Anoniem
Dit wordt altijd sterk afgeraden, maar ik vraag mij af waarom precies.
Verschillende accu's in serie begrijp ik, je hebt zelfs kans op het omkeren van de polariteit op 1 van de accu's.
Maar wat is het probleem bij parallel?
Als ze beide vol met dezelfde spanning aan elkaar worden gekoppelt, dan zullen ze zichzelf toch gewoon altijd blijven balanceren? Tijdens stroom afname, en tijdens het laden.
Ergens las ik iets over dat als de ene accu eerder vol is dan de andere dat die ene accu dan kan overladen.
Ik zie even niet in hoe dit kan, een (oude) dynamo probeert een constante laadspanning van bijvoorbeeld 14,4V te houden, als de ene accu dan vol is, dan loopt er toch amper stroom? Wat is het verschil tussen die situatie en gewoon één accu welke continu 14,4V krijgt?
Waarom maakt het uit dat de ene accu net iets meer stroom krijgt of levert dan de andere? Ze blijven elkaar toch balanceren?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Klopt, dat kan ook gewoon, zolang ze maar ongeveer even vol zijn op het moment dat je ze parallel zet. Zelfs als dat niet zo is, blijft de stroom bij loodaccu's beperkt, omdat een volle accu 12.8V is, en met die spanning gaat er niet veel stroom lopen.
Vergelijk dit met het overstarten van een auto, daarbij zet je ook een lege accu parallel aan een volle, en het vuurwerk blijft doorgaans beperkt.
Lood accu's worden graag geladen door achtereenvolgens de bulkfase (CC mode 10% van de rated Ah), absorptiefase (CV mode) en evt. floatfase te doorlopen.
Bij lood accu's parallel is het ongewis hoe de laadstroom zich verdeelt tijdens de bulkfase, beide accu's willen dan graag een laadstroom van 10% van de rated Ah krijgen.
Het parallel zetten van verschillende type lood accus (AGM, EFB of standaard) is af te raden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Lees misschien ook eens http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=62641
Ik blijf bij mijn standpunt dat het met simpele lood-zuurbatterijen, al dan niet semi-tractie, best kan. Die dingen verdragen met de glimlach enige ongelijke behandeling. Hoe moderner de batterijtechnologie, hoe delikater de batterijen, en dan wordt het minder en minder gezond.
Zeker bovenal nooit twee verschillende types parallel hangen, bv. AGM met lood-zuur of Gel met LiFePo4. Om van LiPo maar helemaal te zwijgen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zolang de beschikbare laadstroom niet de maximale laadstroom van de lichtste accu overtreft, zou het volgens mij ook best moeten kunnen. De accu's moeten wel dezelfde chemie hebben, oftewel de bij de spanningen behorende laadtoestanden dienen hetzelfde te zijn. Dus geen lood mixen met lood-calcium of lood-zilver-calcium, en inderdaad AGM, gel, etc.
Ook bij de wat kritischer lithiumcellen is parallel schakelen geen groot probleem. Ook daar weer omdat de laadtoestand direct correleert met de klemspanning. Accu's kunnen dus in principe niet uit balans raken.
Hebben die campergasten nog nooit een Ford Transit gereden? Hoe leggen ze dan uit dat Ford daar in de jaargang vanaf 1986 standaard 2 accu's parallel zette?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat van de Transit wist ik niet, al heb ik er met meer dan eentje gereden, lang geleden. Maar baas boven baas waren de Mercedes 608: die hadden ook twee 12-voltbatterijen, onder de chauffeursstoel, normaliter hingen die parallel maar om te starten werden ze met een joekel van een contactor/relais in serie geschakeld, om aan de startmotor 24 volt te kunnen aanbieden.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (23%)]
mijn pickup vroeger die reed met 2x12V parallel rond. (dodge W200)
1 accu links voor, 1 accu rechts voor. beide met een kabel naar de dynamo.
werkte perfect.
ik ben er vanaf gestapt toen 1 accu te hoge zelfontlading kreeg, en de andere accu ook werd leeg getrokken daardoor.
wordt wel vaker gedaan als je hoge laadstromen moet kunnen leveren.
2x 600A parallel is goedkoper dan een 1200A kopen.
mijn cadillac destijds had 1000CCA nodig, gelijk welke diesel accu dat ik eraan zette (640A), ging die startmotor zwakjes rond voor 30sec en het was afgelopen.
2 dikke camionette diesel accu's parallel deed het wel.
Op woensdag 31 juli 2024 01:02:37 schreef Paulinha_B:
Lees misschien ook eens http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=62641
Daar heb ik stevig de wind van voren gekregen,
als gebruiker kan je enkel de beginpost zien, je moet registreren om de rest te lezen
En wie herinnert zich de Opel Rekord 2,3 Diesel nog?
Die "traktor" had 2 stuks 44 Ah accu's, een links en een rechts vooraan.
Zo'n ding heb ik gehad en Maarten ook dacht ik ooit gelezen te hebben.
Op woensdag 31 juli 2024 08:09:59 schreef revado:
Daar heb ik mee leren rijden. Als 18-jarige kreeg ik de koppeling nauwelijks ingedrukt en aan het stuur draaien als hij stil stond kon je ook wel vergeten 
Yep en in serie zetten is ook geen probleem. Mijn auto heeft dat sinds 1962. En het werkt prima. Het is wel zo als een der accu's overlijd, de andere word meegenomen. Je moet dan dus wel meteen twee nieuwe accu's kopen.
Als je twee accu's parallel zet kan het een beetje gaan vonken. Er kan dan heel kort een hoge stroom gaan lopen. Maar dat zijn geen stromen die de accu's niet aan zouden kunnen. Je moet dat soort van dingen wel alleen in een goed geventileerde ruimte doen. Beter gewoon buiten met een stevig windje erbij.
En een totaal dode accu parallel zetten is natuurlijk ook geen goed idee. Waarschijnlijk gebeurd er ook dan niets bijzonders. Maar zeker weten doe je dat niet.
Anoniem
Lood accu's worden graag geladen door achtereenvolgens de bulkfase (CC mode 10% van de rated Ah), absorptiefase (CV mode) en evt. floatfase te doorlopen.
Maar dat is iets waar een dynamo van een auto ook allemaal geen rekening mee houdt. En dat is al die jaren gewoon goed gegaan?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 31 juli 2024 08:09:59 schreef revado:
Ik had een Omega 2.3 diesel met 1 accu en een Ford Transit met 2 accu's. Die werkte ook goed op 1, sloeg altijd binnen 1 omwenteling aan zonder voorgloeien.
Op woensdag 31 juli 2024 09:33:04 schreef InHogereSferen:
[...]
Maar dat is iets waar een dynamo van een auto ook allemaal geen rekening mee houdt. En dat is al die jaren gewoon goed gegaan?
Een startaccu wordt amper geladen. Je gebruikt een geringe hoeveelheid lading bij het starten, en vervolgens staat ie continu op z'n float spanning. Dat is gunstig voor de levensduur.
Ga jij je autoaccu daadwerkelijk laden en ontladen, dan zie je dat het binnen een jaar of 3 echt op is.
Op woensdag 31 juli 2024 09:33:04 schreef InHogereSferen:
[...]
Afhankelijk van de ladingstoestand (na lang stilstaan van de auto of verbruik zonder lopende motor bijv.) zal de accu in bulkfase worden geladen en de stroomverdeling is dan onbekend. Bij een (nagenoeg) volle accu zal de accu in CV-mode op peil worden gehouden.
Bij twee nieuwe en gelijksoortige/modellen accu's met dezelfde Ah rating zal het parallel laden/ontladen heel lang goed gaan omdat beide accu's nagenoeg dezelfde Ri en oplaad / ontlaad karakteristiek hebben. Bij ongelijke accu's waarvan de Ri's en oplaad / ontlaad karakteristiek (sterk kunnen (gaan)) verschillen heb je geen zicht op de ladingstoestand / conditie na het laden of ontladen.
Als je lood accu's parallel wilt zetten neem dan twee nieuwe gelijke types met dezelfde Ah rating.
Anoniem
Je gebruikt een geringe hoeveelheid lading bij het starten, en vervolgens staat ie continu op z'n float spanning. Dat is gunstig voor de levensduur.
14,4V is geen floatspanning.
Voor ze ver ik weet probeert een ouderwetse dynamo de spanning gewoon richting de 14,4V te houden.
Dus hij houdt ze op absorptiespanning.
En stel er zit een klein verschil in inwendige weerstand, dan is de ene misschien nog aan het bulkladen en de andere misschien al op 'absorptiemode'.
Dit is dan toch niet echt een probleem?
Ik kan het mis hebben, maar ik zie nog steeds niet in wat nu het verschil is tussen 1 accu proberen op 14,4V te houden of 2 accu's.
En ja, een echte accu lader zal na de absorptie periode overgaan op float (~13,6V) maar dat is toch niet iets wat een ouderwetse dynamo doet?
Op woensdag 31 juli 2024 10:07:18 schreef maartenbakker:
[...]
Ik had een Omega 2.3 diesel met 1 accu en een Ford Transit met 2 accu's. Die werkte ook goed op 1, sloeg altijd binnen 1 omwenteling aan zonder voorgloeien.
Moet ineens ergens aan denken.
Ik heb bij een vorige werkgever ook een transit gehad, zo'n DI , die was van 1986 volgens mij, een van de eerste met zo'n ronde voorkant.
Die hoefde je niet te gloeien ( direct ingespoten), de motor was van Perkins dacht ik.
Kon ook niet gloeien... er zat geen gloeisysteem op 
Maar als het een graad of 5 a 6 gevroren had moest ik ether inpuiten.
Ford leverde daar een "hulpsetje" voor, een busje startpiloot met een slangetje wat via de paravan naar de inlaat moest.
Daar een gaatje in boren en een hulpstukje er in met dat slangetje er aan.
Voor het busje zelf zat er een grote slangklem bij om het vast te zetten naast de motorkap handel.
Bij flinke koude even op het knopje van de spuitbus drukken, 5 tellen wachten, dan sloeg het ding meteen aan onder een luid "kreng" als geluid.
Lekker, een koude diesel starten met zo'n schraal product,
Wat een ballending was dat, veel ellende mee gehad.
Nooit meer een Ford... ( sorry @fcapri
)
Daar zaten inderdaad ook 2 accu;s in.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je met echt grote stromen wilt laten en ontladen, is het wellicht handig om te gelijke accu's te nemen, maar als die stromen beperkt zijn maakt het echt niet uit, zolang ze geen defecte cellen hebben.
Paulinha_B
Honourable Member
En ja, een echte accu lader zal na de absorptie periode overgaan op float (~13,6V) maar dat is toch niet iets wat een ouderwetse dynamo doet?
Ouderwetse dynamo's/alternators gaan dan ook samen met ouderwetse batterijen, ttz lood-zuur. Die kunnen veel verdragen, en zijn niet superkritisch op de manier van opladen.
Als je met echt grote stromen wilt laten en ontladen, is het wellicht handig om te gelijke accu's te nemen, maar als die stromen beperkt zijn maakt het echt niet uit, zolang ze geen defecte cellen hebben.
Dat lijkt me perfect uitgedrukt. Helaas zijn genuanceerde standpunten zoals dit niet meer in de mode, meer en meer verlangen mensen naar wit/zwart regels en criteria.
Op woensdag 31 juli 2024 01:51:48 schreef maartenbakker:
Hebben die campergasten nog nooit een Ford Transit gereden? Hoe leggen ze dan uit dat Ford daar in de jaargang vanaf 1986 standaard 2 accu's parallel zette?
Oh ja, dat is waar ook! Mijn oude busje had een grote schakelaar... waarvoor ook weer? Om desnoods van de lichtaccu te starten? Of om licht van de startaccu te nemen? Ik weet het niet eens meer; nooit nodig gehad.
Maar de (toen) nieuwe bus had die schakelaar niet meer, en inderdaad stonden toen de accus gewoon parallel.
--
Geheel los daarvan: in élke accu staat, bijvoorbeeld, 3/4 van elke plaat parallel aan de resterende 1/4 van dezelfde plaat... hoewel die delen toch ongelijk zijn...
en dat gaat óók goed. 
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 31 juli 2024 12:08:05 schreef revado:
[...]Moet ineens ergens aan denken.
Ik heb bij een vorige werkgever ook een transit gehad, zo'n DI , die was van 1986 volgens mij, een van de eerste met zo'n ronde voorkant.
Die hoefde je niet te gloeien ( direct ingespoten), de motor was van Perkins dacht ik.
Kon ook niet gloeien... er zat geen gloeisysteem op
Maar als het een graad of 5 a 6 gevroren had moest ik ether inpuiten.
Ford leverde daar een "hulpsetje" voor, een busje startpiloot met een slangetje wat via de paravan naar de inlaat moest.
Daar een gaatje in boren en een hulpstukje er in met dat slangetje er aan.
Voor het busje zelf zat er een grote slangklem bij om het vast te zetten naast de motorkap handel.
Bij flinke koude even op het knopje van de spuitbus drukken, 5 tellen wachten, dan sloeg het ding meteen aan onder een luid "kreng" als geluid.
Lekker, een koude diesel starten met zo'n schraal product,
Wat een ballending was dat, veel ellende mee gehad.
Nooit meer een Ford... ( sorry @fcapri)
Daar zaten inderdaad ook 2 accu;s in.
Apart, het enige hulpsetje waar ik van weet was het scandinavie-pakket waar een gloeischermpje in de luchtinlaat gezet werd. Ik heb in de tijd dat ik hem had, nooit problemen gehad met starten in de winter. Nou was de mijne wel van 1991 met een iets verbeterde motor (4BA?). Misschien hogere compressie? Of meer waarschijnlijk hogere inspuitdruk (andere pomp, andere verstuivers). Ik meen 51kW zonder turbo, in elk geval een fractie meer dan de eerdere variant en hij trok best pittig op. Het was nog geen bananenmotor, die kwam weer daarna, was ook weer gebaseerd op hetzelfde blok: dat is denk ik tot ruim in deze eeuw nog gebruikt. Trouwens naar mijn idee een van de weinige goede Dieselmotoren die Ford ooit heeft geproduceerd, ik meen toch naar eigen ontwerp. De indirect ingespoten versie zou wel eens van Perkins kunnen zijn geweest?
Het was voor mij een droom van een motor om te onderhouden, je kon overal bij. Je hoefde niet te gaan liggen of hangen om de distributie te doen, enz.
KGE
Golden Member
In de Porsche 911 van 1973 zaten voorin ook twee 12V accu's en gewoon parallel. Was destijds om het gewicht beter te verdelen.
Altijd weer leuk als je de accu moest afkoppelen: niet de kabel uit je handen laten vallen.. (de min zat 'in' de ruimte in het spatbord en de plus was alleen bereikbaar (zonder de accu(s) uit te bouwen)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 31 juli 2024 13:06:35 schreef Frederick E. Terman:
Geheel los daarvan: in élke accu staat, bijvoorbeeld, 3/4 van elke plaat parallel aan de resterende 1/4 van dezelfde plaat... hoewel die delen toch ongelijk zijn...en dat gaat óók goed.
Maar die zijn vrijwel tegelijk gemaakt en met dezelfde specs. Ook het gebruiksprofiel is vrijwel gelijk. Alleen de capaciteiten zijn niet identiek. Dat kan dus.
Van niet-dezelfde-accus moet de laad-ontlaad-curve gelijk zijn. Bij bijvoorbeeld lipo accus kan die fors verschillen.
Stel je hebt twee lipo accus die je parallel zet. Iedere accu kan 10A leveren, maar de ene doet het ontladen voornamelijk tussen 3.7 en 3.8V en de andere doet dat tussen 3.6 en 3.7. Ga je dan 20A trekken hetgeen je zou denken dat ze samen moeten kunnen... dan zal je voornamelijk eerst de ene met 20A belasten tussen 3.8 en 3.7 en dan de andere tussen 3.6 en 3.7... Hou je het minimum van de max laad- en ont-laadstroom van ieder van de deelnemende accus aan dan zou het moeten kunnen.
Op woensdag 31 juli 2024 08:41:55 schreef Ex-fietser:
Yep en in serie zetten is ook geen probleem. Mijn auto heeft dat sinds 1962.
Dan is het echt van belang dat de accus identiek zijn. Zou je een keer 3 (of 6) maanden niet rijden en 1 van de twee accus is door zelfontlading vrijwel leeg terwijl de andere nog zeg halfvol is, dan gaan de spanningen uit mekaar lopen en dat kan vervelend zijn.. Bij loodzuur accus: Veel knalgas ontwikkeling....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In mijn busje heb ik een 80Vh AGM loodaccu voor de starmotor en verlichting.
Voor de kampeerafdeling (Peltierkoelbox en stroomvoorziening van de contactn voor laptop en dergelijke) had ik eerst twee parallelgeschakelde Sonnenschein gelaccu's van elk 40AH (tweedehands van de BACO), via een 150A relais parallel aan de startaccu. Dat heeft een aanzienlijke tijd goed gewerkt en ik genb die gel-accu's zelfs nog eens gemolesteerd om te starten met een lege startaccu. Toen ze duidelijk bejaard weden heb ik ebij een acchuzaak een semitractieaccu gekocht, van naar later bleek, van bedenkelijke kwaliteit. Die is vervangen door een AGM semitractieaccu en drait nu nog steeds.
Helaas is het busje aan zijn eind gekomen door ouderdom en kilometers rij- en kampeerplezier (20 jaar en 350k op de teller).
SparkyGSX
Op woensdag 31 juli 2024 19:41:37 schreef rew:
[...]Stel je hebt twee lipo accus die je parallel zet. Iedere accu kan 10A leveren, maar de ene doet het ontladen voornamelijk tussen 3.7 en 3.8V en de andere doet dat tussen 3.6 en 3.7. Ga je dan 20A trekken hetgeen je zou denken dat ze samen moeten kunnen... dan zal je voornamelijk eerst de ene met 20A belasten tussen 3.8 en 3.7 en dan de andere tussen 3.6 en 3.7...
Dat zou m.i. alleen kunnen als de chemie verschillend is, en dan is het sowieso een slecht idee om cellen parallel te zetten.
Een oud-collega van me heeft lang geleden een pakket loodaccu's parallel gezet met LiFePO4 accu's, zonder enig BMS. Ik heb hem eerst voor gek verklaard, maar de loodaccu's beperken de spanning tot 14.4V, dus gemiddeld 3.6V per cel in de 12.8V LiFePO4 accu. Zolang de cellen in zo'n accu niet te ver uit elkaar gaan lopen, gaat dat gewoon goed.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Al eerder gezegd, zorg dat je gelijke accu's hebt....
Anders gaat gegarandeerd de nieuwste stuk.
Iets met zelfontlading en inwendige weerstand...