Hallo allemaal, ik heb op mijn camping chalet een stopcontact zonder aarding. Ik heb hier 8 jaar lang een vrij zware airco op aan gesloten gehad en nu is een paar dagen geleden de stekker + stop contact samengesmolten. Gelukkig geen verdere schade. Nu ben ik opzoek naar een oplossing zonder dat dit zwaar in de papieren gaat lopen.

Een collega van mij heeft mij de volgende adapter aanbevolen (Veiligheidsadapter BDI-A 2 30 IP54 / veiligheidsstekker voor buiten (tweepolige uitschakeling, 30mA)) en zou bij geval van piekstroom of overbelasting ook de stroom afsnijden.

Klopt dit? En zo niet zijn er dan andere oplossingen?

Er heeft mogelijk een schroefverbinding losgezeten in het stopcontact of in de steker van de airco. Vervangen van beide zou de oplossing moeten zijn. Bij voorkeur weer een stopcontact met schroefaansluitingen en een dito steker. De aders van de aircokabel netjes voorzien van adereindhulsjes, of de aders desnoods dubbelvouwen. De aders absoluut niet vertinnen.
De airco moet feitelijk geaard zijn. Als er in de meterkast al 30mA aardlekschakelaar aanwezig zijn is een extra aardlekschakelaar niet nodig.

De airco moet feitelijk geaard zijn. Als er in de meterkast al 30mA aardlekschakelaar aanwezig zijn is een extra aardlekschakelaar niet nodig

In de schakelkast zit zeker een aardlekschakelaar met 3 fasen.

Het betreft de binnen unit trouwens, deze heb ik gisteren met een zwarte, buiten stekker (een goede zoals je zegt met schroefaansluiting) aangesloten met zowel aarde als bruin en blauw. Er zat eerst een, naar mijn mening vrij goedkope stekker op, zon drie in een setje.
Maar in het stopcontact zelf zitten enkel een bruine kabel en een blauwe, dus naar mijn idee geen aarde.

Daarom is mijn vraag ook kan ik met het behulp van zon adapter er (redelijk) van uit gaan dat ik tegen eventueel overbelasting (over)beschermd ben? Ik neem liever zo weinig mogelijk risico wat betreft brand.

Mvg, en bedankt voor reageren!

Nee, die adapter helpt je daar totaal niet. Dat is een aardlekschakelaar .. . en die doet hetzelfde als het ding in je meterkast.

Als je het helemaal goed wilt doen zoek je uit waar die draden in dat stopcontact vandaan komen en kijk je of je daar een aarddraad bij gefreubelt krijgt.

Sowieso beschermd een aardlek niet tegen brand bij losse contacten.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

ik zou hier niet voor kiezen...
reden is simpel:

.1 je maakt een extra verbinding, die niet gecontroleerd kan worden (geen schroef of klemverbinding)
.2 je hebt nog steeds geen randaarde

ik zou een 2 stappen plan maken:
.1 een randaarde aanleggen
.2 een MBS installeren en helemaal geen WCD gebruiken (dus gewoone en kastje met alleen een MBS erin) kun je mooi instellen op de gewenste stroom.

je gebruikt dan wel de ALS van de hoofdvoeding, er vanuit gaande dat die er zit. een losse ALS heeft niet direct zin, miets er al 1 zit, anders zou ik beide in een klein kastje zetten wat spatwaterdicht is.

een vrij zware airco

Wat(t) is vrij zwaar ?
Misschien zit ik er naast maar moeten (ook de binnenunits) van zwaardere airco's niet op een werkschakelaar zitten met de buitenunit ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op (54%)]

Op donderdag 25 juli 2024 17:32:57 schreef bprosman:
[...]
Wat(t) is vrij zwaar ?
Misschien zit ik er naast maar moeten (ook de binnenunits) van zwaardere airco's niet op een werkschakelaar zitten met de buitenunit ?

Over de airco is weinig verteld door TS
Hij had het over een stopcontact en een steker die versmolten waren. Ik ging er dan maar van uit dat het zo'n verplaatsbare kast was.......

Hallo allemaal, ik heb op mijn camping chalet een stopcontact zonder aarding. Ik heb hier 8 jaar lang een vrij zware airco op aan gesloten gehad en nu is een paar dagen geleden de stekker + stop contact samengesmolten.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (21%)]

tja, stroom in een chalet is maar net hoe het is. soms is het nog best degelijk gemaakt, maar niet zelden is het vmvl door de houten wanden heen getrokken die met kroonstenen op de meest rare plekken aanelkaar hangt. of er dus een aarde bij kan is maar de vraag. anders zou ik zeggen, maak de voeding op de buitenunit ipv met een stekker vanuit de binneunit en trek de kabel meteen naar de meterkast in het chalet onder de vloer door. dan is de kans dat je er zo bijkunt het grootste, en heb je geen lassen op rare plaatsen die de volgende worden met smelten onder die last.