Hoi, ik heb een oude LG tv opengemaakt waarvan een smd elco vervangen moet worden. Ik zie er een code op staan die ik niet kan thuisbrengen. Enig idee wat 3EJ betekent?
Hebben jullie een tip waar ik een uitgebreid assortiment aan SMD elco’s kan bestellen, niet alleen qua waardes maar ook qua spanningen?
Diane
Dit is toch gewoon een 10µF 100V, die code is een productie code waarschijnlijk en..... hoe weet je dat die stuk is?
Op donderdag 15 augustus 2024 11:04:01 schreef flash2b:
Dit is toch gewoon een 10µF 100V, die code is een productie code waarschijnlijk en..... hoe weet je dat die stuk is?
Ik heb hem het mijn ESR meter doorgemeten. Hij geeft geen waarde meer aan. Hij is volledig open.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een elco hoort totaal open te zijn, zoals elke condensator. Als ze kapot gaan wordt de ESR hoger, en/of gaan ze DC lekken tot zelf een kortsluiting. Het kan dat een interne aansluiting doorrot en dat is een open maar dan is de ESR vreselijk hoog en de capaciteit vreselijk laag. Ik heb dat in bijna 20 jaar reparatie iets van 2 keer gezien en dat waren vreselijk oude elco's (+40 jaar).
Ipv in situ zou ik hem eerst desolderen en dan meten, bij voorkeur met een echte LCR meter. Desolderen van zo'n ding is redelijk lastig. Ik gebruik 2 soldeerbouten of een tweezer. Als je dat nog nooit gedaan hebt zou ik eerst met de scoop meten of er teveel rimpel op staat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hebben jullie een tip waar ik een uitgebreid assortiment aan SMD elco’s kan bestellen,
Farnell, Mouser, Digikey, RS, Conrad, Reichelt, TME etc. Wel zorgen dat je dezelfde uitzoekt. (ESR, Temp, Spanning, rimpelstroom, zelfde type)
Als test kun je er even een gewone 10 uF overheen solderen. Zolang hij niet short is, is dat een makkelijke manier om te testen of het idd aan de elco ligt.
Open kan wel hoor: maar gezien je "In circuit" meet, is meting onbetrouwbaar. is een best ding! 10 uF/ 100V verwacht ik niet zo snel defect..
nonius
set SCE to AUX.
Open kan wel hoor: maar gezien je "In circuit" meet, is meting onbetrouwbaar. is een best ding! 10 uF/ 100V verwacht ik niet zo snel defect..
Bij het in-circuit doormeten van een elco met een ESR-meter verwacht ik dat de gemeten ESR lager is dan de werkelijke ESR, i.v.m. parallelle componenten in het circuit; een hogere ESR dan werkelijk verwacht ik niet direct bij in-circuit metingen. Ook in geval van een kortgesloten elco lijk je een hele goed ESR te meten, maar bij verdere controle/meting (bij mijn meter moet ik dan even een extra knopje indrukken, waardoor er met DC gecheckt wordt op kortsluiting) komt dat snel aan het licht.
Dus als OP een 'oneindig' hoge ESR meet (bij mijn zelfbouw ESR-meter is alles > 200 ohm 'oneindig') , denk ik wel degelijk dat er iets mis is met de elco. Dus desolderen en nog eens goed doormeten, en evt. vervangen. Of even tijdelijk een elcootje parallel erover zetten inderdaad.
Deze elco kun je ook prima vervangen door een radiale elco, waarvan je de pootjes naar buiten om zet. Radiaal komt vaker voor in de hobbyruimte. Eén smd elco bestellen valt meestal wat duur uit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Vrijwel altijd kan je alleen maar "meer stroom" meten en zelden "minder stroom".
Van een weerstand kan je dus een lagere waarde, maar niet een hogere waarde meten.
De "uitzondering" is wanneer er nog energie in het systeem zit (stekker in het stopcontact of elcos nog opgeladen).
Als je in-circuit meet is het in 95% van de gevallen zo dat je gewoon de weerstandswaarde meet. Het ZOU zo kunnen zijn dat een weerstand "open" is en de rest van het circuit precies genoeg voor DIE weerstandswaarde aan stroom doorlaat. Dat is echter heel onwaarschijnlijk. Daarom kan je m.i. snel een idee krijgen van welke onderdelen hoogstwaarschijnlijk niet stuk zijn.
Voor een elko heb ik iets minder ervaring, maar als een TS zegt: "Ik meet niets" dan heb ik zo m'n bedenkingen. Niet over de elko maar over de TS en z'n meetmethode / meetinstrument.
fred101
Golden Member
Op vrijdag 16 augustus 2024 09:11:47 schreef rew:
De "uitzondering" is wanneer er nog energie in het systeem zit (stekker in het stopcontact of elcos nog opgeladen).Als je in-circuit meet is het in 95% van de gevallen zo dat je gewoon de weerstandswaarde meet.
Idd, dat heb ik vaak genoeg gezien, wat ook gebeurt is dat halfgeleiders en back-up batterijen rare metingen veroorzaken. Mijn Keysight heeft voor in situ weerstand meting een speciale mode om weerstand in situ te meten mbv , zover ik begrijp, een compensatie stroom (de display geeft de compensatie waarde gemeten in mV)
Meestal meet je een lagere weerstand omdat er vaak onderdelen parallel staan.
Ter info voor meelezers.
Ik doe vreselijk veel van dat soort metingen en op een gegeven moment zie je aan de reactie van de meter (Ik gebruik altijd dezelfde daarvoor) wel of dat het zou kunnen kloppen of dat je beter 1 pootje van de weerstand kunt lossolderen.
Maar ESR meten in situ is een heel ander verhaal en vreselijk onbetrouwbaar. Ik had laatst een scoopmeter met allemaal van die smd elco's en dicht bij elkaar. Gewone elco's desoldeer ik, dat gaat meestal razendsnel bij through hole, maar hierbij had ik zoiets, als de TV jongens dat massaal doen, laat ik het dan maar eens doen. Eerst met mijn BK benchmeter, toen met mijn beide Hamegs, toen met mijn zelfbouw ESR meter en toen had ik er genoeg van. Alles op diverse frequenties van 100Hz tot 100 kHz en iedere keer kwam er een totaal andere waarde uit. Maar een ding was duidelijk, 3 waren er mogelijk gaar. Deze gedesoldeerd en toen weer terug gezet. Waren dik binnen de specs (Moest ook wel, de rimpelspanning was prima)
Er staan altijd dingen parallel, bv alle ontkoppel condensators bij ieder IC, daardoor kan zelfs een open of zwaar versleten elco perfect lijken. Behalve bij budget electronica waar de meeste ontkoppel Ctjes zijn weg bezuinigd of zo klein in waarde dat de ESR hoog is. Vergis je daar niet in, een lage DF hoeft geen lage ESR te zijn. Het is de ratio tussen reële weerstand (ESR) en imaginaire weerstand (reactantie) De fabrikant geeft deze voor TH bijna altijd voor 100/120Hz. Ik heb laatste een SMD elco datasheet gezien die de DF voor 100 kHz gaf. Dat was de eerste keer. Meestal geven ze de impedantie |Z| voor 100 kHz.
Er zijn 2 typen ESR meters, degene die de ESR meten (zeldzaam) en degene die |Z| meten (de meeste). Beiden zeggen ESR te meten. Die tabellen verschillen mede daardoor zoveel. Daarnaast zijn die tabellen gebaseerd op de ervaring/meting van de ontwerper niet op datasheets.
Meestal meten ze op 100kHz (wat voor een |Z| meter correct is maar niet voor de echte ESR) en niet bedoeld voor in situ. En die 100kHz is het probleem. ESR is frequentie afhankelijk. Bij 100kHz is hij meestal niet op zijn laagst. Sterker nog, als je Z meet dan kan de reactantie de meting totaal vertekenen en de ESR hoog laten lijken. Maar zeggen de ESR ridders, de reactantie is verwaarloosbaar op 100 kHz. En dat klopt voor een theoretische condensator.
Een elco is op 100 kHz alles behalve gelijk aan een theoretische.
Een grote elco is op 100 kHz al lang geen condensator meer maar een zelfinductie. Of correcter, de reactantie is dan positief ipv negatief.
Dat wordt nog erger als er een hoop circuit parallel zit. Het ding kan dus een lage echte ESR hebben maar een hoge reactantie. De echte ESR meter zal dan correct de ESR voor 100 kHz geven. Alleen heb je daar weinig aan want de fabrikant geeft deze niet. De meerderheid zal |Z| geven en die kan van alles zijn, zeker in situ.
Ik gebruik een in situ meting alleen voor een bepaald apparaat waar ik er al heel veel van gerepareerd heb. Daar heb ik na vervanging van de elcos alle in situ waarden genoteerd en na tientallen van die dingen weet ik tussen welke waarden elke elco mag zitten. Dit gecombineerd met rimpelspanning metingen met de scoop, beide alleen als eerste indicatie.
In het geval van de TS weet ik het niet. Ik neig er meestal naar om mij te laten leiden door het juist gebruik van termen, uitleg over wat ze gedaan hebben en de gebruikte apparatuur (je moet toch iets) en daarom ben ik in dit geval er niet van overtuigt dat die elco echt een toren hoge ESR heeft.
(Het zou bv zo maar kunnen dat het metertje |Z| meet en bv maar 15 ohm ofzo max kan meten, dan lijken op die frequenties veel eclco's onder 22 uF slecht of " open" )
Waaarom is dan die ESR in situ meting zo populair. Simpel, een nieuwe elco kan geen kwaad (meestal). En als de gebruiker dan weinig ervaring/kennis heeft, en die onterecht vervangen elcos dus niet de oorzaak zijn, dan is het apparaat niet te repareren want verder fout zoeken valt buiten de competentie van de reparateur. Bij budget electronica zijn echter de elco's vaak wel de oorzaak dus als er 5 elco's als slecht worden vervangen waarvan er maar 1 echt slecht was dan denkt de reparateur dat er echt 5 slecht waren dus de ESR meter werkt perfect. Dat nummer 6 de oorzaak was maar goed leek omdat er bv een 1uF MKT's parallel stond, dan is de reparatie mislukt want alle elco's waren goed en dan houdt het op. Een scoop meting of uitgesoldeerde meting zou dan de echt foute elco hebben aangewezen.
Kort: Impedantie(s) parallel aan het te meten onderdeel maken een meting per definitie onbetrouwbaar en een correcte absolute meting van dat onderdeel is uitgesloten.