Hallo,
Twindos werkt normaal , geeft geen fouten maar water wordt niet verwarmd .
Verwarmingsweerstand uitgemeten : 25 Ohm .
Nogmaals gemeten vanop stekker module : ook 25 Ohm .
Is dit te testen via diagnose ? Ik zie het er niet bij staan .
Volgende verdachte is verwarmingsrelais voor mij .
Is dit een gekend probleem ( voor mij alvast niet)
Jan
Met een extern verwarmings relais?
Meten of er spanning op de spoel toekomt wanneer er moet verwarmd worden.
Verwarmings relais genereert fout op display maar verlopen NTC niet… kijk of beter vervang die. Verwarmings relais zit op de print, niet extern!!
NTC uitgemeten : 14k
2 andere gemeten : beide 12k
NTC vervangen : zelfde probleem , verwarming gaat niet aan .
Toch relais ? Zit er één verwarmingsrelais op ELP270 of 2 (elke fase) ?
Jan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
2 relais. Het gebruikelijk model dat al een tijdje hiervoor dienst doet. Spoelspanning kan afwijken. Gaan al wel eens stuk. Naar de gebruiker toe komt geen foutmelding maar wat staat er in het geheugen?
Relais zijn eenvoudig te testen.
Dan is het vreemd dat machine geen foutmelding geeft. Je kan draden primair op de spoel zetten met led lampjes er op om te zien of verwarming na ong 10 min word gestart.. ik vind het wel vreemd zonder foutmelding..
Op zaterdag 10 augustus 2024 18:32:57 schreef JanEB:
Is dit te testen via diagnose ? Ik zie het er niet bij staan .
Jan
Verbruikers in servicemode. 2e optie waar +R (resistor, verwarmingselement) bij staat. Machine gaat waterpakken via voorwasbakje en zal verwarming inschakelen tot ca 35 graden.
Ondertussen heb ik 2 relais van verwarming los gesoldeerd en open gemaakt . Die zien er vrij slecht uit dus ik heb er nieuwe besteld en wacht momenteel op levering .
Bedankt voor jullie reacties .
Ik hou julie op de hoogte .
Jan
Vandaag zijn de 2 relais geleverd ( Reichelt)en op print gesoldeerd .
Print terug geplaats en machine getest : alles werkt terug .
Bedankt voor jullie advies .
Jan
PS : ook testprogramma gedaan en ook daar gemerkt dat verwarming werkt ( stroom gaat naar 9 Amp)
Fijn dat machine weer tot leven is, maar allerminst vreemd blijf ik vinden dat machine geen foutmelding gaf...