Beste mensen,

Ik heb hier een defecte draadloze motorregelaar (dimmer) van het type YC-400R max. 400W.

Probleem:
Doet niks. Afstandsbediening in orde.

Ik vermoed dat de triac defect is of de transistor die deze aanstuurt vanuit de controller.

Alles in het laagspanningsgedeelte kan ik eenvoudig meten door de labvoeding op de condensator van dat circuit aan te sluiten. Kan ik nog doen als de triac niet defect blijkt - want dat lijkt mij het meest aannemelijke in dit geval.

Hoe meet ik of de triac wel of niet stuk is?
Mijn atlas DCA55 Peak-tester heeft in-circuit geen idee wat het is.

IC's op de print:
Controller: M3D 508GCC
Triac: BTA08
Opamp: HA17358

Het beste is altijd het onderdeel los solderen (op z'n minst 2 van de 3 aansluitingen of geheel eruit halen) en dan nameten / controleren op de juiste werking. In-circuit meten geeft vaak foutieve info.

Is er niet zo'n X2 condensator rot?

Dank voor het meedenken.

@Bobosje:
Zeker. Ik wilde het toch eens proberen. A1 hangt aan de voedingsspanning (VCC) van het circuit (+12V), A2 is in principe zwevend (via een spoel naar het stopcontact waar niks op aangesloten zit), G aan een tor via een weerstand. Maar ik kan 'm zwevend maken door de weerstand naar de tor tijdelijk te verwijderen.

Is er dan iets zinnigs te meten zonder dat de netspanning aanwezig is? Hoe meet je een triac door op goede werking?
Ik denk dat de controller de triac niet zal uitsturen als er geen 50Hz aanwezig is. Dus testen met de labvoeding - zoals eerder genoemd - zal naar mijn idee niet zoveel opleveren.

@revado:
Van links naar rechts bovenaanzicht eerdere foto's:

1. 0,1uF met 220kΩ weerstand
  2. 0,1uF
  3. 0,047uF

In-circuitmeting om een idee te krijgen met de multimeter* op weerstand en condensator-stand:

1. 220kΩ; 0,037uF
  2. MΩ-bereik; 0,027uF
  3. MΩ-bereik; 0,034uF

*)Tektronix DM253

Is dat in lijn der verwachting of heb je een tip om eens verder te onderzoeken? Ik heb geen idee welke waarden ik zou moeten verwachten bij deze in-circuitmeting.

Op donderdag 1 augustus 2024 21:47:32 schreef OPTOdesign:

[*]220kΩ; 0,037uF

In-circuitmeting van condensatoren is moeilijk, deze met die 220kΩ parallel is hoogstwaarschijnlijk de voedingscondensator, uitsolderen en meten, dan ben je zeker.

Inderdaad even uitsolderen.
En bij twijfel vervangen.
Wel weer een X2 met de juiste spanning gebruiken uiteraard.

Die voedingscondensatoren worden slecht en dan is de spanning te laag om de elektronica te voeden.

Op donderdag 1 augustus 2024 21:47:32 schreef OPTOdesign:
Hoe meet je een triac door op goede werking?

Eenvoudigste manier met een losse BTA08:

Neem een spanningsbron van 12V en een 12V (auto)lamp en maak een serie keten met de triac aansluitingen A1 en A2 (polariteit doet er niet toe)
Sluit een stroombron (ingesteld op 100mA) aan tussen G en A1, als de triac nog goed is dan zal de lamp gaan branden en blijven branden na het losmaken van G.
Test de triac in alle 4 de kwadranten door de polariteit op G, A1 en A2 beurtelings te wisselen.

Begin eens met te meten of de spanning over ZD201 overeenkomt met de waarde ervan.
Het makkelijkste daarvoor is de spanning op p4 en p8 van IC202 te meten.
Je zult wel weten dat je aan netspanning meet hier.

@MGP @revado:
Ga ik doen.
Uiteraard moeten de specs overeenkomen. Ik ben werkzaam in de electronica, alleen weinig tot geen ervaring met triacs en de basiskennis is wat weggezakt 8)7 Dank.

@Bobosje:
Dank voor deze testmethode! Ga ik testen.

@OXO:
Dank voor je voorzetje. Dit is inderdaad eigenlijk de beste volgorde bij reparatie. Eerst de voedingsspanning meten. Echter ben ik nu een beetje eigenwijs omdat 9 van de 10 keer de triac stuk is bij een dimmer die het niet meer doet; vandaar dat ik daar nu mee wil beginnen.

Upddate:

Op donderdag 1 augustus 2024 19:43:38 schreef revado:

Op vrijdag 2 augustus 2024 00:12:01 schreef revado:
Die voedingscondensatoren worden slecht en dan is de spanning te laag om de elektronica te voeden.

Hartelijk dank voor deze aanvulling! Die condensatoren zijn dus inderdaad niet meer de waarde die ze zouden moeten hebben. Dit kan zomaar de oorzaak zijn van het niet meer werken van de regelaar.

Van links naar rechts ('C1...C3'):
C1: 0,1uF = 0,037uF
C2: 0,1uF = 0,001uF
C3: 0,047uF = 0,035uF

C1 en C2 ga ik vervangen. C3 heeft slechts een kleine afwijking. Deze staat over A1 en A2 van de triac. Is deze voor ontstoring?
Zouden jullie deze vervangen?

Op vrijdag 2 augustus 2024 00:32:45 schreef Bobosje:
Neem een spanningsbron van 12V (...) Sluit een stroombron (ingesteld op 100mA) aan tussen G en A1, als de triac nog goed is dan zal de lamp gaan branden

De triac schakelt zoals verwacht in de testopstelling met een belasting van 1A en een stroom via G naar gnd van ±50mA.

C3 heeft slechts een kleine afwijking. Deze staat over A1 en A2 van de triac. Is deze voor ontstoring?

Vermoedelijk een deel van het snubber-netwerkje, en C3 staat waarschijnlijk met een weerstand van ca. 47-100 ohm in serie. Is inderdaad om schakelpulsen te onderdrukken. Vuistregel is een C van 47nF en een R van 47 ohm, of C=100 nF en R=100 ohm. De exacte waarde is niet zo heel kritisch voor de werking.

C1 en C2 zijn zeer zeker buiten tolerantie (als u ze tenminste uitgesoldeerd heeft doorgemeten).

C3 is 35nF i.p.v. de nominale 47nF. Een afwijking van -26%. Ik weet niet wat de tolerantie is die op die condensator staat gedrukt (-20%? -25%) maar het lijkt me aan de hoge kant. Voor de werking als snubber zal het niet zo heel veel uitmaken.

Maar als ik toch bezig ben om C1 en C2 te vervangen, dan zou ik, als het mijn apparaat was, toch ook gelijk C3 meepakken. Qua kosten maakt het weinig uit, en de meeste arbeid (demonteren, foutzoeken) heeft u reeds gedaan. Die 5 minuten extra om C3 te desolderen en een nieuwe erin te solderen gaat het werk niet zijn. En voorkomt mogelijk dat ik een paar jaar later opnieuw moet gaan foutzoeken.

C1 en C2 zijn trouwens ook naar beneden verlopen, dus gerede kans dat de lage waarde van C3 geen fabriekstolerantie is maar ook met slijtage te maken heeft. Ze staan trouwens ook verdraaid dicht bij het koellichaam van de triac. Hoewel het geen elco's zijn heeft dat mogelijk ook invloed op levensduur/betrouwbaarheid van deze C's?

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb alle condensatoren onafhankelijk van de PCB gemeten. C1 en C2 uitgesoldeerd en C3 nog in de PCB, maar omdat ik de triac er uit gehaald heb, zit C3 ook nergens meer aan vast en kon ik zwevend meten. Deze staat overigens niet in serie met een weerstand - hij staat wel in serie met de verbruiker.

Hij doet het weer! Dankzij jullie input. Niet de triac, maar de condensatoren waren stuk.

Op donderdag 1 augustus 2024 19:43:38 schreef revado:

Dank voor je opmerking revado! :)
Iedereen bedankt voor het meedenken en de uitleg over hoe je een triac test.

Mooi dat het weer werkt!

Het is altijd maar een kleinigheidje dat kapot is, de truc is alleen om uit te vinden waar dat kleinigheidje zich bevindt! :+

Ook fijn dat dat hier teruggekoppeld wordt, dat kan anderen met eenzelfde apparaat helpen het hunne weer werkend te krijgen.

Dank voor je reactie. Zeker.
Precies. Voor minder dan €1,50 weer een werkend apparaat én ik heb er weer wat van geleerd (toch eerst naar de voeding kijken - iets wat ik altijd doe behalve deze keer...) :)

Fijn te horen dat je de oorzaak hebt gevonden en de vijverpomp weer kunt gebruiken en dat je van de hele excercitie iets hebt opgestoken / geleerd. :)

Dank.
Ik repareer al jaren DC (geen lichtnet) gerelateerde producten. Wel eens schakelende voedingen gedaan, maar die zijn eigenlijk ook DC :)

Wisselspanning doet wat anders met componenten dan dat ze op gelijkspanning zouden doen - het geeft een gevoel van steeds te moeten omdenken. Maar dat valt eigenlijk ook wel weer mee heb ik nu ervaren - gewoon bij de voeding beginnen :)

Hier een heel simpel diy triac testertje. Deze test alle 4 de quadranten.