Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zet er een open bakje met gemalen koffie in, da's enorm hygroscopisch en zuigt geurtjes aan als een magneet...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Doe er je voordeel mee. 
https://floramix.nl/stank/vieze-geur-uit-je-oven-verwijderen/
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Probeer ook eens simpele tandpasta, die witte die een beetje poederig aanvoelt.
Het licht schurende effect kan gunstig uitwerken. Ik gebruik het voor diverse andere schoonmaakklusjes.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 1 augustus 2024 15:22:09 schreef Arco:
een stuk gezonder als rennies e.d...
Wat is er dan mis met rennies?
Is toch gewoon kalk.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (21%)]
EricN
Test 1. Wasbenzine. Geur wasbenzine gaat wel weg blijkt maar stank olie blijft in ijzeren plaat hangen. Mogelijks wel iets geminderd maar niet significant genoeg.
Volgende test zal pas half augustus zijn.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 1 augustus 2024 17:49:05 schreef LuckyStrike:
hmmz, correlatie betekent natuurlijk niet persé een oorzakelijk verband
"Mijn" statistiekleraar zei hierover: "Het aantal hoeren in een stad is recht evenredig met het aantal ambtenaren." Iedereen moest er om lachen (hoezo suggestief).
Hoe groter de stad, hoe meer hoeren.
Hoe groter de stad, hoe meer ambtenaren.
(Maar geen causaal verband)
Weer even on-topic: Ik zou ook (geconcentreerd) azijn proberen. Daar krijg je gegalvaniseerd plaatwerk weer brandschoon mee.
nonius
set SCE to AUX.
: Ik zou ook (geconcentreerd) azijn proberen. Daar krijg je gegalvaniseerd plaatwerk weer brandschoon mee.
Oppassen met azijnzuur, het tast zink (en dus ook verzinkt/gegalvaniseerd staal) aan. In elk geval zeer goed afspoelen daarna om alle zuurresten te verwijderen.
Off-topic anecdote:
Bij het allereerste college Statistiek, terwijl de aula langzaam volloopt met ca. 1000 1e-jaarsstudenten, staat in grote letters op het projectiescherm in de zaal geprojecteerd (terwijl de prof nog in geen velden of wegen te bekennen is):
'Statistics are like a bikini: What gets shown is nice, what remains hidden is essential.'
Dit euvel van HV stinkende olie ken ik en ja, is niet gemakkelijk te neutraliseren die stank. Alle beugels en omgeving van HV condensator goed reinigen met ontvetter. Zoals Dasty van de Wibra, ruikt lekker fris! De HV condensatoren gaan lekken als ze overdruk hebben doordat inwendig electrolitische werking gaat plaatsvinden door ouderdom.
We hebben Sonars op schepen met HV olie in de dome en die olie ruikt ook enigzins zo..
nonius
set SCE to AUX.
Voor de zekerheid misschien ook oppassen dat de condensator-olie niet op kunststoffen terechtkomt, en indien toch, dan goed schoonmaken.
Een jaar of 20 geleden heb ik ooit eens een magnetron-elco opengehaald om de HSP-diode te verwijderen. De olie had ik in een kunststof potje met deksel gedaan.
Een paar weken later was het potje volledig weggesmolten.
EricN
Een wibra hebben ze hier nergens maar iets soortgelijks moet vindbaar zijn. Lijkt op ajax.
Ik heb hier nog industriële automotive (interieur) ontvetter. Daar kan ik ook eens mee proberen.
20j geleden en mss toen al oud. Mogelijks met pcb?
Het spul zit enkel op de rechtse zijkant waar de afkastingsplaat en scharnier zit. Alles in blik. Merk ook nog niets van aantasting. Dat gaat vermoedelijk meevallen. In ieder geval is het meeste weg maar hangt de geur nog overal, ook waar geen olie gelekt is. Dat wordt de uitdaging.
Het project gaat een week of 2 in de ijskast (figuurlijk dan). Ben benieuwd wat de geur dan nog is. Mss is het au naturel al wat geminderd...
PIRON
Golden Member
Een oude whirlpool microgolf ...
Zou het kunnen dat de vermogentransfo-wikkeling ook stilletjes aan aan't smeulen is ?
Dat kan ook behoorlijk stinken !!
Ik weet het niet, maar denk maar mee ...
EricN
Out of the box denken levert soms verrassende resultaten op. Dus daarvoor dank voor de bijdrage. Helaas deze gaat het niet worden. Dit is ten eerste geen oude oven en wikkelgeur ken ik. Het is echt die olie. Er hingen lekken aan de condensator. Ultra walgelijk. Na verwijdering vd condensator hangt er nog de geur die overal ingetrokken is. Veel minder maar nog ver van wenselijk. Zeker bij opwarmen wordt het feller.
Trafo's gingen zelden stuk bij Ouderwetse "Philips, of Sweden" magnetrons, maar dat stinkt naar schellak..OK, stinkt ook!!