Hallo allemaal,
Voor een hobby project wil ik zelf een koelbox maken, ingebouwd in een bestaande ruimte. Deze hoeft niet per se 4 graden te halen maar moet een stuk kouder zijn dan de omgeving. Hiervoor kwam ik op een peltier element uit, vooral omdat de enige voeding die beschikbar is 12v is.
Het idee is 1 of 2 peltier elementen op een aluminiumplaat te bevestigen en deze te koelen met 2 heatsinks en axiaalventilatoren (project moet zo plat mogelijk) te gebruiken de warmte af te voeren. Nu blijft alleen de vraag hoe de peltiers aangestuurd moeten worden.
Met een schakelaar wordt de koeling alleen bij gebruik aangezet, dus deze draait niet 24/7. Het lijkt mij niet dat de 12v hier gewoon direct op kan. Online kan ik een aantal drivers vinden die op 12v 5 ampere leveren, maar deze zijn niet voor een peltier gebouwd. Op dit forum heb ik al het een en ander kunnen vinden over problemen bij peltiers met PWM sturingen. Heeft iemand ene idee wat de beste oplossing is? En zou aangeraden worden via een temp sensor bij te sturen of af te schakelen bij een bepaalde temperatuur? Alvast bedankt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
12 volt kun je er zo op zetten: polariteit bepaalt of het koelen of verwarmen wordt...
Bereik van Peltiers is wel klein: ongeveer 20 graden verschil max. tussen beide zijden.
(met goede koeling aan de 'hete' zijde kun je 9...10 graden aan de koude zijde halen, veel lager zul je niet komen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Belangrijk is ook om een goede isolatie te hebben tussen de warme zijde en koude zijde rondom het element anders gaat het koelend rendement hard achteruit.
Er heeft een compressor systeem ingezeten, maar deze is volledig kapot en er is lastig bij te komen overal. Het is ook maar een ruimte van 30x30x40 dus veel koeling heeft het niet nodig en 10 graden is prima zat.
Ik ga het project gewoon op 12v laten lopen met 2 peltier elementen. Zal wel de draden vervangen en een zekering toevoegen want met 4 ventilatoren en 2 peltiers loopt er ong 12A naar de koeling
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Er ontbreekt wat informatie:
* als 4 graden niet vereist is, wat is dan wel de te bereiken temperatuur?
* hoeveel volume is er te koelen? Wordt er frekwent warm materiaal bijgeplaatst, dat dan moet koelen, of is het vooral om iets dat reeds koel is koel te houden?
* hoeveel electriciteit is er ter beschikking? 12 volt, ja, vermoedelijk gelijkspanning, wellicht uit een (auto)batterij, maar hoeveel stroom kan er betrokken worden gedurende hoeveel tijd?
Algemeen: Peltierelementen hebben een slechte reputatie, ze verbruiken veel energie om weinig warmte te verpompen. Alnaargelang de antwoorden op bovenstaande vragen is het misschien het overwogen waard om het koelmechanisme uit een kampeerkoelkast of frigobox te gebruiken.
(dit bericht is gekruist met het voorgaande)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Peltiers zijn goed in verwarmen, maar beroerd in koelen (rendement is ongeveer 6%)
Een compressor is heel veel efficienter...
Op woensdag 24 juli 2024 16:41:03 schreef Mahsjong:
Er heeft een compressor systeem ingezeten, maar deze is volledig kapot en er is lastig bij te komen overal. Het is ook maar een ruimte van 30x30x40 dus veel koeling heeft het niet nodig en 10 graden is prima zat.Ik ga het project gewoon op 12v laten lopen met 2 peltier elementen. Zal wel de draden vervangen en een zekering toevoegen want met 4 ventilatoren en 2 peltiers loopt er ong 12A naar de koeling
144 Watt verbruiken voor een beetje koeling...
Arco
Special Member
Op woensdag 24 juli 2024 16:48:06 schreef Bobosje:
[...]144 Watt verbruiken voor een beetje koeling...
Een grote 200L compressorkoelkast gebruikt maar iets van 20W, kun je nagaan... 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tsja, we weten het niet, he. Misschien is het wel in een rijdende auto, dan is er volop stroom beschikbaar, weliswaar ten koste van enig meerverbruik aan brandstof. Of misschien is het in een schuur die vol ligt met lichtpanelen op het dak.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vreemd gevormde ruimte en er zat een compressor in, dan is het waarschijnlijk een zeilboot. Bedenk wel dat niet iedere compressor geschikt is voor "niet-waterpas" gebruik.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (31%)]
Arco
Special Member
Op woensdag 24 juli 2024 16:54:19 schreef fred101:
Vreemd gevormde ruimte en er zat een compressor in, dan is het waarschijnlijk een zeilboot. Bedenk wel dat niet iedere compressor geschikt is voor "niet-waterpas" gebruik.
Of een minibar... 
Paulinha_B
Honourable Member
Da's een goede opmerking, @Fred. Alweer: de compressor uit een kampeertoestand zou de beste keuze kunnen zijn, die komt ook aan dat bezwaar tegemoet, binnen zekere grenzen. Althans, als er plaats voor is.
nonius
set SCE to AUX.
Voor een hobby project wil ik zelf een koelbox maken, ingebouwd in een bestaande ruimte
Peltier koelers zijn hopeloos inefficiënt, ze slurpen energie.
Als u zelf een koelbox wilt maken dan zou ik eerder danken aan kant-en-klare koelsetjes, zoals die bijv. in de watersport worden gebruikt. Het rendement hiervan is vele malen hoger:
https://www.svb24.nl/nl/isotherm-compact-klassiek-koelsysteem_.html
Daarbij is het technisch gedeelte volledig kant-en-klaar, en is het alleen nog een kwestie van een goed geïsoleerde box te bouwen.
Edit: zie nu pas dat anderen dit ook al hebben geadviseerd. Excuses voor herhaling.
Arco
Special Member
Op woensdag 24 juli 2024 16:27:06 schreef Arco:
12 volt kun je er zo op zetten: polariteit bepaalt of het koelen of verwarmen wordt...Bereik van Peltiers is wel klein: ongeveer 20 graden verschil max. tussen beide zijden.
(met goede koeling aan de 'hete' zijde kun je 9...10 graden aan de koude zijde halen, veel lager zul je niet komen...
Ik heb hier een Peltier Insuline koelertje voor in de tent (35..38 Graden overdag) en dat krijg ik tot 9...11 Graden teruggekoeld, 9 in de nacht, 11 op t heetst van de dag. Dit is wel een heel kleine inhoud, kunnen 5 insuline pennen in.
Ik heb ook een compressor koelbox (38L) en die kan zelfs vriezen bij die temperaturen.
fred101
Golden Member
Drywells worden ook met peltiers gemaakt en die gaan onder nul. Maar daar zitten er 8 in, ze worden gestapeld (de ene peltier koelt de hete kant van de peltier eronder. Een PID controller regelt de boel. Het grootste deel van de kast is isolatie. De inhoud is nog kleiner dan een insuline koeler 
Peltier is een oplossing maar zuipt stroom voor relatief weinig koeling.
Zie hier een teardown: https://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=467
Het is in een boot en vanwege het feit dat deze helemaal in elkaar zit is een nieuw compressor systeem inbouwen niet haalbaar. Omdat ik voor werk een keer peltier koelers tegen kwam schoot mijn gedachte daar heen. De ruimte is maar 40x30x30 dus niet heel groot, misschien dat 1 peltier element ook volstaat, dan is de hele installatie maar 60W.
benleentje
Golden Member
IK zou zeggen probeer het gewoon met peltiers. Het kan hooguit niet zo goed werken en daar kom je dan vanzelf achter. 
fred101
Golden Member
Al die goedkope camping boxjes gebruiken 1 peltier en gaan tot grofweg 40 liter.
Als de isolatie in jouw bak goed is en het ding zijn warmte kwijt kan (Groot koelblok met fan erop en binnen in de koelruimte ook een fan) dan haal je bij 30 graden in de boot wel 10-15 graden. Het scheelt als het snachts goed afkoelt want dan kan hij kouder worden en dan kan hij het overdag kouder houden dan wanneer je start bij 30 graden.
Hij wordt in principe alleen overdag gebruikt en er gaat koud drinken in, hoeft dus alleen koel te houden. De bestaande kast is al geïsoleerd omdat het eerder een koelkast geweest is.
Zouden jullie aanraden 1 of 2 peltiers te gebruiken? Ik heb 2x de tec1-12706 beschikbaar.
Arco
Special Member
Maakt weinig uit, koelen gaat hooguit sneller. (verschiltemperatuur is een vast gegeven)
Er zijn wel gestackte peltiers die iets meer kunnen geven...
nonius
set SCE to AUX.
Als u het toch persé met Peltiers wilt doen zou u één of meerdere commerciële koelboxen kunnen kopen en daar de onderdelen (aluminium-blokken, Peltier-element, voeding) van kunnen gebruiken. Dan hebt u voor weinig geld een compleet systeem waar u alleen zelf nog een box voor moet construeren. Het toverwoord hier is 'isolatie', dikke isolatie met hoge warmteweerstand gebruiken. Misschien dat het verbruik dan acceptabel wordt.
Als u erin slaagt de 'warme' zijde van het Peltier-koelblok tegen de romphuid onder de waterlijn te monteren, waardoor dat koelblok zijn warmte wat beter kwijt kan, kan het rendement mogelijk iets verbeteren.
Op een boot is de hoeveelheid beschikbare energie meestal beperkt en moet er zuinig met stroom worden omgegaan, dus Peltier lijkt mij nogmaals niet optimaal.
Er zijn ook koelsystemen die geen electriciteit verbruiken, maar gasgestookt zijn. Mogelijk ook een oplossing.
Ik heb in het verleden meerdere koelboxen gesloopt omdat ze volstrekt onbruikbaar waren vamwege het energieverbruik. De Peltier-elementen heb ik bewaard als curiosum.
Mogelijk is 'evaporative cooling' ook een mogelijkheid in uw situatie.
Overigens, zeewater is altijd relatief koel. Een fles wijn of blikjes bier blijven er erg koel in. Een oud stalen leefnet werkt niet alleen om gevangen vis in te doen, als u begrijpt wat ik bedoel.