaakt zodat de lans past in de Topcraft.

Een nieuwe kan even beroerd zijn.
Als je repareert leer je je machine kennen en kan je hem steeds beter en langer onderhouden.
Koop je een nieuwe dan begint het leerproces van voren af aan.
(En je moet die oude nog afvoeren, past/mag niet ik de kliko.)

Een nieuwe kan even beroerd zijn.
Als je repareert leer je je machine kennen en kan je hem steeds beter en langer onderhouden.
Koop je een nieuwe dan begint het leerproces van voren af aan...

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (16%)]

Zo te zien loont het zich te investeren in een hogedrukspuit met metalen pomphuis.

FWIW; Ik zou toch ook investeren in een betere, hoelang zal het duren voor je nieuwe onderdeel ook weer kapot gaat? Want dat is weer in plastic natuurlijk.

En indien mogelijk, informeren of het pomphuis in metaal is gemaakt.

Mijn ervaringen bij Lidl kwa garantie zijn positief, en bij de gelinkte staat expliciet:

"Duurzaam pompsysteem van corrosiebestendig aluminium"