buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 27 juli 2024 21:34:11 schreef Tidak Ada:
Hier nog een tip om je accu te sparen:Er zijn accubeschermers, die het circuit onderbreken zodra de accuspanning beneden een ingested niveau daalt.
Ik heb er een voor mijn camperbusje, gekocht bij Conrad (pdf-1).
Deze is middels een potmeter in te stellen.
[bijlage]
Voor de gewone auto heb ik een digitale versie van Samlex (pdf-2).
[bijlage]
Beiden kosten zo rond de € 50,- maar het spaart je accu!
Je mag er natuurlijk ook een zelf maken
In de Dometic koelkast gewoon ingebouwd. Kan je op 3 niveau's instellen.
Een peltier is sowieso hopeloos inefficient, wat volgens mij het probleem is dat hij zichzelf vooral als een weerstand gedraagt en die warmte naar de koude zijde direct overbrengt waardoor er netto maar heel weinig koeleffect overblijft bij een groot temperatuurverschil, je merkt namelijk direct dat de koude zijde warm wordt als je hem uitschakelt. Een absorptie of compressor systeem heeft hier geen last van, daardoor is het rendement veel beter.
Wat je wel zou kunnen proberen is de peltier koelen met water of misschien zelfs via het water buiten de boot, dan is het temperatuurverschil veel minder groot dan wanneer je de peltier met lucht zou koelen, met lucht heb je sowieso een enorme koeler nodig om een voldoende lage temperatuur en koeleffect te kunnen bereiken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Je mag er natuurlijk ook een zelf maken
Ik heb er ooit een printje voor getekend en laten maken, in de obligate 5 exemplaren. Wie het schoon vraagt kan er wel eentje krijgen.
In de Dometic koelkast gewoon ingebouwd.
in DE ? of in SOMMIGE MODELLEN ? Aub opletten met veralgemeningen. Mijn Dometickoelkast had het alleszins niet, maar dat is dan ook al een tijd geleden.
buckfast_beekeeper
Op maandag 29 juli 2024 17:04:55 schreef Paulinha_B:
[...]in DE ? of in SOMMIGE MODELLEN ? Aub opletten met veralgemeningen. Mijn Dometickoelkast had het alleszins niet, maar dat is dan ook al een tijd geleden.
In enkele post geleden had ik het over DEZE. Daar is het gewoon ingebouwd en trouwens in alle dometic koelboxen met compressor. De hier vernoemde is al niet meer in productie en vervangen door de CFX3 55. De 300€ prijsverschil haal ik er nooit uit met een iets kleiner verbruik. De Wifi toegankelijkheid heb ik ook niet nodig. Je kan instellen op 3 niveaus. 10,1V, 11,4V en 11,8V.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De Wifi toegankelijkheid heb ik ook niet nodig.
Is dat zo'n koelkast die zelfstandig via het internet artikelen kan bestellen als die opraken? 
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb zojuist eventjes de handleiding gedownload en gelezen omdat ik moeite had om te geloven dat er koelboxen met WIFI bestonden. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld, hij heeft niet alleen WIFI maar ook Bluetooth....
Is dat zo'n koelkast die zelfstandig via het internet artikelen kan bestellen als die opraken?
Maar wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Stel dat Russische hackers de thermostaat van het koelboxje op 'verwarmen' zetten, waardoor al het bier lauw wordt....
Als dat geen casus belli is dan weet ik het ook niet meer.
benleentje
Golden Member
Maar wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Stel dat Russische hackers de thermostaat van het koelboxje op 'verwarmen' zetten, waardoor al het bier lauw wordt....
Het vervelende van al die dingen is dat ze aan je eigen netwerk hangen en het zou dus mogelijk kunnen zijn dat je via de koelkast in iemand zijn netwerk kan komen.
Laatst in een Docu op TV ( hoe betrouwbaar is dat?) was daar aandacht voor. Er was een merk cloud camera waar makkelijk op in te breken was. Zo konden ze in de live stream meekijken, maar soms konden ze ook op de PC van de gebruiker komen. En nog erger de server waar de beelden naar toegingen was ook niet zo goed beveiligd en men kan ook bedrijfsgegevens inkijken en zelf salarisstrookjes.
Met alleen al goede sterke wachtwoorden is veel van dit te voorkomen.
Toevallig kwam er een Pathé reportage uit 1939 over een absorptiekoelkast voorbij op hun kanaal.
buckfast_beekeeper
Op maandag 29 juli 2024 18:54:23 schreef nonius:
Ik heb zojuist eventjes de handleiding gedownload en gelezen omdat ik moeite had om te geloven dat er koelboxen met WIFI bestonden. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld, hij heeft niet alleen WIFI maar ook Bluetooth....[...]
Als dat geen casus belli is dan weet ik het ook niet meer.
Voor bepaalde toepassingen kan ik die connectie begrijpen. Dometic heeft ook koelboxen gecertificeerd voor transport van geneesmiddelen. Dan wil je echt wel garantie dat de koeling behouden blijft. De USB lader ga ik ook niet direct gebruiken. Aan de andere kant kan ik er inkomen dat je dat in de busch wel zou gebruiken.
Verwarmen kan de koelbox niet echt. Op vriezen zetten is mogelijk even schadelijk. Al eens blikken bier en/of cola gehad die bevroren waren? Met wat pech zijn ze gescheurd. Bij cola is het risico groot dat bij opening alleen de aanwezige suikers er uit spuiten. Een kleverig boeltje om op te kuisen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Mahsjong:
Is deze kant & klare mini-koel-kast 12Volt-DC & 230V-AC een goede oplossing?
https://www.aldi.nl/aanbiedingen/wk31_vanaf_zaterdag03-08/draagbare-mi…
MVG Gerard 
Thermo-electrisch (Peltier)
Koelt voor geen meter, gebruikt veel stroom en maakt herrie.
Prima om tijdens het rijden het opwarmen van je drankjes enigszins te beperken, meer er niet van verwachten. En zeker niet offgrid gebruiken als je de accu niet in no-time leeg/defect wil hebben.
Gas (Absorbtie) en compressor (elektrisch) zijn de enige 2 realistische opties offgrid.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Interessant om alle reacties te lezen. Afgelopen weken kamperen we met een peltier koelbox. Idd onbeperkt stroom van de camping. Temperatuur fluctueert een klein beetje. Maar echt de uitkomst deze vakantie. TS kan net zo goed een motorboot hebben en meer dan voldoende stroom of een goed zonnepaneel op zijn boot. In een aantal gevallen zal een peltier meer dan afdoende zijn. Wij zijn er super blij mee deze vakantie
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 'koelkast' van Aldi is meer iets voor Paulus de boskabouter, onhandig klein...
Als een Peltier voldoet, stel je niet veel eisen, normale temperaturen van 4-7 graden haal je nooit.
Bij buitentemperaturen van 25-30 graden mag je heel blij zijn met 15 graden. (dus geen koelkast, maar een 'minder warm' kast...
)
Op zondag 4 augustus 2024 23:04:03 schreef Arco:
Die 'koelkast' van Aldi is meer iets voor Paulus de boskabouter, onhandig klein...
Als een Peltier voldoet, stel je niet veel eisen, normale temperaturen van 4-7 graden haal je nooit.Bij buitentemperaturen van 25-30 graden mag je heel blij zijn met 15 graden. (dus geen koelkast, maar een 'minder warm' kast...
)
Peltier koelkasten zijn niet erg efficiënt. Daar ben ik wel mee eens. Maar jij zegt wel heel stellig dat alle Peltier koelkasten buitengewoon waardeloos zijn en nevernooit onder de 15°C komen. Als je een Peltier van voldoende vermogen hebt kun je ook daar echt wel mee koelen. Voor bepaalde toepassingen waarbij serieus gekoeld moet worden en de andere koelsystemen door de nadelen van deze systemen niet gebruikt kunnen worden werken de Peltier systemen wel degelijk goed.
Dat die goedkope dingen van de aldi niet alles zijn kan ik wel inkomen. Maar dat zegt niet dat alle Peltier systemen meteen slecht zijn. Rudig76 lijkt er anders ook dik tevreden mee te zijn.
Een Peltier systeem heeft toch echt het grote voordeel dat het geen bewegende onderdelen, Geen vervelende gassen en vloeistoffen en in elke positie t.o.v. de zwaartekracht en/of andere versnellingskrachten gebruikt kan worden zonder de werking te beïnvloeden. Eigenlijk is een Peltier koelsysteem zelfs de beste en veiligste oplossing in bewegende voer- vaar- en vlieg-tuigen. Er is meestal een gote motor aanwezig die erg veel energie afgeeft. Die motoren merken er eigenlijk niets van als je peltier koelbox daar een klein beetje energie van af pakt.
De voyager 2 draait ook al meer als een halve eeuw op een thermonucleaire generator. En een thermonucleaire generator is eigenlijk een peltier element omgekeerd gebruikt. Dat omgekeerde effect is destijds ontdekt door meneer Seebeck En als iets na vijftig jaar nog gewoon functioneert maak je mij niet wijs dat dat een slecht ding is. De heer Seebeck gebruikte overigens gewone metalen (elementen) om zijn thermostacks te bouwen. Tegtenwoordig gebruikt men halfgeleiders die het veel en veel beter doen dan die dingen van Seebeck. De uitvinding van de halfgeleider heeft dit mogelijk gemaakt.
Als je offgrid op zonne accu's en dergelijke moet draaien zou ik echter ook de voorkeur geven aan een van de andere systemen. Bij een absorptie systeem kun je de boiler door de zon met een grote parabolische spiegel laten verwarmen. Je zou off grid op die manier een airco systeem in je lemen hut (Die ook al van zichzelf koelende eigenschappen heeft) in de woestijn kunnen bouwen. In je iglo in alaska of siberie wordt het wat lastiger omdat daar twee maanden geen zon is. Maar daar is een koelkset of airco niet erg nodig geloof ik. 
Voor elk systeem met zijn specifieke eigenschappen zijn er echt wel toepassingen. Het is alleen belangrijk de juiste techniek bij de juiste toepassing te gaan gebruiken. Geen van de drie technologieën zijn waardeloos.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bij peltier blijft het nadeel dat je die vaste temperatuur verhouding tussen warme en koude kant hebt. in een omgeving van 35 graden ga je dus nooit onder de 10 graden uitkomen met dat kleine alu koelblokje en fankoeling. tevens zijn die dingen voor max 15VDC gemaakt, dus op 12VDC haal je niet de max aan koeling.
heb menig jaren gelden ook eens een zelfbouw koelkastje met peltier gemaakt. dat was een deel van een sloop DE cafitesse waar dat peltier al inzat, dus hoefde er maar een huis om te maken en voeding erbij. echter, je had dan een inhoud groot als dat aldi ding, want dat is dat aldi ding van oorsprong, een koeler voor een reserve pak geconcentreerde koffie.
Arco
Special Member
Maar jij zegt wel heel stellig dat alle Peltier koelkasten buitengewoon waardeloos zijn en nevernooit onder de 15°C komen.
Als je een Peltier van voldoende vermogen hebt kun je ook daar echt wel mee koelen.
Groter vermogen maakt de boel niet kouder, max. verschil tussen warme en koude zijde is vast. (koelen gaat alleen wat sneller dan)
Of je moet gestackte Peltiers hebben...
Op maandag 5 augustus 2024 00:05:44 schreef Ex-fietser:
[...]
Een Peltier systeem heeft toch echt het grote voordeel dat het geen bewegende onderdelen, Geen vervelende gassen en vloeistoffen en in elke positie t.o.v. de zwaartekracht en/of andere versnellingskrachten gebruikt kan worden zonder de werking te beïnvloeden. Eigenlijk is een Peltier koelsysteem zelfs de beste en veiligste oplossing in bewegende voer- vaar- en vlieg-tuigen. Er is meestal een gote motor aanwezig die erg veel energie afgeeft. Die motoren merken er eigenlijk niets van als je peltier koelbox daar een klein beetje energie van af pakt.
Voor zoiets maakt dat echt niet uit, een absorptiekoelkast zal echt niet zomaar lek raken dat het waterstof eruit spuit, die kans is heel klein en een compressorsysteem kan ook decennialang meegaan, een koelkast bevat eigenlijk altijd R12/R134a/R600a, R12 en R134a zijn niet giftig en niet brandbaar en er zit zo weinig in dat je eigenlijk geen verstikkingsgevaar of explosiegevaar hebt.
Het enige waar de oriëntatie van een compressor door beperkt wordt is de smering, bij een scroll compressor heb je daar minder last van. Als ze te weinig olie hebben, te hoge belasting door verstopte condensor, teveel koudemiddel waardoor vloeistof in de compressor komt of probleem met starten dan gaan ze snel kapot.
Peltierelementen worden eigenlijk alleen maar voor zeer kleine koeltoepassingen gebruikt of als generator omdat ze juist zo inefficiënt zijn en daarom kan je die niet als airco gebruiken, dan heb je 95% warmte en 5% koeling. Bovendien is een compressorsysteem dan juist veel goedkoper voor hetzelfde koelvermogen, bij een heel klein koelvermogen is de peltier goedkoper en compacter.
Op maandag 5 augustus 2024 00:05:44 schreef Ex-fietser:
[...]Peltier koelkasten zijn niet erg efficiënt. Daar ben ik wel mee eens. Maar jij zegt wel heel stellig dat alle Peltier koelkasten buitengewoon waardeloos zijn en nevernooit onder de 15°C komen. Als je een Peltier van voldoende vermogen hebt kun je ook daar echt wel mee koelen. Voor bepaalde toepassingen waarbij serieus gekoeld moet worden en de andere koelsystemen door de nadelen van deze systemen niet gebruikt kunnen worden werken de Peltier systemen wel degelijk goed.
Als je delta te groot wordt moet je peltiers gaan stapelen, en dan gaat je efficientie helemaal het graf in. Want dan moet je de restwarmte (90%) van de vorige pelt ook nog eens wegstoken.
Dus tenzij je het om de een of andere reden dwingend nodig hebt zijn pelts zelden de ideale oplossing.
Voor een koelboxje is het handig dat die dingen licht en goedkoop zijn. Maar voor een 24/7 koelkast ga je dat niet gebruiken.