Anoniem
Je gebruikt een geringe hoeveelheid lading bij het starten, en vervolgens staat ie continu op z'n float spanning. Dat is gunstig voor de levensduur.
14,4V is geen floatspanning.
Voor ze ver ik weet probeert een ouderwetse dynamo de spanning gewoon richting de 14,4V te houden.
Dus hij houdt ze op absorptiespanning.
En stel er zit een klein verschil in inwendige weerstand, dan is de ene misschien nog aan het bulkladen en de andere misschien al op 'absorptiemode'.
Dit is dan toch niet echt een probleem?
Ik kan het mis hebben, maar ik zie nog steeds niet in wat nu het verschil is tussen 1 accu proberen op 14,4V te houden of 2 accu's.
En ja, een echte accu lader zal na de absorptie periode overgaan op float (~13,6V) maar dat is toch niet iets wat een ouderwetse dynamo doet?
Op woensdag 31 juli 2024 10:07:18 schreef maartenbakker:
[...]
Ik had een Omega 2.3 diesel met 1 accu en een Ford Transit met 2 accu's. Die werkte ook goed op 1, sloeg altijd binnen 1 omwenteling aan zonder voorgloeien.
Moet ineens ergens aan denken.
Ik heb bij een vorige werkgever ook een transit gehad, zo'n DI , die was van 1986 volgens mij, een van de eerste met zo'n ronde voorkant.
Die hoefde je niet te gloeien ( direct ingespoten), de motor was van Perkins dacht ik.
Kon ook niet gloeien... er zat geen gloeisysteem op 
Maar als het een graad of 5 a 6 gevroren had moest ik ether inpuiten.
Ford leverde daar een "hulpsetje" voor, een busje startpiloot met een slangetje wat via de paravan naar de inlaat moest.
Daar een gaatje in boren en een hulpstukje er in met dat slangetje er aan.
Voor het busje zelf zat er een grote slangklem bij om het vast te zetten naast de motorkap handel.
Bij flinke koude even op het knopje van de spuitbus drukken, 5 tellen wachten, dan sloeg het ding meteen aan onder een luid "kreng" als geluid.
Lekker, een koude diesel starten met zo'n schraal product,
Wat een ballending was dat, veel ellende mee gehad.
Nooit meer een Ford... ( sorry @fcapri
)
Daar zaten inderdaad ook 2 accu;s in.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je met echt grote stromen wilt laten en ontladen, is het wellicht handig om te gelijke accu's te nemen, maar als die stromen beperkt zijn maakt het echt niet uit, zolang ze geen defecte cellen hebben.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
En ja, een echte accu lader zal na de absorptie periode overgaan op float (~13,6V) maar dat is toch niet iets wat een ouderwetse dynamo doet?
Ouderwetse dynamo's/alternators gaan dan ook samen met ouderwetse batterijen, ttz lood-zuur. Die kunnen veel verdragen, en zijn niet superkritisch op de manier van opladen.
Als je met echt grote stromen wilt laten en ontladen, is het wellicht handig om te gelijke accu's te nemen, maar als die stromen beperkt zijn maakt het echt niet uit, zolang ze geen defecte cellen hebben.
Dat lijkt me perfect uitgedrukt. Helaas zijn genuanceerde standpunten zoals dit niet meer in de mode, meer en meer verlangen mensen naar wit/zwart regels en criteria.
Op woensdag 31 juli 2024 01:51:48 schreef maartenbakker:
Hebben die campergasten nog nooit een Ford Transit gereden? Hoe leggen ze dan uit dat Ford daar in de jaargang vanaf 1986 standaard 2 accu's parallel zette?
Oh ja, dat is waar ook! Mijn oude busje had een grote schakelaar... waarvoor ook weer? Om desnoods van de lichtaccu te starten? Of om licht van de startaccu te nemen? Ik weet het niet eens meer; nooit nodig gehad.
Maar de (toen) nieuwe bus had die schakelaar niet meer, en inderdaad stonden toen de accus gewoon parallel.
--
Geheel los daarvan: in élke accu staat, bijvoorbeeld, 3/4 van elke plaat parallel aan de resterende 1/4 van dezelfde plaat... hoewel die delen toch ongelijk zijn...
en dat gaat óók goed. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 31 juli 2024 12:08:05 schreef revado:
[...]Moet ineens ergens aan denken.
Ik heb bij een vorige werkgever ook een transit gehad, zo'n DI , die was van 1986 volgens mij, een van de eerste met zo'n ronde voorkant.
Die hoefde je niet te gloeien ( direct ingespoten), de motor was van Perkins dacht ik.
Kon ook niet gloeien... er zat geen gloeisysteem op
Maar als het een graad of 5 a 6 gevroren had moest ik ether inpuiten.
Ford leverde daar een "hulpsetje" voor, een busje startpiloot met een slangetje wat via de paravan naar de inlaat moest.
Daar een gaatje in boren en een hulpstukje er in met dat slangetje er aan.
Voor het busje zelf zat er een grote slangklem bij om het vast te zetten naast de motorkap handel.
Bij flinke koude even op het knopje van de spuitbus drukken, 5 tellen wachten, dan sloeg het ding meteen aan onder een luid "kreng" als geluid.
Lekker, een koude diesel starten met zo'n schraal product,
Wat een ballending was dat, veel ellende mee gehad.
Nooit meer een Ford... ( sorry @fcapri)
Daar zaten inderdaad ook 2 accu;s in.
Apart, het enige hulpsetje waar ik van weet was het scandinavie-pakket waar een gloeischermpje in de luchtinlaat gezet werd. Ik heb in de tijd dat ik hem had, nooit problemen gehad met starten in de winter. Nou was de mijne wel van 1991 met een iets verbeterde motor (4BA?). Misschien hogere compressie? Of meer waarschijnlijk hogere inspuitdruk (andere pomp, andere verstuivers). Ik meen 51kW zonder turbo, in elk geval een fractie meer dan de eerdere variant en hij trok best pittig op. Het was nog geen bananenmotor, die kwam weer daarna, was ook weer gebaseerd op hetzelfde blok: dat is denk ik tot ruim in deze eeuw nog gebruikt. Trouwens naar mijn idee een van de weinige goede Dieselmotoren die Ford ooit heeft geproduceerd, ik meen toch naar eigen ontwerp. De indirect ingespoten versie zou wel eens van Perkins kunnen zijn geweest?
Het was voor mij een droom van een motor om te onderhouden, je kon overal bij. Je hoefde niet te gaan liggen of hangen om de distributie te doen, enz.
KGE
Golden Member
In de Porsche 911 van 1973 zaten voorin ook twee 12V accu's en gewoon parallel. Was destijds om het gewicht beter te verdelen.
Altijd weer leuk als je de accu moest afkoppelen: niet de kabel uit je handen laten vallen.. (de min zat 'in' de ruimte in het spatbord en de plus was alleen bereikbaar (zonder de accu(s) uit te bouwen)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 31 juli 2024 13:06:35 schreef Frederick E. Terman:
Geheel los daarvan: in élke accu staat, bijvoorbeeld, 3/4 van elke plaat parallel aan de resterende 1/4 van dezelfde plaat... hoewel die delen toch ongelijk zijn...en dat gaat óók goed.
Maar die zijn vrijwel tegelijk gemaakt en met dezelfde specs. Ook het gebruiksprofiel is vrijwel gelijk. Alleen de capaciteiten zijn niet identiek. Dat kan dus.
Van niet-dezelfde-accus moet de laad-ontlaad-curve gelijk zijn. Bij bijvoorbeeld lipo accus kan die fors verschillen.
Stel je hebt twee lipo accus die je parallel zet. Iedere accu kan 10A leveren, maar de ene doet het ontladen voornamelijk tussen 3.7 en 3.8V en de andere doet dat tussen 3.6 en 3.7. Ga je dan 20A trekken hetgeen je zou denken dat ze samen moeten kunnen... dan zal je voornamelijk eerst de ene met 20A belasten tussen 3.8 en 3.7 en dan de andere tussen 3.6 en 3.7... Hou je het minimum van de max laad- en ont-laadstroom van ieder van de deelnemende accus aan dan zou het moeten kunnen.
Op woensdag 31 juli 2024 08:41:55 schreef Ex-fietser:
Yep en in serie zetten is ook geen probleem. Mijn auto heeft dat sinds 1962.
Dan is het echt van belang dat de accus identiek zijn. Zou je een keer 3 (of 6) maanden niet rijden en 1 van de twee accus is door zelfontlading vrijwel leeg terwijl de andere nog zeg halfvol is, dan gaan de spanningen uit mekaar lopen en dat kan vervelend zijn.. Bij loodzuur accus: Veel knalgas ontwikkeling....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In mijn busje heb ik een 80Vh AGM loodaccu voor de starmotor en verlichting.
Voor de kampeerafdeling (Peltierkoelbox en stroomvoorziening van de contactn voor laptop en dergelijke) had ik eerst twee parallelgeschakelde Sonnenschein gelaccu's van elk 40AH (tweedehands van de BACO), via een 150A relais parallel aan de startaccu. Dat heeft een aanzienlijke tijd goed gewerkt en ik genb die gel-accu's zelfs nog eens gemolesteerd om te starten met een lege startaccu. Toen ze duidelijk bejaard weden heb ik ebij een acchuzaak een semitractieaccu gekocht, van naar later bleek, van bedenkelijke kwaliteit. Die is vervangen door een AGM semitractieaccu en drait nu nog steeds.
Helaas is het busje aan zijn eind gekomen door ouderdom en kilometers rij- en kampeerplezier (20 jaar en 350k op de teller).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op woensdag 31 juli 2024 19:41:37 schreef rew:
[...]Stel je hebt twee lipo accus die je parallel zet. Iedere accu kan 10A leveren, maar de ene doet het ontladen voornamelijk tussen 3.7 en 3.8V en de andere doet dat tussen 3.6 en 3.7. Ga je dan 20A trekken hetgeen je zou denken dat ze samen moeten kunnen... dan zal je voornamelijk eerst de ene met 20A belasten tussen 3.8 en 3.7 en dan de andere tussen 3.6 en 3.7...
Dat zou m.i. alleen kunnen als de chemie verschillend is, en dan is het sowieso een slecht idee om cellen parallel te zetten.
Een oud-collega van me heeft lang geleden een pakket loodaccu's parallel gezet met LiFePO4 accu's, zonder enig BMS. Ik heb hem eerst voor gek verklaard, maar de loodaccu's beperken de spanning tot 14.4V, dus gemiddeld 3.6V per cel in de 12.8V LiFePO4 accu. Zolang de cellen in zo'n accu niet te ver uit elkaar gaan lopen, gaat dat gewoon goed.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Al eerder gezegd, zorg dat je gelijke accu's hebt....
Anders gaat gegarandeerd de nieuwste stuk.
Iets met zelfontlading en inwendige weerstand...
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op woensdag 31 juli 2024 20:04:22 schreef SparkyGSX:
Dat zou m.i. alleen kunnen als de chemie verschillend is, en dan is het sowieso een slecht idee om cellen parallel te zetten.
Wanneer een van beide accu's al enige mate van sulfatering heeft (of eerder krijgt) dan is de chemie samenstelling en daarmee het laad / ontlaad gedrag van die accu al anders.
Paulinha_B
Honourable Member
Op woensdag 31 juli 2024 23:28:07 schreef Bobosje:
[...]Wanneer een van beide accu's al enige mate van sulfatering heeft (of eerder krijgt) dan is de chemie samenstelling en daarmee het laad / ontlaad gedrag van die accu al anders.
Een beetje anders, ja, gedurende enige tijd. Traditionele lood-zuurbatterijen kunnen dat beetje verschil best hebben. Met modernere constructies - gel, AGM, LiFePo4 - wordt het al wat delikater. Maar de openingsvraag ging expliciet over lood-zuur.
Op woensdag 31 juli 2024 23:34:42 schreef Paulinha_B:
Een beetje anders, ja, gedurende enige tijd.
Sulfatering lost nauwelijks tot niet op, wordt eerder erger dan het wil afnemen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 31 juli 2024 23:34:42 schreef Paulinha_B:
[...]Maar de openingsvraag ging expliciet over lood-zuur.
Daar is ook wel weer een klein probleempje mee. Accufabrikanten zetten hun chemie er niet altijd met grote letters (of ueberhaupt) op.
Paulinha_B
Honourable Member
Fabrikanten/verkopers die technische basisinfo verdoezelen staan sowieso op de zwarte lijst, voor iedere techneut. Toch?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op woensdag 31 juli 2024 23:10:21 schreef Paulinha_B:
[...]
Welk adres voor garantieclaims?
Het is de ervaring die ik gedurende een krappe 40 jaar heb opgedaan.
Nu vermeld de TS niet het gebruik (meen ik) maar heel veel maakt dat niet uit.
De oudste accu heeft de hoogste inwendige weerstand en zelfontlading.
Op woensdag 31 juli 2024 23:28:07 schreef Bobosje:
[...]Wanneer een van beide accu's al enige mate van sulfatering heeft (of eerder krijgt) dan is de chemie samenstelling en daarmee het laad / ontlaad gedrag van die accu al anders.
in automotieve maakt dat ook weinig uit. als er sulfatering is, is de inwendige weerstand ook al hoger (minder plaatoppervlak beschikbaar).
als de accu dus stroom moet leveren, zal de oudere accu minder stroom geven, en de nieuwe meer. de nieuwe is meer ontladen.
bij het opladen idem, ze krijgen gewoon 14V aangeboden en zullen hun plan wel trekken.
het is pas als één accu echt gaar is, dat ze de andere mee ontlaad en zo sloopt.
serieschakeling is heel wat anders dan, aangezien beide door dezelfde stroom worden opgeladen. een accu met intern meer zelfontlading, zal dus niet volledig opgeladen geraken en dat verschil zal erger en erger worden
Anoniem
Het gaat om huishoudaccu's, voor bijvoorbeeld camper of caravan.
Dus de oude accu kan de nieuwe accu sneller doen verouderen omdat hij de nieuwe accu mee neemt in zijn zelfontlading of zo?
Maar als start accu wordt een agm accu met slimme dynamo toch ook niet op 100% gehouden. Ik snap dat dat zijn levensduur niet ten goede komt maar hoe snel zou de gekoppelde accu achteruit gaan?
Stel je hebt een 100Ah accu van 3 jaar oud. Je hebt 200Ah nodig. Dan is het dus prijstechnisch veel aantrekkelijker om nog een 100Ah te kopen dan een 200Ah accu. En dat hij dan een jaar minder lang mee gaat dat zou ik er wel voor over hebben.
Dat is een beetje het idee.
dat komt wel goed.
lood batterijen slijten door cycles en leeftijd, 3jaar is in principe nog goed, en zeker voor huishoudaccus.
als je een accu (start accu) met 50% ontlaad, kan ze dat een 80keer
ontlaad je maar 5%, dan kan ze dat een paar 1000 keren.
een lood accu heeft een bepaalde zelfontlading, elke 3maand moet je ze bijladen.
stel nu dat je een oude accu hebt die elke dag 2% ontlaad, en je zet er parallel een nieuwe bij. en die auto staat 1week stil (14% ontlading van 1 accu), dan ga je ongebruikt die accu's beide dus elke week 7% ontladen.
huishoud accu's kan je in principe 80-90% leegtrekken, en dat moeten ze een 300-500keer aankunnen.
die zelfontlading van 5%, dat doet ook niet zoveel bij deze accu's, dan bv bij startaccu's
de nieuwe zal automatisch wat sneller slijten omdat die de meeste stromen zal leveren. tot op een moment dat ze ongeveer even 'versleten' zijn door de cycles en dan zullen ze quasi gelijkaardig verouderen.
ga je nu een 15jaar oude accu samenknopen met een nieuwe, dan is het een ander verhaal. dan ben je beter van die oude eruit te halen en enkel op de nieuwe te draaien. ze zal toch zowieso quasi al het werk moeten doen, en die oude kan enkel de nieuwe maar extra belasten door zelfontlading
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
Wanneer een van beide accu's in slechtere staat verkeerd (hogere lekstroom) dan kunnen de accu's gaan droogkoken tijdens de absorptiefase (CV mode) wanneer de laadstroom niet meer onder een bepaalde drempel kan komen die het einde van de absorptiefase voor de lader markeert en de (evt.) floatfase in gang moet zetten.
maartenbakker
Golden Member
De lekstroom valt toch in het niet bij de laadstroom? De meeste laadsystemen kennen eigenlijk alleen maar een CV mode, tenzij de accu's echt fors ontladen zijn. Oftewel, een accu die al stuk is zal verder stuk gaan. Dat doet hij ook zonder goede accu parallel.
De absorptiefase eindigd normaliter wanneer de laadstroom kleiner wordt dan 1% van de rated Ah. Bij accu's parallel met verschillende condities is die grens lastig te bepalen.
Een lader die continu in CV mode staat op 14,4V is ongezond voor alle lood accu's in het algemeen.
Laden in CC mode doet een lader al gauw door maar max 10% van de rated Ah te leveren aan de accu tijdens het laden en de spanning daarbij te laten oplopen tot 14,4V het begin van de absorptiefase.