FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Voor een klein, los te koppelen PV-paneel zoek ik een compacte, gepolariseerde 2-polige stekkerverbinding (kabel-kabel) naar de laadregelaar. De aders in de kabels worden 2,5 of mssn. 4 mm2
De standaard MC4 stekers zijn me te lomp en ook niet zo makkelijk los te koppelen. De verbinding is binnenshuis. Lock mag, hoeft niet.
Het betreft een 60Wp paneel dat max. ongeveer 20V/3A levert.
Ik zat zelf te denken aan XLR, maar er zijn vast nog andere. Iemand tips? Alvast dank!
KGE
Golden Member
Hoe vaak miet dat los genomen worden?
De genoemmde XT90 is degelijk.
De Anderson connector is ook een heel degelijke oplossing, die zitten ook in UPS systemen.
De male en female zijn het zelfde.
De Speakon van Neutrik is ook een stevige connector.
Let er wel op dat niet iedere connector onder belasting losgenomen mag worden.
Anderson Powerpole, de mini versie van de grotere die ook in UPSsen zitten (PP45)
Of de XT60/90 die ook vaak gebruikt worden bij powerstations.
Soms gebruik ik ook wel eens deze: https://www.amazon.nl/-/en/AGRISHOP-Tractor-Connector-Agricultural-Mac…
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb onlangs deze gebruikt, CNLinko LP20. Niet de goedkoopste, €10,62 voor een setje, maar wel degelijk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Serieus, jij vind 10 euro veel voor zo'n connector ? De echte CNLinko LP20 kost meer dan 90 euro !!!
Edit, geen idee of die prijs klopt want als ik de connector aanklik kost hij per stuk 1/10 van de prijs op het overzicht.(8,20 voor de 2 pin, de gele 3 pin, zoals in de Ali link, kan ik niet in het geel vinden) Die op Ali zijn dus qua prijs wel net zo duur en zullen dan (hopelijk) geen fakes zijn.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Top, bedankt voor alle reacties!
XT90 herken ik van de plaatjes, maar wist niet hoe die heette. Dat lijkt mij voor mijn toepassing een goede keuze.
Speakon had ik ook aan gedacht, maar een M-F set is groter dan XLR, voor mij wat te groot.
Ik ga voorlopig voor de XT90.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Serieus, jij vind 10 euro veel voor zo'n connector ?
Nee, maar in verhouding tot XT90 zijn ze een stuk duurder.
@FastFolkert
Je hebt deze XT90 met kapjes, vind ik zelf beter dan draden direct uit de connector.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die XT90 is modelbouw spul, ik zou voor Deutsch DT of DTP gaan. Voor 3A is de DT goed genoeg, die heeft een rating van 13A.
Waarom zou je voor zo'n kleine stroom 4mm^2 gebruiken? Dat is veel meer dan nodig, en ik kan me niet voorstellen dat de afstand zo groot is dat de spanningsval significant wordt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 24 juli 2024 05:59:22 schreef KGE:
Sommige grote powerbanks (Bluetti bijv.) en modelbouw gebruiken een connector genaamd XT90
XT60 is groot zat voor 20V 3A. XT90 is gewoon een grotere versie zou geschikt moeten zijn tot 90A. XT60 "maar" tot 60A. Nu zou ik een factor twee marge aanhouden t.o.v. die getallen, maar 3A gaat makkelijk door een XT60 of zelfs XT30 als die bestaat (ik heb hem niet).
FastFolkert
Ik ga voor XT60 en probeer de eerder genoemde “kapjes” ook te krijgen.
Ik heb nog 10 meter 2x4mm2 PV kabel van Lapp liggen. 2x2,5mm2 kan qua stroom inderdaad ook, maar die kabel heb ik even niet….
Op woensdag 24 juli 2024 11:30:26 schreef Roland van Leusden:
[...]Nee, maar in verhouding tot XT90 zijn ze een stuk duurder.
@FastFolkert
Je hebt deze XT90 met kapjes, vind ik zelf beter dan draden direct uit de connector.
[bijlage]
De XT90 zie je inderdaad vaker bij kleinere PV en LFP accu installaties.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op woensdag 24 juli 2024 13:22:50 schreef T-sec:
[...]
De XT90 zie je inderdaad vaker bij kleinere PV en LFP accu installaties.
Betaalbaar en veel gebruikt, in tegenstelling tot de andere voorbeelden.
Pardon? De automotive, luchtvaart en scheepsbouw hangen aan elkaar van die Deutsch connectors. IP68, in tegenstelling tot die modelbouw rommel, als daar vocht bij komt zijn de binnen de kortste keren weggerot, en een soldeerverbinding zonder goede trekontlasting is ook niet zo'n heel goed idee. Echte connectors worden gekrompen, niet gesoldeerd.
Voor de gegeven toepassing, in je eigen huis, met een beperkte spanning en stroom, zullen die XT connectors ook wel voldoen denk ik, maar ik zou dit niet aanprijzen als "de" oplossing.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 24 juli 2024 11:02:27 schreef fred101:
Serieus, jij vind 10 euro veel voor zo'n connector ? De echte CNLinko LP20 kost meer dan 90 euro !!!Edit, geen idee of die prijs klopt want als ik de connector aanklik kost hij per stuk 1/10 van de prijs op het overzicht.(8,20 voor de 2 pin, de gele 3 pin, zoals in de Ali link, kan ik niet in het geel vinden) Die op Ali zijn dus qua prijs wel net zo duur en zullen dan (hopelijk) geen fakes zijn.
Het is klein, maar staat er echt:
Zelf zou ik XT60 spul niet onder 'makkelijk los te koppelen' vinden vallen. Ik heb lange, slanke vingers, maar vind het rotdingen om los te trekken. De XT90 was nog erger. Ik heb nu XT150 stekkers en bussen. Godzijdank kunnen die los van elkaar gekoppeld en gelost worden, anders zou het echt niet te doen zijn.
Voor de gegeven spanning en stroom zou Speakon (bepaald lomp, dat wel) wel een beetje mijn eerste keus zijn. Robuust en makkelijk te koppelen en lossen.
Op woensdag 24 juli 2024 18:10:51 schreef weardguy:
[...]
Voor de gegeven spanning en stroom zou Speakon (bepaald lomp, dat wel) wel een beetje mijn eerste keus zijn. Robuust en makkelijk te koppelen en lossen.
Ik heb een tweede accubank (260Ah bij 12V) gekoppeld met een speakon en 4x6mm^2 en dat werkt al jaren prima. Gaat <5x per jaar los. Maar voor de 20A (220W 230V inverter) die er nu ooit getrokken wordt is dat overkill.
(Voor de overstap naar een 3000W inverter ga ik naar een koperen busbar van >250mm^2 en 10-50mm^2 per accu)
(Eerste foto: Speakon, 12V sigaretten aansteker uitgang, zonnepaneel aansluiting (Amphenol 8A per contact), XLR ben ik vergeten waar die voor is en de 230V uitgang) Tweede foto bovenaan de speakon ingang (gedeeltelijk blauwe connector met grijze 6mm^2 bekabeling)
[Bericht gewijzigd door r-p op (18%)]