Onze vaatwasser verwarmt opeens niet meer. Het gaat om een Siemens SX64e005eu/32. Het gekozen programma wordt wel helemaal afgedraaid, maar met koud water.
Ik heb de weerstand van het verwarmingselement van de doorstroompomp doorgemeten en die lijkt goed te zijn met 21 ohm. Doorstroompomp is ook niet zo goedkoop dat ik toch even een nieuwe probeer.
Verder heb ik de printplaat uitgebouwd om te checken op ingebrande relaiscontacten, maar dat ziet er op het eerste gezicht ook goed uit.
Er zit wel een hele lichtbruine waas op de printplaat vanaf de soldering van een 'trafo'(?), maar die is op een foto bijna niet vast te leggen. Nieuwe printplaat is niet meteen te koop, maar ik heb nog wel een tweedehands gevonden. Ook die is niet heel goedkoop en heeft lange levertijd. Bovendien las ik ergens dat ondanks zelfde onderdeelnummer de programmering van de chip anders kan zijn...
Heeft er iemand nog nog een tip voor me, voordat ik maar gewoon een nieuwe koop...
Ik snap wel iets van elektronica, maar zelf printplaten doormeten gaat iets te ver. Ik heb wel gemeten dat er slechts 14 volt op de uitgaande polen naar het verwarmingselement staat op het moment dat hij zou moeten verwarmen tijdens een programma.
Ik vraag me ook af of er ergens een thermostaat voor het verwarmingselement in de machine zit die kapot kan zijn. Ik kon zelf niet meteen iets vinden.
Verder zit er wel wat vervuiling in het labyrint, maar kan me niet voorstellen waarom de verwarming dan niet werkt...
Ik zal straks wat foto's proberen te posten.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met blauw is aangeven waar de verkleuring in de printplaat vandaan lijkt te komen.
[Bericht gewijzigd door Jospop op (21%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
In service mode de remanente fouten uitlezen. Bij siemens super simpel en dan weet je meestal veel meer naar zoekrichting.
Dank voor je reactie EricN. Klopt het dat die fouten alleen uit te lezen zijn door een reparateur met speciale apparatuur? Ik twijfel een beetje of dat nog de moeite waard is, aangezien de vaatwasser van 2011 is...
EricN
2011 is nog voor Siemens niet zo oud hoor en is nog wel de moeite.. Hangt van algehele conditie af, zijn rekken nog OK etc.
Sorry voor de late reactie, maar was op vakantie (waar er gelukkig wel een werkende vaatwasser was
).
Ik heb inmiddels de service manual doorgenomen, maar daar kon ik verder weinig interessants uithalen. Behalve iets over storingscodes die mijn vaatwasser niet aan kan geven omdat ie domweg geen display heeft. Hij werkt met alleen ledjes.
Ik heb de exploded views ook nog bekeken om te kijken of ik nog andere onderdelen kon vinden die verdacht zijn, maar ook dat gaf weinig aanknopigspunten.
Op de siemens site staat wel de printplaat als los bestelbaar onderdeel, maar er staat duidelijk bij dat die ongeprogrammeerd is. Een tweedehands print kopen is mij dus een te groot risico.
Ik wil buiten de print om nog proberen om stroom op het verwarmingselement van de doorstroompomp te zetten om te kijken of hij echt opwarmt, (of is dat onverstandig?) evt misschien nog met de print naar een repair cafe, maar ben bang dat het toch maar gewoon een nieuwe moet worden...
Voorlopig in ieder geval dank voor jullie hulp!
Ben nog even aan het testen geweest.
Vaatwaser hele programma laten doorlopen met een extern 230 snoertje voor het het verwarmingselement in de hitte pomp. Handmatig een aantal keren een paar minuutjes aangezet. Water wordt zonder problemen opgewarmd tot 60 graden.
Las ergens anders iets over NTC. Ben er maar vanuit gegaan dat die in de hittepomp zat. Op die drie aansluitingen meet ik 2x 10,6 Kohm en 21,1 Kohm dus dat zal dan ook niet de boosdoener zijn.
Verder de Flowsensor nog gecheckt. Die draait gewoon en geeft afhankelijk van wat de machine doet ongeveer 1,4 VAC gemeten, zoals ook in een ander draadje besproken.
Als ik naar de machine luister lijkt de waterwisselaar het ook zonder problemen te doen. DWZ de straal lijkt vanuit een andere plek te komen na een bepaalde tijd.
Ik ga er dus maar vanuit dat er iets op de printplaat niet goed is. De beide relais voor het verwarmingselement staan wel gewoon open. Verder weet ik niet zo goed hoe ik de print kan doormeten. Dus ik ga komend weekend kijken of iemand bij een repaircafe me iets kan leren...
EricN
Volgens mij geeft hij de foutcode aan met een binaire combinatie van leds. Dus testprogr starten en leds in het oog houden. De brandende/knipperende leds vergelijken met de in de service manual aangegeven volgorde. Display is handig maar volgens mij niet noodzakelijk.
In alle boekjes die ik bij de vaatwasser heb gekregen stond niets over een test programma. Op de site van siemens kon ik daar ook niets voor deze machine over vinden. Dus ik ging er vanuit dat dat niet op mijn machine kon, maar wellicht heb ik niet goed genoeg gezocht...
Ben benieuwd of repaircafe morgen iets kan vinden.
Afgelopen weekend bij het repair cafe heeft een vriendelijke en kundige man de beide relais losgesoldeerd en getest. Helaas bleken deze allebeide prima te werken. Verder heeft hij nog wat andere dingetjes doorgemeten en bestudeerd, maar allemaal zonder duidelijke boosdoener te kunnen vinden. Dus jammer maar helaas. Ik hoop dat ik voor de werkende onderdelen nog een goede bestemming kan vinden.
@SMD Welk onderdeel bedoel je precies met de 3wegklep? en waar zit ie precies?
bedoel je de klep die de verschillende spoelkanalen bediend?
Misschien helpt de exploded view in de bijlage...
Item 0440 /0441 is de wisselklep. Soms raakt diafragma geblokkeerd of breken / motor draait niet of contact door waterschade defect
@ smd dank voor de info. Ik kon de machine wel horen veranderen in sproeiers die gebruikt werden gedurende het programma, dus vond dit onderdel niet verdacht. Maar de machine staat nog in de garage, dus ik zal als ik een moment heb nog een keer extra checken, voordat ik hem uit elkaar haal...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Hoe ‘weet’/meet de machine of het water stroomt? Werkt dat nog? Ah:
Op donderdag 15 augustus 2024 14:44:34 schreef Jospop:
Verder de Flowsensor nog gecheckt. Die draait gewoon en geeft afhankelijk van wat de machine doet ongeveer 1,4 VAC gemeten, zoals ook in een ander draadje besproken.
(Bij een vaatwasser van een vriend was dat een magneetcontact en stond het te ver van de magneet of of was de magneet in het schoepje zwakker geworden, in elk geval werkte zijn vaatwasser weer nadat hij het sensortje er wat dichter tegenaan duwde. Dat was zo’n glazen reedcontact met lange pootjes op een printje, dat eenvoudig wat dichter richting magneet geduwd kon worden)