Hallo allen
Ik heb hier een lader voor een e-bike (merk van de fiets weet ik niet) ter herstelling aangeboden gekregen. De eigenaar heeft 2 opladers en wist me te vertellen dat de batterij van de fiets zeker ok is want met de andere identieke lader lukt het wel om de batterij op te laden.
Als ik de lader aansluit op de netspanning dan licht de groene LED op (geeft aan dat er geen batterij aangesloten is) en op de pinnen + en - meet ik 19V.
Volgens het kenplaatje(zie foto) moet er 42 V aanwezig zijn (voor vermoedelijk een 36V batterij).
Ik heb al het één en ander gecontroleerd maar ik begin me af te vragen of ik niet eerst de batterij moet hebben om de lader degelijk te testen? Of kan ik dit op één of andere manier "overbruggen"?
Ik heb al met succes een paar schakelende voedingen hersteld maar met een schema zou het toch een stuk handiger zijn. Vooral ook omdat er heel wat SMD componenten aanwezig zijn (zie foto). Iemand die een schema heeft van dergelijke lader (op het internet heb ik niets gevonden). Of een voorbeeldschema?
De aandachtige "kijker" zal zien dat er op de print componenten ontbreken maar die heb ik er af gesoldeerd om te testen. Ook de 2 mosfets en de schakeldiode heb ik losgemaakt en gecontroleerd. Die zijn alvast ok.
Alle hulp is meer dan welkom want ik ben een beetje vast gelopen
!
MVG
Chris
Dat is een bekende. Die heb ik ook. En bij mij zit er een kabelbreuk in de connector. Truukje: zet de accu uit en steek vervolgens de connector van de adapter in de accu. Zet de accu aan met de aan/uit knop, gaat nu het rode ledje aan in de adapter? Zo ja, dan heb je ook een kabelbreuk, zie ook 1 van mijn eerdere posts. De accu zal trouwens gewoon opladen op deze manier.
Hoi Ehes
Alvast bedankt voor uw reactie
! Zou het werkelijk maar dat zijn? Ik heb intussen zowat alle componenten getest (uitgezonderd de IC's) en alles lijkt ok. Ik heb ook de ontbrekende componenten terug gesoldeerd.
Is de eerste keer dat ik een e-bike lader moet herstellen dus moet ik nog leren. Ik zie een stekker met 4 pinnen (2 dikke pinnen en 2 dunne pinnen , zie ook de foto). Vanaf de print vertrekken er logischerwijs ook 4 draden (ook 2 dikke draden en 2 dunne draden). Op de + en de - pinnen (de dikke pinnen) meet ik de 18V. De dunne draden lijken (en volgens mijn ohm meter is dat ook zo) op de printplaat aan de dikke draden te zijn verbonden (zie foto "stekker soldeerzijde" , grote soldeereilanden in het midden aan de uiterste rechterkant van de print). Echter kan ik op de dunne pinnen met de beste wil van de wereld (en de ohm meter) die niet terug vinden? Het lijkt me raar dat ze alle 2 zouden onderbroken worden. Of toch?
U hebt hier duidelijk meer ervaring mee en ik waardeer uw hulp ten zeerste!
MVG
Chris
CORRECTIE : vergeet mijn vorige post! De dunne en dikke draden zijn NIET samen verbonden! Echter , de dunne groene en dunne gele draad komen niet toe op de dunne pinnen in de stekker. Raar toch dat ze alle 2 zouden onderbroken zijn?
Kan iemand me de functie van die 2 dunne draden uitleggen aub?
Alvast bedankt!
MVG
Chris
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Waarschijnlijk sense draden. Dan zitten ze aan de accu kant vast aan de laad kabels.
Ik heb geen ervaring met fietsladers maar veel andere laders gaan pas aan als er een accu aanhangt. Ik denk ook niet dat er universele reparatie "regels" zijn want je hebt zoveel combinaties van een intelligente lader en domme accu, tot een domme lader en intelligente accu.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb hier een lader voor een e-bike (merk van de fiets weet ik niet) ter herstelling aangeboden gekregen.
Ik heb al het één en ander gecontroleerd maar ik begin me af te vragen of ik niet eerst de batterij moet hebben om de lader degelijk te testen?
Doe uzelf een plezier en zorg dat u het hele 'systeem' (acculader en fiets met accu) heeft om de lader te testen, en niet een stukje ervan.
Ik ben gestopt met dingen te repareren waarbij iemand me een kastje in de hand duwt met de mededeling, 'het is kapot, kun je het repareren', terwijl ik zelf niets kan uitproberen omdat ik de rest van het systeem niet tot mijn beschikking heb. En dus ook niet kan testen of een evt. reparatie geslaagd is. Een frustrerende situatie waar ik mezelf niet meer in ga begeven.
Zoals Fred101 al zei, het is vrijwel zeker dat accu en lader met elkaar communiceren. Zonder een compleet systeem wordt het lastig foutzoeken.
@ nonius : u heeft overschot aan gelijk. Ik heb in mijn leven al heel wat herstellingen gedaan en zonder de ganse "installatie" is dat inderdaad soms erg moeilijk / onmogelijk. Echter kon deze bejaarde persoon zijn elektrische fiets moeilijk missen ... vandaar.
UPDATE : ik heb alle witte troep van rond de dunne draadjes verwijderd en ... er is weer contact tussen het groene draadje en de pin in de stekker. Het gele draadje werkt echter nog steeds niet mee. Heb het al van de print los gesoldeerd en het in alle bochten gewrongen maar dat helpt niet. Ik ben nu aan het overwegen om toch te proberen de stekker open te prutsen.
Volgens Ehes zou de batterij ook zonder deze draadje moeten opladen? Wel raar dat ik maar 18V meet dan. Of niet?
MVG
Chris
nonius
set SCE to AUX.
Echter kon deze bejaarde persoon zijn elektrische fiets moeilijk missen ... vandaar.
Begrijpelijk.
Als ik de printplaat bekijk dan lijkt me wel dat de rode draad naar hetzelfde eilandje gaat als de gele, en de zwarte draad op hetzelfde eilandje zit als de groene.
Op de print staan wat gegevens gedrukt, 'test, data, clock, gnd', maar bij de rode/zwarte/gele/groene draad is de opdruk op de print niet te lezen vanwege de witte kit/lijm.
Wat staat er op de print onder die witte kit?
Kunt u een foto van de stekker plaatsen?
Een slecht contact bij de stekker zou inderdaad best wel eens het probleem kunnen zijn, als er geen goede trek/buigontlasting is aangebracht. Daar waar de kabel het meest te lijden heeft van buiging is waar hij net uit de stekker/buigontlasting komt. En misschien heeft de kabel ook wel te lijden gehad van mensen die stekkers uit een apparaat halen door aan het snoer te trekken.... In dat geval is kabelbreuk zelfs een zeer waarschijnlijk probleem.
In elk geval zou ik een draadbreuk-probleem eerder bij de stekker verwachten dan bij de printplaat.
Als u geen continuïteit meet tussen elk van de 4 draden (zwart/rood/groen/geel) en een pin van de stekker, dan lijkt me een aderbreuk waarschijnlijk. Of zelfs meerdere breuken.
Ik kan me voorstellen dat de rode en zawrte draad bedoeld zijn voor de eigenlijke accu-laadstroom, terwijl de groene en gele draad misschien de electronica van spanning voorzien?
De stekker... een maand of wat geleden heeft iemand hier een link naar een website gepost waarop tientallen van dergelijke stekkers stonden (met kleine variaties). Hopelijk leest iemand anders mee en weet welke site/link ik bedoel.
Toch heb ik zelf zulk soort stekkers weten te herstellen, door met een scherp mesje de kunststof weg te snijden tot het 'skelet' van de stekker overblijft, de draadjes opnieuw te solderen, en vervolgens met hotglue en krimpkous het geheel weer netjes af te werken. Nood breekt wet, maar een nieuwe stekker is wel de mooiste oplossing, als deze te krijgen is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als een accu "te leeg" dreigt te raken, dan moet het BMS de uitgang "uit" zetten en eisen dat je alleen maar gaat laden met de accu.
Als jij dat niet doet, dan kan het wel weken of maanden duren voordat er bijgeladen wordt. Als het BMS dan het beetje lading wat er nog is zelf gebruikt dan kan dat de accu stuk maken. Het BMS moet dus zelf ook in een super-laag-stroomverbruik mode komen.
Vaak doen ze dat door in die toestand het BMS te voeden vanuit de laadspanning: Die wordt weer wakker en gaat "laden toestaan" zodra er een laadspanning wordt aangeboden.
Sommige acculaders hebben echter geen laadspanning op de stekker staan totdat ze een accu zien. Catch22. Het zou kunnen dat die 18V er is om deze te doorbreken.