Hallo allemaal,
Wie zou mij verder kunnen helpen met het probleem dat steeds mijn zekering eruit ploft.
Is begonnen met een defecte deurschakelaar die is vervangen.
Het probleem is nu als ik de diode met bidirectiaal diode aansluit tussen de twee punten van de condensator mijn zekering ploft.
Als ik hem loskoppel aan 1 kant van de condensator dan blijft de zekering wel zitten en doet de magnetron het gewoon.
Heb een originele diode die in mijn magnetron past bij Aeg besteld maar zekering ploft nog steeds.
Condensator -voeding-magnetron buis alles is vervangen met originele onderdelen.
Moet deze extra diode er beslist tussen?
Zie op internet dat veel magnetrons maar 1 diode hebben van condensator naar chassis..
Ik vervang de zekering met een 8 A / 250 V en trage uitvoering.
Iemand nog een idee?
Dan is als eerste de afstelling van de schakelaar verdacht. Dit is een beveiliging die de voeding kortsluit als de deur problemen heeft
Bekijk deze uitgebreide les maar eens.
[Bericht gewijzigd door Lampje45 op (29%)]
Spog2
Honourable Member
Als het de deurschakelaars betreft. Ik had dat probleem bij Sharp magnetron.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2338351#2338351
Het topic begon met "diodes gezocht", maar het was deurschakelaar die iets te laat in kwam. Dat wordt gezien als onveilig, en de machine maakt dan bewust kortsluiting en knalt zekering er uit.
Ik heb toen achter de schakelaar 1mm plaatje gemaakt, probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.
Zonder diode werkt oven dus perfect? Is de richting wel ok? De diode is een hoogspannings Zener en die moet wel in je juiste richting gemonteerd worden. Deze diodes sneuvelen vaak door roosters, bakblikken etc, reflecteert te veel vermogen retour..
Bedankt voor het meedenken!
De magnetron werkt gewoon als ik de diode loskoppel tussen de twee aansluitingen van de condensator.
Dan denk ik bij mij zelf dan kan er niks mis zijn met deurschakelaars e.d.
Want dan zou de zekering er ook uit ploffen.
Schaaltje water op 30 sec erin is loei heet.
Diode ook al eens omgedraaid maar maakt geen verschil.
Zekering ploft er weer uit.
Diode aangesloten en stand magnetron 30 seconden aanzetten dan hoor je heel even zware brom van transformator en ploft de zekering direct.
Condensator is nieuw origineel Aeg met zelfde waardes.
Dubbele diodes bij Aeg nieuw besteld en wordt aangegeven dat ze ook geschikt zijn voor deze magnetron.
Iemand nog een idee?
Dan de vraag: originele buis gebruikt? kan je de diode type hier vermelden? Wat doet oven met afgekoppelde buis?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Er zitten 2 diodes in sommige microgolfhoogspanningsschakelingen. 1 echte diode die tussen 1 pen vd condensator en de massa/chassis gaat die het werk doet om de spanning gelijk te richten en op te krikken en in sommige gevallen (niet alle ovens) een 2de overspanningsdiode die pieken absorbeert. In de meeste gevallen gaat die hier in de vuilbak. Gezien het niet in alle toestellen zit is het nut bedenkelijk. Als je die toch wil vervangen om de boel origineel te houden dan moet je wel de juiste gebruiken. Het noemt diode maar het is een overspanningsabsorbeerder. Iets als een bidirectionele zener achtig.
Ijzeren rommel in de ovenruimte is meestal het probleem van overspanningspulsen. Gebrek aan vochtige materie is ook een mogelijkheid.
Op dinsdag 13 augustus 2024 17:59:39 schreef spuitgast:
Diode ook al eens omgedraaid maar maakt geen verschil.
Zekering ploft er weer uit.
Dat is natuurlijk een zinloze operatie. De diode moet wel in de juiste richting worden aangesloten, er is zeker geen vrije keuze. Raadpleeg zonodig de servicedoc als je die hebt.
EricN
Op dit specifiek geval (zie foto) kun je toch niets verkeerd doen? De diode is te kort om op het andere condensator pennetje te steken en de absorber/surpressor zit vast aan de diodestekker.
De diode die ik heb aangeschaft bij Aeg zit op precies de zelfde manier gemonteerd als de oude (zie bijlage)
Dus volgens mij kan daar niet veel mis mee zijn.
Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom als ik de diode die tussen de twee contacten van de condensator zit los koppel de zekering er wel in blijft en het systeem gewoon werkt?
Sluit ik hem weer aan sterke brom in voeding en direct ploft de zekering eruit.
nonius
set SCE to AUX.
Ik herkende de tweede diode niet, had ik niet eerder gezien bij een magnetron. Bij het zoeken naar het typenummer van die diode (2X063H) in een zoekmachine kwam ik deze thread tegen op dit forum:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140627
Hier staat mogelijk voor u interressante informatie in.
Zie ook bijlages hieronder met (zeer beknopte) datasheet van beide diodes.
Die 2e diode schijnt vooral voor te komen bij combi-magnetrons blijkbaar. Dat verklaart waarom ik hem niet herkende, de laatste magnetrons die ik gerepareerd heb (meer dan 20 jaar geleden) hadden slechts één diode en waren geen combi-magnetrons. (overigens hadden die ook allemaal defecte HSP-diodes; de elco's zelf waren nog goed)
De vraag is of uw 2e diode überhaupt nog wel werkt, als u hem met omgekeerde polariteit heeft aangesloten gehad. Kwestie van doormeten (dat gaat niet met een standaard DMM lukken, deze hoogspanningsdiodes hebben een hogere Vf dan met een DMM gemeten kan worden).
Overigens, wees voorzichtig met het herstellen van magnetrons. Ik heb een grote hekel aan het repareren ervan. Hoge spanning (2+kV, zeer dodelijk; weinig vergevingsgezind bij een foutje...), grote stroom, een flinke elco die de spanning lang vasthoudt als de ontlaadweerstand ontbreekt of defect is, om nog te zwijgen van het grote RF-vermogen. 30W RF op 100 MHz was voldoende om een brandwond op m'n vinger te maken, ik wil niet weten wat 1kW aan RF op 2450 MHz allemaal vermag....
De enige DMM die ik in mijn hele leven heb vernield is gebeurd tijdens de reparatie van een magnetron. (tsja... als je 2kVdc wilt meten met een DMM die maximaal 700Vdc aankan, dan kan dat als je een hoogohmige instelpotmeter uit een oude buizen-TV als geïmproviseerde spanningsdeler gebruikt. Maar vergeet dan niet uit te rekenen of betreffende potmeter ook het vermogen wel aankan: P=U²R, en met dat 'kwadraat' gaat het hard bij die hoge spanningen, zelfs als je potmeter 2.2 Mohm is.... teveel vermogen voor de potmeter. Eerst rook uit de potmeter, daarna geknetter, en voor ik de magnetron kon stoppen was de potmeter doorgebrand en kreeg de DMM 2+kV voor z'n kiezen. Einde oefening voor de DMM. Tegenwoordig heb ik een 1 Giga-ohm 1:1000 hoogspanningsprobe, maar die had ik toen nog niet....)
Edit: caveat, al mijn reparatie-ervaring is beperkt tot magnetrons met trafo, terwijl tegenwoordig inverters/schakelende voedingen in zwang zijn.
Edit2: hier nog wat meer info over de functie van die diode, was in elk geval leerzaam voor mij: https://fusor.net/board/viewtopic.php?t=4854
EricN
De nieuwe TVS is dus stuk. De reden is een andere koek. Dat behoort nooit stuk te gaan. Dat gebeurt al wel eens maar na een reparatie is dat hoogst abnormaal. Dus is het wel eens nodig na te denken waar in het proces je een fout begaan hebt.
- eens opgezet met iets verkeerd aangesloten en dan daarna terug correct aangesloten?
- niet correcte wisselstukken gebruikt?
- de stukken 1 voor 1 vervangen en door het met een oud stuk te testen de TVS vernield?
- met lege ovenruimte getest?
- met ijzeren spullen in de oven getest?
Een test kan zijn om de TVS terug te vervangen. Gaat die terug stuk is er serieus iets mis gezien al eerder vernoemd: die gaat haast nooit stuk dus zeker niet bij kort gebruik.
Nu zit je wel in het ongewisse waarom te TVS stuk is. Mogelijks is er dus overspanning. Of iets in het herstelproces mis gegaan. In jouw induvidueel geval is een vervangtest mss ook een eliminatie test.