Ik heb hier een whirlpool inbouwcombi waarvan er een vreselijke chemische geur komt. De geur herken ik van lekkende condensatoren. Blijkt er olie aan de hoogspanningscondensator te hangen en ook op de bodemplaat en tss de scharnieren gelopen. In dit geval wel veel stank.

De hele oven stinkt dus er is wel wat verdampingsoverdracht.
Wat spul is dat? Hoe giftig is dat om daar nog eten in te maken? #benzeen
Krijg je het weg? Mss laten doorwarmen?

Ik ben vooral bezorgd om de gezondheidsrisico's gezien het geen wasmachine maar een microgolf (combi) is.

Als het ding niet van 1960 is zal het wel meevallen, daarvoor zat er mogelijk PCB-houdende ellende is.

PCB's zijn vanaf 1985 volledig verboden.
Dus in de condensator van TS zal het niet meer zitten neem ik aan.

Ik zou ook kijken waarom die condensator lek is gegaan.

Serie nr van 2013.

Stinkt nog steeds vreselijk. Condensator al lang in vuilbak. Dus daar kan de geur niet meer van komen. Overal eens met droge vod (papier) over gegaan. Blijft ruiken. Ik zoek het nog verder uit. Mss IPA? Aceton werkt niet.

IPA inderdaad, dat werkt meestal prima.
Azijn neemt ook veel geuren weg.
De lucht van die condensatortroep is vreselijk.

Een vochtige doek al eens geprobeerd? Wellicht met een beetje soda. Dat werkt voor mij altijd erg goed om vette dingen schoon te maken.

Misschien overbodig, maar let wel op met die condensatoren. De lading van die dingen is levensgevaarlijk!

[Bericht gewijzigd door hardbass op (29%)]

Deze heeft een ingebouwde 10M ohm weerstand. Volgens de 5tau regel is ie dan na ongeveer een minuut "leeg". In dit geval is dat 15V, Dus klopt wel ongeveer.

Bedankt voor de veiligheidswaarschuwingen maar dat ben ik dagelijks gewoon. Deze is ook niet voor beroepshalve. Gered uit de kliko. De mijne (zweudse wheurlpeul) is bejaard. Mooie vervanger moest de vip het oooooit begeven....

Geen pcb dus maar ruikt toch niet naar iets wat tussen de pizza moet verschijnen (dampgewijs want de lek zit niet in de buurt vd oven binnenruimte)

[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]

Ahja, liever 10 waarschuwingen te veel dan 1 te weinig ;)

Maar eerlijk gezegd, ik zou hem gewoon weg doen. Ik zou het risico niet nemen, wellicht is het stofje niet schadelijk maar gezond kan het niet wezen. Daarnaast wil je ook niet dat je eten ruikt / smaakt naar ontplofte condensatoren.

Veel artsen snappen het verschil tussen "geen bewijs dat het onveilig is" en "het is veilig" niet. Zo werd in het begin van AIDS gezegd: "(tong) zoenen is veilg want het is nooit aangetoond dat iemand ooit op deze manier AIDS heeft gekregen". Het was ook toen al "annemelijk dat het niet veilig is" en "aannemelijk dat het niet makkelijk aan te tonen is" (als er ge-tong-zoend wordt, volgt er vaak meer).

Anyway. Dat maakt dus dat je best op je hoede kan zijn voor "onbekende dingen" die "raar ruiken". Als je weet wat het is, dan kan je misschien zeggen: Oh, puur ruikt het dus zo, maar het zit ook in hogere concentratie in gewone zalm, dus we eten het toch al. Maar zolang het onbekend is kan het gewoon tricky spul zijn.

Kort samengevat, ik onthoud: De oven niet tongzoenen :-)

Natriumbicarbonaat (AKA zuiveringszout of baking soda) werkt ook zeer ontvettend...
(ik heb altijd een emmertje in huis omdat het voor 1001 dingen bruikbaar is... :) )

Kort samengevat, ik onthoud: De oven niet tongzoenen

Als je er eerst de stekker uit trekt, is het dan wel veilig? Ik vraag het voor een vriend....

Veel artsen snappen het verschil tussen "geen bewijs dat het onveilig is" en "het is veilig" niet.

Yep, 'absence of evidence is not evidence of absence'.

Van medisch hoger opgeleiden verwacht ik trouwens dat bij hen zo'n simpel basisprincipe niet alleen bekend is, maar volledig wordt doorgrond.

Anyway. Dat maakt dus dat je best op je hoede kan zijn voor "onbekende dingen" die "raar ruiken".

Jammer dat die twee NS-schoonmakers, die recent overleden zijn nadat ze een onbekend flesje gevonden hadden en leegdronken, dit advies niet hebben gelezen....

Verbazingwekkend dat dingen die voor het ene mens zo overduidelijk zijn, dat voor anderen volstrekt niet zijn.

Op donderdag 1 augustus 2024 13:46:03 schreef Arco:
Natriumbicarbonaat (AKA zuiveringszout of baking soda) werkt ook zeer ontvettend...
(ik heb altijd een emmertje in huis omdat het voor 1001 dingen bruikbaar is... :) )

Zonder de "bi" is het net wat sterker (waardoor je het beter niet meer in je cake kan stoppen).

Het idee is dat je met een chemische reactie vet tot zeep omvormt!

Voordeel van bicarbonaat is dat het ook voor neutraliseren van zuren gebruikt kan worden (ook maagzuur), een stuk gezonder als rennies e.d...

Op donderdag 1 augustus 2024 14:26:20 schreef nonius:
[...]

Verbazingwekkend dat dingen die voor het ene mens zo overduidelijk zijn, dat voor anderen volstrekt niet zijn.

Er zijn ook nog steeds mensen die blijven roken.
Zelfs als ze rochelend ineengezakt zitten van benauwdheid.

Dat heb ik nooit begrepen.
Maar ook daar denkt de een totaal anders over dan de ander.

Men zegt dan meestal 'ik kan niet ophouden met roken, schuld van de tabaksfabrikanten dat ik verslaafd ben'...

Buurvrouw van me moest chemokuren volgen wegens longkanker.
In de tijd van de behandeling (en erna) ging ze gewoon door met roken... ('kan ik niks aan doen'...)

Nu rookt ze zeker nooit meer... O-)

Dat is het lullige van verslaving. Als je daar gevoelig voor bent, zit je de rest van de leven er aan vast. Zelfs als de dood je direct in de ogen staart, kan de verslaving nog sterker zijn dan de doodsangst.

De ene persoon heeft er weinig last van. De ander komt er zijn hele leven niet meer van af. Verslavingsgevoeligheid lijkt een mentale variant te zijn die een mens kan hebben, net zoals autisme en homoseksualiteit.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (17%)]

Op donderdag 1 augustus 2024 14:26:20 schreef nonius:
Yep, 'absence of evidence is not evidence of absence'.

Van medisch hoger opgeleiden verwacht ik trouwens dat bij hen zo'n simpel basisprincipe niet alleen bekend is, maar volledig wordt doorgrond.

Een professor uit UZL vertelde me het volgende:
Er is niet voldoende onderzoek naar correlatie (specifiek onderwerp) dus is er geen correlatie.

Ik ben dus zeer ontgoocheld in de medische wereld.

Maar geen correlatie al zeker niet maar dat concluderen nadat er onvoldoende onderzocht is is al helemaal vd pot gerukt.

Op donderdag 1 augustus 2024 17:29:08 schreef EricN:
Een professor uit UZL ...

Tja, Belgen.

Op donderdag 1 augustus 2024 15:38:58 schreef Arco:
Buurvrouw van me moest chemokuren volgen wegens longkanker.
Nu rookt ze zeker nooit meer... O-)

Of je wel rookt of niet rookt, Magere Hein wint altijd.

Terug te komen op het onderwerp:
Ik ruim olie op met wasbenzine. In dit geval zou ik kijken waar de olie allemaal naar toe gestroomd is en dan zo veel mogelijk schoonmaken.
Het is een combimagnetron, dus daarna als alles goed schoon en droog is en de wasbenzinedampen goed afgevoerd zijn zou ik de oven- of grillfunctie een aantal keren gebruiken om de ovenruimte goed schoon te branden.

Wasbenzine. Dat lijkt me iets dat ook lang blijft nastinken??(zoals white spirit) Ik heb dat staan. Moet ik eens testen. De olie an sig zit enkel onder het scharnier dus daar zie ik geen verwijderproblemen. Wat ik vooral benieuwd naar ben is hoe je de geur weg krijgt die nu overal op zit. Ik heb al een boel tips. Ik zal ermee experimenteren. Metalen platen rondom genoeg. Aceton is al een "nope".

Ik had vernomen dat in NL de "alternatieve geneeskunde" nogal in trek is omdat de reguliere wat te wensen over laat. Niets van waar?

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Dasty is een erg goede huishoudelijke ontvetter.

Op donderdag 1 augustus 2024 17:29:08 schreef EricN:
[...]

Een professor uit UZL vertelde me het volgende:
Er is niet voldoende onderzoek naar correlatie (specifiek onderwerp) dus is er geen correlatie.

Ik ben dus zeer ontgoocheld in de medische wereld.

Algemene logica en procedurele kennis van foutzoeken is soms heel ver te zoeken inderdaad. Essentiële dingen voor het beroep, dus die hadden nooit dokter mogen worden maar er zijn er meer dan genoeg van. Ik dacht altijd dat dat in België beter was, maar dus ook niet helemaal, kennelijk.

Alternatieve geneeskunde loopt vaak dan weer stuk op feitenkennis, maar er zit nogal verschil tussen de soorten. Vergeleken met België is het gemiddeld misschien populairder.