De vraag om vermogen via zigbee etc. te schakelen komt vaker voor, er loopt ook een topic over en boiler.
Maar dat topic wil ik niet kapen omdat ik een iets meer specifieke vraag heb.
In een flat voor ouderen is een kookplaatje ( enkelfase) aanwezig in het keukentje.
Deze is met een timer te schakelen, zo'n klokje wat je kan draaien.
Na renovatie van een woning is die klok weg en komt er meteen een inductieplaatje, op een eigen groep, in.
Wens is om met een kaku of zigbee de plaat te schakelen.
Er is als proef een lasdoos in de MK geplaatst die een timer met een magneetschakelaar stuurt, maar dat is omslachtig en neemt veel ruim te in.
Ik zoek nu een module die op de dinrail kan in de groepenkast.
En dan geen china brol maar een fatsoenlijk ding.
Na drukken van de draadloze schakelaar ( die op de wand in de keuken geplakt kan worden), moet de module in de groepenkast bv 15 minuten aan gaan en dan weer uit.
Wie heeft er een advies?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kookplaten en boilers hebben een ding gemeen, ze hebben stroom nodig.
Ik zou dergelijke stromen dan ook nooit via een of ander kaku willen schakelen.
Of je moet het schakelcontact van de kaku gebruiken om het relais te schakelen.
Ruimte kost het.
Shit happens.
In het andere topic staat wat ik gebruik.
Wat wel is, industrierelais, gebouwd voor de eeuwigheid en drie weken in deze configuratie, maar wel wat luidruchtig.
Ik heb met die vermogens die langer kunnen lopen ook een beetje bedenkingen, vandaar de vraag.
Met je eens @Jinny, jij bevestigt wat ik ook een beetje dacht.
Ik ga er een magneetschakelaar tussen zetten en die aansturen met een module zoals bv die van @KGE.
Op maandag 29 juli 2024 08:31:44 schreef revado:
De vraag om vermogen via zigbee etc. te schakelen komt vaker voor, er loopt ook een topic over en boiler.
Maar dat topic wil ik niet kapen omdat ik een iets meer specifieke vraag heb.In een flat voor ouderen is een kookplaatje ( enkelfase) aanwezig in het keukentje.
Deze is met een timer te schakelen, zo'n klokje wat je kan draaien.
Na renovatie van een woning is die klok weg en komt er meteen een inductieplaatje, op een eigen groep, in.Wens is om met een kaku of zigbee de plaat te schakelen.
Er is als proef een lasdoos in de MK geplaatst die een timer met een magneetschakelaar stuurt, maar dat is omslachtig en neemt veel ruim te in.Ik zoek nu een module die op de dinrail kan in de groepenkast.
En dan geen china brol maar een fatsoenlijk ding.
Na drukken van de draadloze schakelaar ( die op de wand in de keuken geplakt kan worden), moet de module in de groepenkast bv 15 minuten aan gaan en dan weer uit.
Wie heeft er een advies?
Als die kookplaat aangaat en dus heet wordt zodra er spanning opkomt zou ik dat niet willen schakelen met een draadloos systeem. Een heel bejaarden tehuis vol met kleine zendertjes dicht bij elkaar is denk ik vragen om problemen. Net als een flat vol met wifi modems en wifi repeaters altijd een probleem is. Om die reden zou ik helemaal wegblijven bij het goedkope spul als kaku enzo.
Als er toch een eigen groep voor komt kan je dan niet een paar stuurdraden mee trekken en hier gebruik van maken?
Dat mag als het dezelfde groep is.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (10%)]
Op maandag 29 juli 2024 20:10:45 schreef Ex-fietser:
[...]Als die kookplaat aangaat en dus heet wordt zodra er spanning opkomt zou ik dat niet willen schakelen met een draadloos systeem. Een heel bejaarden tehuis vol met kleine zendertjes dicht bij elkaar is denk ik vragen om problemen. Net als een flat vol met wifi modems en wifi repeaters altijd een probleem is. Om die reden zou ik helemaal wegblijven bij het goedkope spul als kaku enzo.
De plaat is een inbouw inductie ( pelgrim volgens mij) die nog aan gezet moet worden na de timer aan te zetten.
bedoeling is dat ze het ding niet kunnen vergeten en dus vanzelf uit gaat.
Voorheen zat er een inbouwdoos tussen de leiding en daar ging een draaiklokje in.
Dat was de beste oplossing naar mijn idee.
Op maandag 29 juli 2024 20:27:21 schreef F_S:
Als er toch een eigen groep voor komt kan je dan niet een paar stuurdraden mee trekken en hier gebruik van maken?
Dat mag als het dezelfde groep is.Gr.F_S
Ook het overwegen waard!
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb hier een 3f 6 kW element in mijn boilervat van de warmtepomp zitten, zodat na het indrukken van de drukknop in de mk een timer gaat lopen van 45 minuten die het element 45 minuten spanning geeft via een 3f relais. Zo kunnen we met een 150 liter boiler vat, dat normaal op 45 graden staat opkrikken naar 75 graden en zo en bad kunnen vullen (alleen dan was er WAF voor n gasloos huis) kost wat, maar werkt perfect.
i.p.v. een drukknop in de MK in mij geval kan dat natuurlijk ook met een KaKu gestart worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die mechanische timers zijn er nog steeds, heb er een jaar of 5 terug nog een heel pand mee gekeurd, kwamen ouderen met dementie te wonen. ware het niet dat dienstdoende monteur alle timers verkeerd had aangesloten en het hoofdzekering trippers waren geworden
die timers konden 3600W schakelen en zaten direct in serie met het 2 pits fornuisje. dacht 30 min timers dat het waren.
je zou een bestaande inbouwdoos in de keuken kunnen opofferen voor de timer. gezien het al aanwezige relais in de meterkast kun je ook sturen vanuit een andere groep, kwestie van een schakeldraad trekken. alle grote merken hebben die timers nog in t assorti, bijpassend bij het nieuw geplaatste schakelmateriaal.
Klopt, die timers zijn ook gewoon te koop, maar er is geen inbouwdoos in de buurt van de kookplaat gemaakt.
En het is in dit appartement een 2 fasen plaat.
Dat is fout gegaan en bijmaken va een inbouwdoos betekent opnieuw tegelen...
Ik heb een Jung din module besteld met een opplak schakelaar, nog betaalbaar ook.
In de groepenkast zet ik een din rail magneetschakelaar naast de module.
Voor dit appartement is het dan opgelost draadloos.
Bij de volgende verbouwing komt er weer een klokje, bij een 2 fasen plaat kan die dan de magneetschakelaar sturen.