Ik moet 48 Vdc bij 7A af kunnen schakelen.
De inrush die ik verwacht zit tegen de 200A
spoelspanning bij voorkeur 24Vdc
Ik ben verdwaald in het oerwoud van relais bij veel verkooppunten.
Veel relais die volgens de verkooppunten tot 75V dc konden schakelen konden dat NIET volgens de spec. Veel kleine lettertjes, of gewoon verkeerd ingevoerd bij digikey. Farnell en anderen was niet anders.
Kan iemand mij een type adviseren?
Er is vast iemand die op het werk vaker 48Vdc moet schakelen.
Iets automotives?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit soort dingen?
https://nl.mouser.com/ProductDetail/TE-Connectivity-Kilovac/EV200AAANA…
@arco,
Jaaa ... voor dit soort vermogens zou ik geen "China special" gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... tenzij mits zwaar overdimensioneren. Bv. voor de geschatte 200A inrush zou ik geen Chinaspul inzetten dat werd aangebracht als minder dan 1000A. En dan zou het prijsverschil wel eens heel beperkt kunnen blijken.
Ook rekening houden met het eigenverbuik van zo'n relais (sic!) of contactor, dat neemt uiteraard toe met het gespecifieerde schakelvermogen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]
Die relais zijn enkelpolig. Is een dikke moderne MOSFET in zo een situatie een heel raar / onhandig idee?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die zou nog veel meer moeten overgedimensioneerd worden, gezien de hoge verwachte inrushstroom.
Een occasionele inrush van 220 amp zal verteerd worden door een relais dat voor 200A gespec't is; een mosfet voor 200A zal stante pede de geest geven.
Overigens zijn de mij bekende MOSFETs ook enkelpolig 
nonius
set SCE to AUX.
Pasgeleden was er op dit forum iemand die een probleem had met z'n 24V-heftruckje. Daar zaten ook een paar zware contactors in met spoelspanning 24Vdc. (Weet niet of die geschikt zijn om 48Vdc mee te schakelen, 24Vdc zal alvast geen probleem zijn geweest).
Evt. bij een herstelbedrijf of fabrikant van dit soort heftrucks navragen welk model/type ze gebruiken, en evt. ééntje aan u zouden willen verkopen, als het lastig is zoiets via de reguliere handel te krijgen?
Er is vast iemand die op het werk vaker 48Vdc moet schakelen.
Iets automotives?
Ik zou het eerder in de hoek van RE (renewable energy) zoeken, met 48Vdc off-grid systemen. Fabrikanten van inverters e.d. die dergelijke contactors misschien leveren als onderdeel voor een compleet 48Vdc off-grid systeem?
benleentje
Golden Member
die een probleem had met z'n 24V-heftruckje. Daar zaten ook een paar zware contactors in met spoelspanning 24Vdc. (Weet niet of die geschikt zijn om 48Vdc mee te schakelen
Als het om relais gaat is 48V niet heel veel anders dan 24V Het gaat hier echt om de grote stroom.
Op maandag 5 augustus 2024 18:54:20 schreef hobby-ist:
Ik moet 48 Vdc bij 7A af kunnen schakelen.
De inrush die ik verwacht zit tegen de 200A
Om eerlijk te zijn is een inrush van 200A nog niet eens zo groot. Als je bv op 230V een 200W ledriver gaat inschakelen loopt daar ook even zoveel stroom.
Hoeveel inrusch een relais kan hebben zal je eigenlijk nergens vinden. Dus vertel eens meer over wat er geschakelt moet. Dan kan je daaruit de gebruikscategorie bepalen en dan kan je daar makkelijker een relais bij zoeken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruikscategorie
[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]
Als je een overgedimensioneerde AC contactor gebruikt kun je twee contacten in serie zetten.
Ik maak af en toe grijpers voor in kranen om coils tot 15 ton te pakken. De DC motor die daar in zit trekt ook flink stroom, dat doe ik gewoon met contactoren die goed zijn voor dubbel die stroom voor AC-3 en dan dus steeds twee in serie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 5 augustus 2024 19:47:11 schreef benleentje:
[...]Als het om relais gaat is 48V niet heel veel anders dan 24V Het gaat hier echt om de grote stroom.
bij DC zijn die spanningen anders belangrijker. een autozekering tot 32V op 72V gebruiken kan zo maar overslag opleveren bij doorslaan. die grote contactoren in oa heftrucks hebben meestal bronzen contacten. bij sommigen zijn die contactpunten zelfs los te koop. dat is een M8 bout waar de kop het contact van is.
neem je een relais van 40A voor automotive met spoel 12V en schakelt er 24VDC mee dan knettert het contact zo weg, zeker als verbreek. dat verbreek contact kan minder hebben als het maak contact bij die dingen heb ik eens gemerkt.
Op maandag 5 augustus 2024 19:31:18 schreef nonius:
Ik zou het eerder in de hoek van RE (renewable energy) zoeken
Tegenwoordig is automotive ook elektrisch, dikke DC HV contactors zijn daar gemeengoed.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 5 augustus 2024 19:26:51 schreef Paulinha_B:
Die zou nog veel meer moeten overgedimensioneerd worden, gezien de hoge verwachte inrushstroom.
Bij een relais durf ik nog wel een 20A relais te nemen en dan te "gokken" dat dit "continue" is en dat ze vergeten zijn te vermeldden "en 200A inrush kan best", omdat dit voor relais ongebruikelijk is om te specificeren.
Maar goed, een mosfet als een IRFS7530-7PPbF heeft een CONTINUOUS current rating van ruim boven die 200A. Dus die kan zoiets prima aan. Kost niet eens de hoofdprijs.
Eaton DILM7, mag bij 60Vdc 20A schakelen (DC1)
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/000507280DS00/data…
Wat sta je te schakelen dat je 200A verwacht, condensator batterij ?
benleentje
Golden Member
Op maandag 5 augustus 2024 20:27:53 schreef rew:
[...]Bij een relais durf ik nog wel een 20A relais te nemen en dan te "gokken" dat dit "continue" is en dat ze vergeten zijn te vermeldden "en 200A inrush kan best", omdat dit voor relais ongebruikelijk is om te specificeren.
Als ze op een relais vermelden 20A dan is dat meestal gebruikerscategorie AC1. En dan is die 20A continu.
Eenzelfde relais zou bv ook een AC3 van 7A kunnen hebben en dan kan je daar een motor mee schakelen die 7A continu trekt. Dan kan dat relais dus ook de bijbehorende inschakelstroom van een motor aan.
Wat sta je te schakelen dat je 200A verwacht, condensator batterij ?
Een 470uF condensator met een ESR van 0,1ohm kan op 48V kan al ruim die 200A leveren als je die kortsluit. 48V / 0.1 ohm = 480A
Op maandag 5 augustus 2024 20:59:02 schreef benleentje:
[...]Als ze op een relais vermelden 20A dan is dat meestal gebruikerscategorie AC1. En dan is die 20A continu.
Eenzelfde relais zou bv ook een AC3 van 7A kunnen hebben en dan kan je daar een motor mee schakelen die 7A continu trekt. Dan kan dat relais dus ook de bijbehorende inschakelstroom van een motor aan.[...]Een 470uF condensator met een ESR van 0,1ohm kan op 48V kan al ruim die 200A leveren als je die kortsluit. 48V / 0.1 ohm = 480A
Als je mijn linkje opent dan zie dat deze 20A dc kan schakelen, wel DC1 gespect, zal de dc variant zijn voor AC1.