Hoi hoi allemaal. Met veel interesse heb ik het forum gelezen. Een antwoord op de volgende vraag heb ik denk ik ook gevonden echter wil ik hem toch voor de zekerheid even spiegelen.
ik ben de eigenaar van een 400V/7,5kW compressor. Deze heeft altijd zonder problemen gedraaid. Nu ben ik net verhuisd naar een nieuwe huurloods met een krachtstroomgroep met aardlekautomaat(zie bijgevoegde foto). Als ik de compressor probeer op te starten draait hij een seconde waarna de automaten eruit klappen. Wat ik begrijp waarschijnlijk een te hoge aanloopstroom. oplossing is de groepautomaat 3P+0 vervangen voor een C variant. Ik zie dat deze best aan de prijs zijn. Zijn er ook oplossingen die minder prijzig zijn(gem 90 euro zie ik voor C variant)............
Bypass klep op de compressor als deze er nog niet op zit?
En als die erop zit kun je een softstarter gebruiken...
Bypass klep is degene die ervoor zorgt dat de aanvoer drukloos is/afblaast? Die zit erop en werkt. Ik kan de motor met de hand ronddraaien
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hier staan er wat softstarters te koop (voor € 20):
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
Je moet er een hebben van 16A.
Garanderen dat de B automaat er in blijft kan ik niet, zal wel op het randje zijn.
nonius
set SCE to AUX.
Wat ik begrijp waarschijnlijk een te hoge aanloopstroom.
Misschien een open deur die ik nu intrap, maar de ster/driehoek-schakeling werkt toch nog wel goed? Dus inschakelen in ster, en na enige tijd doorschakelen naar driehoek.
Mogelijk gaat dit doorschakelen naar driehoek te snel voor deze installatie? Of springt de zekering er al uit terwijl de compressor nog in ster staat?
[Bericht gewijzigd door nonius op (10%)]
Als je dat nog niet gedaan hebt is het misschien handig na het uitschakelen naar het kleine vakje ( tussen de pijltjes) op de aardlekautomaat te kijken.
Is hij er op overbelasting uitgegaan is het vakje wit, is het blauw is het door een aardfout.
En dan is er wat anders aan de hand.
Had je mijn eerdere vraag gemist ?
Heb je een foto van de huidige compressor ?
Is het een zuiger of scroll compressor ?
Zit er een aanloop regeling in ?
Compressor 7.5 kW is ongeveer 15A per fase verwacht niet daat een C16A dit gaat redden.
verwacht dat je dan een C20A nodig hebt en bij een beetje pech ook nog de kabel vervangen.
Is de aansluiting in de stekker/stopcontact nog dezelfde in de nieuwe loods, zoals dat in de oude loods was ?
- zit de nul nog op dezelfde plaats ?
- draait de motor nog in dezelfde richting ?
hoi hoi allemaal. Allereerst alavst dank voor de reacties. Om te beginnen heb ik een fout gemaakt mbt de gegevens van de compressor. Betreft een zuigercompressor van 4kW ipv 7,5kW.
als ik de compressor opstart dan draait hij een fractie van een seconde in de goede richting om er daarna "uit" te klappen. Hij ontlucht dan ook automatisch dus dat werkt
Op woensdag 31 juli 2024 13:02:47 schreef Steven67:
vandaag een nieuwe test gedaan. Als de automaten eruit klappen zie ik dit
Vakje wit, dus gaat de automaat er niet uit op aardfout, maar overbelasting / sluiting.
Zit er een v-snaar op?
Gooi die er eens af en kijk of de losse motor wel blijft draaien.
Zo ja dan zou een C 16 misschien wel werken met 4 kW.
Dan zit er dus een harde kortsluiting ergens. Maar ik denk toch eerder op aardfout.
Hij gaat er zeker niet uit vanwege een hoge opstartstroom, dat duurt namelijk altijd langer dan een fractie van een seconde.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 31 juli 2024 13:32:20 schreef GJ_:
Dan zit er dus een harde kortsluiting ergens. Maar ik denk toch eerder op aardfout.
Waarom denk je dat? Is het niet gewoon zo dat het ding "te veel stroom" trekt tijdens het opstarten? Kan toch best dat de aanloop goed gaat, maar dat de stroompiek als de ontluchter dichtfloept te veel is of zo?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
nonius
set SCE to AUX.
en als ik me niet vergis is hij in ster aangesloten
Aan de foto te zien staat de motor inderdaad gewoon in ster. Bij een 7.5kW-compressor zou ik ster-driehoek inschakeling hebben verwacht, maar de compressor blijkt dus een veel lichter 4kW-exemplaar te zijn.
Dus van een ster/driehoek inschakeling lijkt hier geen sprake te zijn, gewoon 'direct online' in ster.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit is puur de inschakelstroom, al zo vaak gezien. zeker bij een DOL schakeling is dat voor een B16 gewoon teveel. kan zelfs zijn dat een C16 ook nog op t randje is. heeft de ts wel een eigen netvoeding daar? dus eigen meter en 3x 25A hoofdvoeding? stel dat je daar 1 hoofdaansluiting deelt met meerdere loodsen ksan de piek ook een hoofdautomaat laten trippen.
Mij is ooit aangeleerd dat vanaf 4kW een aanloopschakeling aangewezen is.
Deze hier is al niet geschikt voor een ster driehoek.
Verder is een 16A automaat met B karakteristiek voor deze DOL motor vragen om problemen.
Zijn aanloopstroom ligt zo al boven 3-5xIn magnetisch van deze automaat
Op woensdag 31 juli 2024 18:13:26 schreef OXO:
Mij is ooit aangeleerd dat vanaf 4kW een aanloopschakeling aangewezen is.
Meestal vanaf 4 óf 5,5kW, maar ik kom ook wel eens tientallen kW's tegen met DOL.
Op woensdag 31 juli 2024 15:46:18 schreef rew:
[...]Waarom denk je dat? Is het niet gewoon zo dat het ding "te veel stroom" trekt tijdens het opstarten? Kan toch best dat de aanloop goed gaat, maar dat de stroompiek als de ontluchter dichtfloept te veel is of zo?
Dan lopen ze normaal toch echt eerst enkele seconden aan. Een fractie van een seconde is een bijna sluiting of een motoras die geblokkeerd is. Als zo'n motor zwaar aanloopt trekt ie misschien 60A of zo, en dat houd een een B16 wel even vol hoor. Neemt niet weg dat een 4kW motor in DOL minimaal een C20A nodig heeft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zou het kunnen dat dit een modernere motor is die efficienter is en een hogere aanloop heeft dan jij gewend bent?
Als TS nu het ding recent op mkarktplaats had gekocht en direct dit probleem heeft, dan kan er een kortsluiting op de wikkelingen zitten en dat de verkoper hem daarom wegdoet. Maar hier is hijzelf de "vorige eigenaar"... 
Je kan alles DOL schakelen maar dan hoort daar een gepaste zekering en kabelsectie bij wat hier niet het geval is.
Ben ook wel eens 3000pk DOL geschakeld tegengekomen... op 6kV dan wel 
Laat TS het proberen zonder v snaar zoals ik voorstelde, dan moet de motor op die B16 aan kunnen lopen lijkt mij.
Gaat dat ook mis dan is er wat anders aan de hand en zal een C16 ook geen oplossing zijn.
Om naar een C20 te gaan moet je de voorbeveiliging ook weten, is die 25A dan ben je al niet meer selectief.
En zoals @testman terecht aangeeft, als je met meerdere units een aansluiting deelt is het helemaal oppassen met verzwaren van een groep.