Hey mensen,

Ik heb een vraagje:
Mijn vijver heeft een uv-c lamp van 9 watt. De lamp was kapot en ik heb een nieuwe geplaatst. Deze ging ook meteen kapot en leek doorgebrand. Ik zie dat er een barst is in de bovenkant van de behuizing van de ballast. Ik denk dus dat de ballast nog werkt maar niet goed meer aangezien de lamp direct 'sprong' zoals we in het mooi Vlaams zeggen.
Ik wil dus de ballast vervangen.

Mijn vraag:
-mag dit met een gewone ballast of is dit slecht voor de levensduur (of andere zaken) van de lamp.
-Moet dit een ballast zijn van precies 9 watt als ik een lamp van 9 watt gebruik?

het gaat om ene PL lamp maar geen Led (er zijn gloeidraden te zien in de socket).

Ik las in een topic van 2012 (over een experiment met UV licht) dat dit geen probleem zou mogen zijn maar er werd niet verder over op ingegaan met argumenten want het ging al vlug over het experiment op zich. google Gemini vertelt me iets anders :-D

Waarom een speciale UV-C ballast nodig is:
Precieze stroomregeling: Een UV-C ballast is speciaal ontworpen om de juiste hoeveelheid stroom te leveren aan de UV-C lamp, zodat deze op de juiste manier oplicht en de gewenste desinfecterende werking heeft.
Veiligheid: Een UV-C ballast bevat vaak extra veiligheidsfuncties om te voorkomen dat de lamp te heet wordt of overbelast raakt.
Optimale prestaties: Een speciale ballast zorgt ervoor dat de UV-C lamp zijn maximale levensduur en effectiviteit bereikt.

Ik vertrouw jullie echter meer dan Gemini :-p dus wie O wie heeft een duidelijk en correct antwoord dat me veel geld en tijd zou kunnen besparen!

Alvast bedankt aan iedereen die even meedenkt
groeten Brecht

Een UV buis is een 'naakte' tl zonder reflectiepoeder aan de binnenkant, verder gelijk aan een 'normale' buis...
Dus een speciale VSA is onzin. (wel moet het vermogen van de VSA overeenkomen met dat van de TL/PL lamp...)

bedankt daarmee kan ik al iets, echter online zie ik door het bos de bomen niet echt...

https://www.lampdirect.be/nl/philips-hf-matchbox-red-109-sh-tl-pl-s-fo…

ik veronderstel dat die het wel zou moeten doen.
Het is echter voor buiten dus plaatsen in een waterdichte behuizing?

[Bericht gewijzigd door Bremar op (69%)]

Zo'n Philips matchbox (of andere EVSA) kan alleen als het een 4 pins lamp is (2G7).
Een 2 pins lamp (G23) kan alleen met een 'oude' VSA zoals deze:
https://www.klusspullen.nl/vossloh-vsl791131-526605.html
https://www.elektrobode.nl/products/vossloh-l7-9-11-307-7-b2-9-11w-b1-…

Ah dan bestel ik die.

Arco hartelijk bedankt voor jouw hulp, you made my day! _/-\o_

Op donderdag 8 augustus 2024 13:39:20 schreef Arco:
Een UV buis is een 'naakte' tl zonder reflectiepoeder aan de binnenkant, verder gelijk aan een 'normale' buis...
Dus een speciale VSA is onzin. (wel moet het vermogen van de VSA overeenkomen met dat van de TL/PL lamp...)

Niet helemaal waar, een UV-C lamp heeft kwartsglas in plaats van normaal glas om licht in het UV-gebied door te kunnen laten, daarom zijn die vaak duurder. Belangrijk bij dit soort lampen is dat je het glas niet aanraakt omdat anders de lamp vroegtijdig kapot kan gaan.

Kapot zal ie niet gaan, thermisch is de belasting erg laag.
Maar het UVC licht ontbindt het vingervet waardoor er een permanente vlek in kan komen te zitten, wat voor minder uitstraling zorgt.

Op donderdag 8 augustus 2024 14:39:00 schreef HVinduction:
Belangrijk bij dit soort lampen is dat je het glas niet aanraakt omdat anders de lamp vroegtijdig kapot kan gaan.

Vijverlampen die veel uren branden moet je jaarlijks vervangen.
Raken snel uitgeput maar kosten niet zoveel, ik dacht zo'n 11 euro.
Het staat ook niet op het doosje dat je ze niet mag aanraken, ik vervang de mijne zoals een gewone TL lamp wegens uitgeput maar heb nog nooit iets op het glas gezien.

Ik bedoel dat een gewone en UV tl electrisch gelijk zijn voor een VSA, soort glas maakt daarvoor weinig uit...

Als er , zoals TS zegt, een barst in de vsa zit is dat waarschijnlijk ook een of ander electronisch geval.
Zoals al geadviseerd een ballast ( dus een ouderwetse trafo vsa) kopen voor een PL 9 watt.
Liefst iets van Vossloh of Philips, die zijn goed.
Gemini denkt meer aan de knip dan de klant denk ik :)

Ik heb idd een Vossloh gekocht (y).
Nog een bijkomend praktisch vraagje. De VSA zal buiten gebruikt worden, dit gaat natuurlijk niet samen met elektronica. De ballast die nu aan de lamp hangt is zo'n ingegoten model, waterdicht voor buiten dus.

Ik had gedacht de Vossloh in een waterdichte aftakdoos te monteren maar nu las ik dat die dingen erg warm kunnen worden bij een kapotte lamp en dus brand kunnen veroorzaken.
Dat wil ik dus vermijden O-)
Iemand een tip of idee om de Vsa buiten (regenwater- en luchtvochtigbestendig) te kunnen gebruiken?

Die oude VSA zal toch in een behuizing hebben gezeten?
(je schroeft ze normaliter niet los tegen de muur)

Een diecast behuizing kan, die zorgt voor koeling. (wel even de maten checken en behuizing aarden)
https://www.allekabels.nl/behuizing/4409/1074444/behuizing.html?mc=nl-…

En zorg dat het water eruit kan. Het komt er toch wel in. Dus het VSA niet onderin de behuizing monteren en onderin voor een afvoergaatje zorgen.

[off topic]Een goede vijver heeft geen UV lamp nodig. Die regelt zichzelf wel. Heb al 20 jaar geen meer gebruikt. Voldoende (zuurstof)planten, niet te veel vis en weinig voederen. De goudwindes die erop zitten hebben al 2 jaar geen extra eten gekregen. Ze blijven perfect in leven en worden minder snel (te) groot.[/off topic]

Op zaterdag 10 augustus 2024 14:11:22 schreef buckfast_beekeeper:
Een goede vijver heeft geen UV lamp nodig. Die regelt zichzelf wel.

Ja dat is idd zo, mijn vijvertje van 2x2m zitten er zeker 50 zelfgekweekte komeetstaart goudvissen, dat zijn 40 vissen teveel om goed te zijn, zonder eten, filter en UV gaat het niet.

Op zaterdag 10 augustus 2024 12:16:14 schreef Bremar:

Ik had gedacht de Vossloh in een waterdichte aftakdoos te monteren maar nu las ik dat die dingen erg warm kunnen worden bij een kapotte lamp en dus brand kunnen veroorzaken.

Brand zul je wel niet krijgen, die zijn ervoor gemaakt maar vocht daarentegen is iets anders, zolang die blijft branden komt er geen vocht binnen.