hulp bij ontwikkelen rode storingslamp met 1s lipo accu

Hoi allemaal.

Ik ben opzoek naar een oplossing waar ik bijna dagelijks mee te maken heb.
Ik werk met kleine pomp installaties.
Deze hebbben jullie vast wel eens zien staan. Het zijn de kleine groene kasten die vaak in het buitengebied bij woningen staan.
Deze worden gebruikt om het rioolwater van de woningen te verpompen door een persleiding.
die niet kunnen worden aangesloten op het vrije verval riool.
op de kast zit een rode 24v led lamp deze gaat branden als er een storing is in de installatie.
Je moet dan denken aan een hoog water alarm of een looptijd overschreiding van de pomp.
of een geblokkeerde pomp. Dit zijn wat storingen die kunnen voorkomen.
Zodra deze storing herkent wordt stuurt de plc de rode lamp op de kast aan zodat de bewoners kunnen bellen en vervolg schade word voorkomen.
zijn de bewoners er snel bij hebben ze alleen last dat het wc water of douch water bv niet snel meer wegloopt.
Wachten ze langer dan hebben ze kans dat de wc over loopt en in sommige gevallen nog veel meer schade als het hemelwater ook op het riool is aangesloten.
Dan loopt het regenwater uit de wc zo de woning in.
En hier zit het probleem wat ik graag zou willen oplossen.

Wat er nu vaak gebeurt is dat de aardlek schakelaar van de hoofdpost of de aardlek schakelaar in het drukriool kastje er uit springt.
Dit gebeurt vaak bij een defecte pomp of bliksem inslag in de buurt van de installatie.
Hierdoor gaat de rode lamp niet branden.
Het gevolg is dat de bewoners niet weten dat er iets mis is met hun riool.
En vaak loopt dat af dat de boel over loopt bij de bewoners in huis.
Dan wordt er contact opgenomen met ons en zijn we dus altijd te laad.
En ligt de fout dus bij ons.
nou zou ik graag een pcb willen maken met een 1s lipo accu er op.
Die past in de behuizing van de rode ledlamp op de kast.
Zodat bij uitval van de spanning van de installatie de rode lamp ook gaat branden.
Bij de grote gemalen doen we dit door er 2 loodaccus te plaatsen.
Die worden geladen door een lader.
Maar bij de kleine drukriool gemalen is dit te groot en te kostbaar.
Vandaar mijn idee om dit in te bouwen in de ledlamp.

Wanneer de spanning weg valt moet de lamp aan gaan? Dat is simpel te detecteren.

Er bestaat al zoiets.
Kijk eens bij IE systems in Alkmaar ( www.iesystems.nl )
Kijk bij: Oplossingen : Slimme rode lamp.

Die kan in elk geval wat je wilt, maar nog veel meer.
Speciaal gemaakt voor drukriolering.

De lamp is ontwikkeld door Avic in Zaltbommel. https://www.avic-iot.nl/nl/

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (15%)]

Ik heb een idee hoe ik dit zou willen maken.
Ik heb wel het een en ander verstand van electro.
Maar op het gebied van het kleinere spul wat minder.
Hier zou ik dan wat hulp bij kunnen gebruiken.
ik bedoel dan om mee te kijken bij het maken van een schema.
Ik zal eerst even vertellen wat ik wil gaan maken.

In de rode lamp zit nu een klein printje met aan beide zijden een smd led.
Deze geeft meer dan voldoende licht om de rode lamp te zien in de avond.
hier zit een twee aderige kabel op.
Door er 24 volt gelijk spanning op te zetten gaat deze constant branden.
het printje zit rechtop in een gleuf gestoken.
Ik zal hier later even een foto van maken en hier bijvoegen.

Ik wil hiervoor een pcb laten maken die ik dan kan plaatsen in plaats van het originele printje.

Mijn idee maar als jullie opmerkingen of ideen hebben hoor ik ze graag.

Ik wil een 3 aderige kabel gaan gebruiken naar de storingslamp.
2 voor de voeding: 24v plus en min
en 1 signaal kabel voor het aansturen van de storingslamp:24 volt plus signaal (zoals de rode lamp nu word bedient)

de 24 volt voeding wil ik gaan terug brengen naar 5 volt op het printje zodat ik hiermee het laad circuit mee kan gaan voeden om de 1s 3.7v lipo accu te laden.
het laden wil ik met een zo klein mogelijk stroom gaan doen.
Dit ivm levensduur van de kleine lipo accu de storingslamp brand ook maar een paar uur per jaar. ik wil deze ook maar laden tot een procent of 90.
Dit ook voor de levens duur van de lipo accu ?
zodra de voedingsspanning wegvalt wil ik dat de rode led lamp voor
24 uur gaat branden. na de 24 uur wil ik dat de lamp gaat knipperen met bv 2 seconden aan en 5 seconden uit dit om stroom te besparen.
Vaak zien we in de praktijk dat er binnen 2 dagen word gebeld als de rode lamp brand.

bij een storing waar de aardlekschakelaar niet is uitgevallen.
Wordt de storings lamp aangestuurd met de signaal kabel die aangestuurd word met de oorspronkelijke 24v signaal.

Ik heb al een schema gevonden om een 1s lipo accu te laden maar die heeft een ingangsspanning nodig van 5volt vandaar dat ik eerst de 24v terug wil brengen naar 5 volt.

dit is van een adafruit usb microlipo lader.
Deze kan ik dan ook eerst op een experimenteer printje solderen om het een en ander te testen.

Hebben jullie een idee hoe ik het beste de spanning hiervoor naar beneden kan brengen.
Of een tip of link zodat ik hier het een en ander over kan opzoeken zodat ik hier mee kan gaan experimenteren.
Ik wil dit project ook weer gebruiken om het een en ander te leren.

Groet Rolf

Hoi Toeternietoe Die had ik idd in het verleden al eens gevonden.
Maar is voor een simpel drukriool installatie
een beetje overkill en te duur.
Ik wil het ook alleen maar toepassen op wat drukriool kasten waar we regelmatig problemen hebben.
Het is ook hobby voor mij om het een en ander te bouwen.
Vandaar ook dat ik het zelf wil bouwen in plaats van het aanschaffen van een bestaand product.
mvg Rolf

Is er niet iets batterijloos te bedenken? Eerste waar ik aan denk is een mechanische verklikker met houdmagneet. Valt de spanning weg, dan ook de spanning op de magneet en valt de verklikker ('iets' aan de zijkant of onderkant van de kast) naar beneden.

Zoiets zal vast ook met een venster bestaan ter inbouw in een kastdeur of zo.

Omgekeerd kan ook. Dan schiet de verklikker omhoog door middel van een veer zodra de spanning wegvalt en een of andere pal weggetrokken wordt.

Heel fraai, @weardguy, netjes "buiten het kader" gedacht!
Het nadeel is weliswaar dat er permanent stroomverbruik is, hoe weinig ook, zolang alles goed gaat; en dat zou toch minstens 99% van de tijd moeten zijn.

Op woensdag 24 juli 2024 19:33:14 schreef Paulinha_B:
Heel fraai, @weardguy, netjes "buiten het kader" gedacht!
Het nadeel is weliswaar dat er permanent stroomverbruik is, hoe weinig ook, zolang alles goed gaat; en dat zou toch minstens 99% van de tijd moeten zijn.

Ik denk dat Weardguy zeker een goed punt heeft. De houd magneet van Weardguy is een goed idee omdat dat alleen stroom gebruikt als er ook veel stroom is. En het signaal ook werkt als er geen stroom is.

Door Weardguy moet ik denken aan die Amerikaanse brievenbussen die aan eind van een lange oprijlaan of erf staan. Als de postbode is langsgeweest is er door het openen van de brievenbus een vlaggetje omgevallen. Dat vlaggetje is weer zichtbaar van af het woonhuis.

Zo'n vlaggetje is natuurlijk behalve door een houdmagneet ook om te gooien door met een in een condensator bewaarde hoeveelheid energie een pin te trekken zodat de vlag wordt gedeblokkeerd en omvalt.

Het moet wel zeker goed gaan omdat anders de hulpdiensten voor niets gebeld worden. Hoewel als het een aardlek issue is dan kunnen de bewoners het probleem misschien zelf wel oplossen door gewoon te gaan kijken en de schakelaar weer aan te schakelen en de vlag te resetten. Dan hoeven er geen hulpdiensten gebeld te worden

Gewoon een rode EN een groene lamp
Groen aan, rood uit = Geen storing
Groen uit, rood aan of beide uit = Storing

Wat is hier de meerwaarde van de rode lamp?

die rode lampen zijn sowiso niet echt anno 2024 meer. overdag zie je die dingen al niet branden, geven niet genoeg licht. ken er meerdere die heel wat maanden achtereen branden in de nacht en dat is al vele jaren zo. ik zou haast zeggen stuur een centrale dienst aan binnen het bedrijf, want de mensen zelf bellen niet 123 als die lamp brand, wel als de gang vol riool water staat.

Wat is hier de meerwaarde van de rode lamp?

In theorie kan de pomp goed werken maar de groene lamp gedoofd zijn omdat hij is doorgebrand.... (alhoewel, met LEDs zal het niet zo'n probleem zal zijn).

Maar een brandende rode lamp is gebruikelijk om een probleem te indiceren. Het afwezig zijn van een groene lamp zal bij velen niet opvallen, denk ik. Dus een rode indicator (lamp, vlaggetje) is wel verstandig.

Overigens, ik vind de electro-mechanische oplossing van Weardguy eigenlijk ook wel heel elegant. Out-of-the-box gedacht. Doet me een beetje denken aan die schakelaartjes waarin (puur mechanisch) een rood of groen vlakje achter het doorzichtig glas van de drukknop verschijnt wanneer ze in de 'aan'-stand staan.

Zo heb ik vroeger een simpel brievenbus-indicatortje gemaakt, om op afstand te kunnen zien of er post in zat (correcter: of de klep omhoog getild was door iemand). Daar kwam geen electronica aan te pas.

Het hoeft niet altijd met electronica te zijn.... Laat staan met een Arduino! :+

[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]

In theorie kan de pomp goed werken maar de groene lamp gedoofd zijn omdat hij is doorgebrand....

Dat is dus ook een "storing" >:)

Het afwezig zijn van een groene lamp zal bij velen niet opvallen

Valt niet meer of minder op als ze weten waar ze moeten op letten.

[Bericht gewijzigd door OXO op (34%)]

Kan je niet makkelijker een module zoals onderstaand tussen je 24 volt voeding zetten met een accu?
Als de PLC 24 volt is kan die er ook meteen op.

https://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/industrie/industriele-voedin…

Bij mijn werkgever stond ook zo'n ding in de tuin.
Niemand zag het lampje... en hij ging nog wel eens in storing.
Put vol tot ie overliep.
Heb toen het advies gegeven er ook een kleine sirene bij te maken, die horen ze wel.
Een lora of 4G kiezer is natuurlijk nog netter.
Maar dan is een accuvoeding ook net zo nodig.

Als je zelf wat gaat maken denk dan wel aan het risico van blikseminslag of de inductie er van, beveilig het goed.
Die kasten staan vaak eenzaam ergens in het veld.
En als jouw printje kapot gaat daardoor merkt men dat pas als het hoog water is ...

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

man man een rode lamp die mensen moet triggeren om te bellen?
HAllo 2024.

Ik heb nooit het idee gehad als ik zon lampje zie branden, laat ik eens bellen. Laat staan naar wie?

Voor dit soort toepassingen wil je toch gewoon een LORA device die automatisch een melding verstuurd, waar mogelijk met locatie direct naar de storings dienst?
Weet niet wat het mag kosten, maar hoef took niet het einde van de wereld te kosten.
Denk dat er zelfs tal van kant en klare lora melders zijn, met een batterij backup op basis van een input.

Je kon zo indien je dat elektrisch in de kast kan detecteren de exacte storing doorgeven en ook zelfs als de batterij leeg raakt.

Ik denk dat Stijn een punt heeft.

Ten opzichte van de originele probleemstelling heeft dit niet meer aansluitingen nodig binnen het apparaat.

Origineel moest je ook al de 24V binnen het apparaat aftappen om de lipo te laden en te constateren of die uitgevallen is.

Eventueel zelf te bouwen op basis van bijvoorbeeld een SIM800 GPRS module. Nu denk ik zelf dat de SIM800 mogelijk van technologie gebruik maakt die er binnenkort uit gaat. Dus voor een proof-of-concept prima, voor een definitieve versie kijken of dat inderdaad zo is en upgraden naar eentje die wel de komende 10 jaar blijft werken.

Let ook goed op de laadstroom.

Je hebt in zo'n situatie ook te maken met <0 graden. Sommige cellen mag je helemaal niet laden, of slechts met een hele beperkte stroom. (vaak in de reeks van 0.02-0.05C)

Ook aan de andere kant van het spectrum: Hoe ga je die cel binnen normale temperaturen houden in de volle zon?

De cel zou je juist (onderin) die kast moeten houden om te voorkomen dat dat ding 50C+ wordt.

Voor dit soort toepassingen zou ik toch zeker een kleine loodaccu prefereren. Dat is een simpele hufterproof en bewezen techniek.

Ik denk dat de meeste mensen geen flauw idee hebben wat zo'n kast is en nog minder wat die lamp betekent.

Ander punt, als jij als prive persoon zo-iets ontwerpt en er gaat wat mis, waardoor mensen die wel weten wat die lamp doet, schade oplopen, kun jij mogelijk aansprakelijk worden gesteld. Dit is een probleem van jouw baas, laat hem dat oplossen. Jij kunt natuurlijk best het idee uitwerken, kan goed voor je carrière zijn, maar laat het definitieve ontwerp en de rest doen door mensen die weten wat ze doen.

Op donderdag 25 juli 2024 12:05:58 schreef fred101:
Ik denk dat de meeste mensen geen flauw idee hebben wat zo'n kast is en nog minder wat die lamp betekent.

Ik denk dat ze bij installatie wel een "praatje" krijgen. Maar als dan 5 of 10 jaar later het huis een keer verkocht wordt...

Op woensdag 24 juli 2024 20:32:07 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat Weardguy zeker een goed punt heeft. De houd magneet van Weardguy is een goed idee omdat dat alleen stroom gebruikt als er ook veel stroom is. En het signaal ook werkt als er geen stroom is.

Dank. En al zou het wél stroom verbruiken (stroom aanwezig is verklikker vasthouden, stroomuitval is verklikker naar buiten schieten) dan praat je niet over een schokkende hoeveelheid stroom: met 17 Watt elektrisch vermogen worden elektromagneten (zogenaamde shearlocks) gevoed die 2000 kilo duwkracht in zo'n draaideur tegen kunnen houden als die 'op slot' zit, een verklikkertje vasthouden is dan een peuleschil.
Sowieso denk ik dat je denk beter af bent dan met een accu.

Want, topicstarter, nu serieus: het is allemaal prachtig dat dat kan tegenwoordig, maar heb je je een idee wat je je op de hals haalt (even los van de aansprakelijkheid?). Want je gaat er niet aan ontkomen die accu's op een bepaald moment te vervangen. En wie gaat dat doen, en wanneer? Laat je het er op aankomen (lees: als de storingslamp aan gaat (= accu leeg) of ga je die preventief vervangen? En zo ja, na hoeveel jaar, want je zal op de een of andere manier een interval moeten vaststellen.

Punt twee daarbij is de betrouwbaarheid: cellen van fabrikanten met reputatie maken hun capaciteiten en levensduur vaak wel waar als je ze goed behandelt. Maar ik denk dat je er vergif op in kan nemen dat iemand vroeg of laat vind dat het goedkoper kan en slechtere cellen aanschaft (maar een slechte(re) serie cellen van een fabrikant kan natuurlijk ook nog!). Voor je het weet ben je meer aan het vervangen dan je lief is en omdat die kastjes over het algemeen ver uit elkaar staan, is dat geen klusje om lopend te doen.

Op woensdag 24 juli 2024 23:17:05 schreef Stijnos:
man man een rode lamp die mensen moet triggeren om te bellen?
HAllo 2024.

Ik heb nooit het idee gehad als ik zon lampje zie branden, laat ik eens bellen. Laat staan naar wie?

Op donderdag 25 juli 2024 12:05:58 schreef fred101:

Jongens... jullie zoeken het véél te ver. Jij hebt als 'publiek' helemaal niets van doen met zo'n kastje: dat is voor de bewoners van het pand waar dat kastje bij hoort. Een beetje bewoner wéét waar dat kastje voor dient en belt zodra het mis gaat (ik heb ooit een vakantiewoning gehuurd met een dergelijke perspomp-put, met duidelijke instructie telefoonnummer [x] te bellen als de rode lamp op de kast brandt, zodoende).

Als voorbijganger heb je daar niets mee te maken. Tenzij je de rioolinhoud uit de woning ziet stromen is het misschien een idee om eens op het kastje te zoeken naar een telefoonnummer, bij sommige staat er iets op...

Op woensdag 24 juli 2024 23:17:05 schreef Stijnos:
Voor dit soort toepassingen wil je toch gewoon een LORA device die automatisch een melding verstuurd, waar mogelijk met locatie direct naar de storings dienst?

Dat is leuk, maar de topicstarter heeft het over schade/storing door blikseminslag. We weten niet hóe die binnenkomt (via de ether of via de grond) maar áls atmosferische ontladingen het probleem zijn, wie garandeert jouw dan dat je LORA of wat voor elektronica dan ook het wél overleeft?

Daarom die verklikker. Een spoel is relatief robuust en kan wel wat hebben. Belangrijkste is dat die waarschijnlijk, ook als de inslag minder subtiel is, gewoon z'n werk doet en de verklikker naar buiten 'schiet'.

Naar mijn mening moet je sommige dingen echt niet moeilijker en ingewikkelder maken dan ze zijn.

Ik had ook al aangegeven een 4g of LORA kiezer te overwegen, ik ga daar volledig in mee met @Stynos.
Die kiezer laat je gewoon een 24 uurs ( of 12 uurs) melding geven naar en meldkamer, net als een alarmsysteem.
Komt die niet binnen dan aktie=, en strring is natuurlijk aktie.
Het gaat om pompen die een serieuze functie hebben en dan mag je dat wel bewaken.
Heeft een storing minder grote gevolgen dan is een lamp misschien voldoende.

En weten wat je moet doen als dat lampje brand?
Mijn oud werkgever had zo'n ding in de tuin, zie mijn eerdere post.
Er heeft bij aankoop echt niemand iets gezegd over een persriool en zo.
Toen de halve tuin vol stond zijn we zelf maar eens gaan zoeken en vonden een overlopende putdeksel, met een stukje verderop dat kastje, met een lampje, volledig onder de struiken.
We zijn toen maar eens gaan bellen met de gemeente, en toen na veel vragen uiteindelijk doorverwezen.

Het bedrag wat wij allemaal betalen aan rioolhefingen en waterschapsbelasting in oogmerk nemende kunnen die kiezers en een meldkamer abbo er vast wel vanaf.

Ik volg de discussie met enige verbazing....

Een gecompliceerde werkende oplossing maken is niet zo'n kunst. De simpelste en betrouwbaarste effectieve oplossing vinden die aan de klanteneisen voldoet, is de truc.

KISS - Keep It Simple, Stupid!

Wat er nu vaak gebeurt is dat de aardlek schakelaar van de hoofdpost of de aardlek schakelaar in het drukriool kastje er uit springt. Dit gebeurt vaak bij een defecte pomp of bliksem inslag in de buurt van de installatie. Hierdoor gaat de rode lamp niet branden.

De simpelste en betrouwbaarste oplossing die ik kan bedenken is een solenoïde met een rode indicator op de as, met veer. Wanneer er spanning op de spoel van de solenoïde staat is de pen ingetrokken, en is de rode indicator niet zichtbaar in de doorzichtige kunststof huls (die uitsteekt in de bovenkant van de pompkast).

Als er storing is, of de boel spanningsloos is, wordt de solenoïde ook spanningsloos. Veer duwt pen naar buiten, rode indicator wordt zichtbaar.

Waar vroeger een lampje brandde, is er nu een rode indicator zichtbaar.

De kosten? Een solenoïde, een rood dopje, een doorzichtige kunststof waterdichte koker (bijv. een doorzichtig waterdicht lampje zoals momenteel al in de pompbehuizing zit, maar dan niet roodkleurig maar doorzichtig, en met de gloeilamp en fitting verwijderd), en een metalen beugeltje om de solenoïde op te monteren en om in de kast te kunnen bevestigen.

Simpeler en betrouwbaarder dan dit kan ik het me niet voorstellen.... Lora, Arduino, Raspberry, WIFI, ... waarom zou een mens zichzelf al die complicaties op de hals halen? Het gaat er gewoon om een rood indicator lampje één op één te vervangen door een indicatortje dat geen spanning nodig heeft om te functioneren. OP vraagt niet meer en minder.

En ik volg het advies over een solenoid met een rode pin met verbazing :)

Dat gaat zeker niemand zien, die kasten staan vaak ergens achter in een tuin, of bij de weg., tussen de struiken.
Een rode lamp die aan is valt , zeker in de avond , nog wel op, maar een pin die omhoog steekt in een plastic hulsje totaal niet.

En wat doe je na een korte stroomuitval.
Dan staan de pinnen in alle kasten omhoog.
Dan kost dat hopen manuren om die weer te resetten...

Sorry, maar ik blijf dat geen verbetering vinden.

En wat doe je na een korte stroomuitval. Dan staan de pinnen in alle kasten omhoog

Niet noodzakelijk. De PLC kan zodanig geprogrammeerd worden dat wanneer de pomp weer spanning krijgt, de normale opstartprocedure in de PLC doorlopen wordt, met reset van de benodigde indicator (solenoïde).

Die groene pompkasten zoals ik ze vaak zie staan allemaal aan straat en zijn goed zichtbaar.

Als een bewoner hem achterin de tuin heeft staan, tussen en onder de begroeiing.... tsja, dat is voor verantwoordelijkheid van de bewoner/eigenaar. Denk niet dat de OP (bedrijf van OP) nu daarom maar anderman's problemen op de hals moet gaan halen.

En als de bewoner dan toch zo kickt op high-tech oplossingen, dan moet die maar een webcam op de pompkast met indicator richten....