Hoi,
Ik heb me gek zitten zoeken en overal kom je op speciale laders voor Lifepo4.
In principe laadt mijn zonnepaneel mijn accu op met een victron lader ingesteld op lifepo4. Nou komt het soms voor dat ik bij moet laden na een paar dagen in de schaduw, en in mijn camper uit 2000 zit in de camper board computer een lader die de oude lood accu oplaadde. Nou dacht ik, volt is volt, ampere is ampere en als ie te hoog komt schakelt de bms af en stopt ie met laden. Denk ik nu te simpel en te positief, of als mijn bms goed staat ingesteld kan er niks misgaan?
Als ik dan voor een enkele keer toch een speciale lader zou moeten kopen. Kan ik dan voor die enkele keer de 20€ lader op amazon gebruiken, of loop ik dan een risico, of ook hier helpt mij bms weer als safety?
Dank voor al jullie hulp!
Gewoon doen, sluit wel een goede brandverzekering af.
Nee, natuurlijk kan dit niet met een willekeurige lader.
Geef gewoon een paar centen uit en koop een degelijke lader die de juiste laadkarakteristiek van je accu heeft.
Of een chinese €20 lader geschikt is, geen idee. Maar bezuinig niet op veiligheid.
en als je die lader nu eens aan de DC ingang van die victron zet? dan kan die nog altijd het lifepo laden voor zijn rekening nemen
of die stroom uit zonnepanelen haalt, of uit het net, maakt die weinig uit. moet je natuurlijk binnen de max waardes kunnen blijven
[Bericht gewijzigd door fcapri op (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een BMS is bedoeld als een "safetynet". Eigenlijk moet je het niet gebruiken, maar als er perongeluk wat stuk gaat (e.g. de lader geeft meer dan de bedoelde spanning af) dat je dan geen brand krijgt.
Anoniem
Als je lader de juiste absorptiespanning heeft, dus 14,2 a 14,6V en niet kan bulkladen met een te hoge stroom zie ik geen reden waarom je niet een normale lader kan gebruiken, als je hem na 2 uur absortpieladen er maar af haalt en niet gaat laden als de temperatuur rond het vriespunt is.
Ik heb het laadalgoritme van een Victron lader bekeken voor lithium, deze doet eerst bulkladen met een x stroom, dan vanaf 14,2V of 14,4V absorptieladen voor een x periode. Vaak ingesteld op 2 uur.
Zelf durf ik het wel aan.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (17%)]
LiFePO4 cellen hebben een nominale spanning van 3,2V en een maximale veilige spanning van 3,65V. Er zijn 4 LiFePO4 cellen voor een 12V accu nodig dus van een LiFePO4 12V accu is de nominale spanning 4x3,2V=12,8V en de maximale veilige spanning 4x3,65V=14,6V. Binnen deze waarden zal het BMS van de 12V accu normaal gesproken niet ingrijpen, tenzij het BMS anders is ingesteld.
Heel sipel gezegd heeft een LiFePO4 cell een totaal andere chemische samenstelling waarvoor de klassieke bulk-absorptie-druppel-opslag algoritmes voor lood gebaseerde accu's eigenlijk niet van toepassing zijn. Alleen bulk gevolgd door opslag laden is al voldoende. Victron houd als voorbeeld voor LiFePO4 14,2V als laadspanning voor bulk laden aan, gelijk gevolgd door 13,5V laadspanning voor druppelladen.
Als een LiFeOo4 accu met 14,2V bulkladen vol is dan gebeurd er weinig meer en is een druppellading van 13,5V prima. Sterker nog, een LiFePO4 cel is niet geschikt om bij 100% nog langdurig aan een hoge spanning te hangen, dit zal eerder tot degradatie van de cel leiden.
Resumerend kun je een LiFePo4 accu op zich goed laden met elke lader die 14,0-14,4V bulkspanning geeft, het is een te hoge en te lange absorptiespanning wat nadelig is voor een LiFePo4 accu. Natuurlijk zal een goed en juist ingestelde BMS hier altijd nog tussenzitten als bewaking maar als hierboven geschreven is een BMS een beveiliging en geen laadregelaar.
Dank allen!
Als ik alles zo lees en ik hou in de gaten dat ie de accu niet vol laadt,dan lijkt het gewoon te kunnen.
Ik vond deze wel erg leuk
. Enige nadeel is dat dit fysiek heel lastig wordt aangezien het camper systeem intern de input als output gebruikt over dezelfde draad naar de accu volgens mij.
Op dinsdag 6 augustus 2024 16:10:23 schreef fcapri:
en als je die lader nu eens aan de DC ingang van die victron zet? dan kan die nog altijd het lifepo laden voor zijn rekening nemenof die stroom uit zonnepanelen haalt, of uit het net, maakt die weinig uit. moet je natuurlijk binnen de max waardes kunnen blijven
Ik ga nu denk ik voor een goedkopere 10A lifepo4 lader van amazon en verwacht dat dit voor die enkele keer wel goed blijft gaan.
DANK!
Op woensdag 7 augustus 2024 10:39:39 schreef InHogereSferen:
De absorptieperiode is vooral ook om de cellen te laten balanceren.
Ja en nee, dit ligt er aan hoe het BMS is in de accu ingesteld. Zo kan het BMS alleen balanceren tijdens laden, of continue balanceren. In het laatste geval is er geen absorptieperiode nodig. En wanneer er een externe (actieve)balancer in de LiFePO4 accu aanwezig is dan zal deze vaak continue balanceren waardoor ook dan een absorptieperiode onnodig is.
Op woensdag 7 augustus 2024 13:46:26 schreef Egillissen:
Dank allen!Als ik alles zo lees en ik hou in de gaten dat ie de accu niet vol laadt,dan lijkt het gewoon te kunnen.
Ik vond deze wel erg leuk
. Enige nadeel is dat dit fysiek heel lastig wordt aangezien het camper systeem intern de input als output gebruikt over dezelfde draad naar de accu volgens mij.
of die stroom uit zonnepanelen haalt, of uit het net, maakt die weinig uit. moet je natuurlijk binnen de max waardes kunnen blijven
Ik ga nu denk ik voor een goedkopere 10A lifepo4 lader van amazon en verwacht dat dit voor die enkele keer wel goed blijft gaan.
DANK!
Ik denk dat @facapri doelt op het idee om de acculader aan te sluiten op de PV ingang van de Victron MPPT lader. Dat je de MPPT als een soort DC-DC converter gaat gebruiken. Of dit zal werken weet ik niet want een Victron MPPT heeft +5V meer nodig dan de accuspanning om te gaan werken. Dit zou betekenen dat de acculader tenminste 17-18V moet leveren en dat doet een 12V acculader niet.
Anoniem
Ja en nee, dit ligt er aan hoe het BMS is in de accu ingesteld. Zo kan het BMS alleen balanceren tijdens laden, of continue balanceren. In het laatste geval is er geen absorptieperiode nodig.
En toch wordt er vaak een absorptieperiode van ~2 uur aangeraden voor het balanceren, zodat de balanceerder voldoende tijd heeft om te balanceren.
Ik hou me hier dus ook aan. 2 uur op 14,2V-14,4V
Ja, omdat veel (veelal passieve) balancers alleen balanceren bij een laadstroom, of als de celspanning boven een bepaalde waarde is
Beide zijn alleen het geval bij een laadspanning. In rust is de celspanning onder die grens dus zal er ook niet gebalanceerd worden
Met 2 uur absorbtie geef je de handel de tijd om te balanceren.
Overigens zou ik gewoon een goede lader nemen en geen 10 euro dingetje. Tenslotte draait zo'n ding rustig uren achter elkaar onbeheerd. Dat vind ik niet het risico waard om zo'n goedkoop ding te riskeren.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (24%)]