Stel je gaat in een bestaande woning offgrid.
Je wekt je eigen energie op en je sluit je installatie aan op een Victron Multiplus omvormer.
Dan heb je een zwevend net (IT stelsel).
Wat is dan het beste wat je kan doen om je installatie zo veilig mogelijk te maken?

Een isolatiebewaker plaatsen en de aardlekschakelaars niet gebruiken? En moet je dan de aardpen wel of niet verbonden laten?

De aarde aansluiten op de ground relay (aard-nul koppeling) van de Multiplus onvormer? Dan werken je aardlekschakelaars gewoon, alleen vraag ik mij af of de aardpen dan nog een toegevoegde waarde heeft of juist een gevaarlijkere situatie veroorzaakt omdat je nu potentiaalverschil hebt gemaakt tussen fase en aarde?

Of hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou een isolatiebewaker toepassen en de aardpen gewoon laten zitten.
Aan de aardlekschakelaar heb je niks, dus die kan je verwijderen. De isolatiebewaking neemt de functie van de aardlekschakelaar over.
De aardpen met bijbehorende aarde is handig voor computers ed die je op een geaard stopcontact aansluit (EMC).

Als je een multiplus in eiland bedrijf zet wordt het aardrelais ingeschakeld. Zodat je bv ook je aardlekschakelaars blijven werken. Dus gewoon een eigen aardpen gebruiken.

Wil je dat niet dan dien je alles bv dubbelpolig te beveiligen.

https://www.victronenergy.com/media/pg/MultiPlus-II_GX/nl/installation… hoofdstuk 8.4

info
https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/gr… hoofdstuk 7.4

Gewoon doen wat de fabrikant voorschrijft

Als je gebruik wilt maken van een vorm van isolatiebewaking dan moet je ook (permanent) toezicht houden op de installatie.
Zodra de isolatiebewaking aanspreekt MOET je maatregelen treffen.

Dus eigenlijk niet geschikt voor woningen.

Dus je omvormer of wat dan ook, 1 uitgang mede verbinden met een aarding.
Je moet hiervoor dan wel een aarding. Dus een aardpin slaan.
Je aardlekschakelaars kunnen dan hun werk dien bij een fout in de installatie.

Op zaterdag 10 augustus 2024 20:53:15 schreef ohm pi:

De aardpen met bijbehorende aarde is handig voor computers ed die je op een geaard stopcontact aansluit (EMC).

dat gaat niet echt niet werken als het net voor de rest zwevend is.., meer nog wordt één grote antenne..

als je de omvormer met een kant aan aarde ligt, heb je geen zwevend net meer..

Op zondag 11 augustus 2024 10:08:56 schreef mel:
als je de omvormer met een kant aan aarde ligt, heb je geen zwevend net meer..

En zou je een zwevend net willen hebben?

Op zaterdag 10 augustus 2024 23:51:02 schreef Toeternietoe:
Als je gebruik wilt maken van een vorm van isolatiebewaking dan moet je ook (permanent) toezicht houden op de installatie.
Zodra de isolatiebewaking aanspreekt MOET je maatregelen treffen.

Dus eigenlijk niet geschikt voor woningen.

De isolatiebewaker die ik in mijn werkbus heb die schakelt de spanning af in geval van een isolatiefout?

Dus je omvormer of wat dan ook, 1 uitgang mede verbinden met een aarding.
Je moet hiervoor dan wel een aarding. Dus een aardpin slaan.

Ja gewoon de aardpen die er al zit neem ik aan toch?

Op zaterdag 10 augustus 2024 21:03:45 schreef Peter112:
Als je een multiplus in eiland bedrijf zet wordt het aardrelais ingeschakeld. Zodat je bv ook je aardlekschakelaars blijven werken. Dus gewoon een eigen aardpen gebruiken.

Wil je dat niet dan dien je alles bv dubbelpolig te beveiligen.

https://www.victronenergy.com/media/pg/MultiPlus-II_GX/nl/installation… hoofdstuk 8.4

info
https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/gr… hoofdstuk 7.4

Thnx, dat ga ik even lezen. En met dubbelpolig beveiligen bedoel je een isolatiebewaker die de spanning onderbreekt op het moment van een fout?

Op zondag 11 augustus 2024 10:18:58 schreef Toeternietoe:
[...]
En zou je een zwevend net willen hebben?

Sommige cv ketels zullen niet werken, die willen echt een aarde. Maar dat kun je oplossen. Ik weet niet hoe dit met andere apparatuur zit als split units etc.

Voor de rest zie ik eigenlijk geen nadelen aan een zwevend net?
Ik bedoel, je moet altijd een fase én nul pakken om onder spanning te staan.
Als je de nul aan de aarde maakt dan is alleen de fase aanraken al genoeg om onder spanning te staan. Je hebt dan wel een aardlekschakelaar, maar toch.
Mij lijkt, een zwevend net icm een isolatiebewaking die de spanning afschakelt juist het meest veilig.
Maar goed, er zal dan vast toch een nadeel aan hangen, en die zal ik zo wel horen :)

Veel schepen zijn ook massavrij zoals we dat noemen.
Dus alle 12, 24, 230v en 400 v en evt andere spanningen zijn zwevend.

Isolatie breaking is een must net als elk jaar even meggeren aan te raden is. Moet ook om de 2 a 3 jaar gedaan worden.

Als je een motor-generatorset, ook wel aggregaat of stroomgroep genaamd gebruikt, heb je ook een zwevend net. Daar zijn ook al discussies over geweest, en daar word het in de meeste gevallen afgeraden om te aarden.
Een IT stelsel is een ding dat je de bron niet aard, maar toestellen met een metalen behuizing om die wel te aarden. Dan is er sprake van vereffening.
Een aggregaat word in de meeste gevallen gebruikt om kortdurend wat dubbel geïsoleerd gereedschap te kunnen gebruiken.
Bij een huishoudelijke installatie op zo'n Multi dinges zou ik kiezen voor isolatiebewaking, met een akoestisch signaal. Niet te luid, niet de buren pesten.

Op zondag 11 augustus 2024 10:21:27 schreef InHogereSferen:
[...]
De isolatiebewaker die ik in mijn werkbus heb die schakelt de spanning af in geval van een isolatiefout?
[...]
Ja gewoon de aardpen die er al zit neem ik aan toch?

[...]

Thnx, dat ga ik even lezen. En met dubbelpolig beveiligen bedoel je een isolatiebewaker die de spanning onderbreekt op het moment van een fout?

Bij het aanspreken van de isolatiebewaking kun/mag je 2 dingen doen.
A: spanning gelijk helemaal afschakelen.
B: Een melding geven (Claxon, zwaailicht oid). Je kunt dan de spanning er nog even oplaten, om zo bv een machine nog leeg te draaien. Kom je in de industrie tegen. Let wel, op dat moment heb je dan een (vals) TT net. Het kan dus gevaarlijk zijn. Daarom mag de leriode van doordraaien ook niet lang zijn.

Je kunt je ‘eigen’ aardpen gebruiken, maar je mag niet de eventuele aarding van je netbeheerder (Bij een TN stelsel) gebruiken!

Duidelijk. Bedankt voor de antwoorden.