jwb
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Kan het zijn dat de POT functie in PicBasic niet goed functioneert bij hogere kloksnelheden?
De POT functie deed het goed in de 4MHz stand (16F628 - 25K pot/100n).
Schakeling omgebouwd om te kunnen werken met 20MHz kristal. Alles werkt behalve de POT functie.
Ik heb natuurlijk de correctie waarde opnieuw bepaald. Ook een 50K pot geprobeerd ipv de 25K.
Iemand tips? of is het beter naar RCIN te kijken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jwb
Je hebt gelijk, sorry
Onder 4MHz kreeg ik afhankelijk van de stand van de potmeter waarden tussen 1 en 253 terug.
Onder 20MHz gaat het goed tot ca 153 waarna er afgeteld wordt naar nul. De potmeter stand is dan ca. 3/4
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hoe vaak laat je in je programma je POT uitlezen? Als je dat te snel achterelkaar doet, krijgt de condensator geen tijd om te ontladen.
RCIN meet de oplaadtijd van de condensator en POT de ontladingstijd.
Maar ook bij RCIN moet je een DELAYMS inbouwen om de condensator tijd te geven helemaal te ontladen voordat de nieuwe meeting begint.
[Bericht gewijzigd door marcob op (14%)]
jwb
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
jwb
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat geknoei met rc netwerkjes is tegenwoordig onnodig:
Een pin-compatible pic met a/d converter (en veel meer extra's) kost nog niet de helft van wat zo'n oude 16F628 kost...
jwb
@Lambiek en Arco
Jullie hebben helemaal gelijk.
Ik heb in een grijs verleden via een leuke aanbieding een kudde 16F628A gekocht ivm de PicBASIC cursus op PicBasic.nl
Ons ben zunig hé, dus die 16F628's moeten gebruikt worden as et ff kan
Bovendien is het hobby voor mij
en zo vaak gebruik ik geen PIC's
Ik programmeer zelfs nog via een Wisp648, dus moderne PICjes zullen denk ik niet werken
Arco
Special Member
Ik programmeer zelfs nog via een Wisp648, dus moderne PICjes zullen denk ik niet werken
Een heel 'belegen' ding, maar ondersteunt wel de 16F1826 (pin-compatible vervanger)
https://www.voti.nl/wisp648/