Hallo
Stofzuiger gebruikt. Volgende dag deed ie helemaal niets meer. Heb kabel gechecked is ok. Borstels motor ok.
Er zit een printplaatje in ziet er gezond uit! Wat kan er stuk zijn op t printplaatje?
Alle tips welkom!

Groetjes!

De twee dikke witte blok condensatoren zijn eerste verdachte, evt elco. En heel soms een zenerdiode van 5V en/ of tryac.

Het allereerste wat ik zou checken: stof in de potmeter, waardoor haperend contact.

Probeer de potmeter eens een paar keer flink heen-en-weer te draaien, met een beetje geluk gaat dat het probleem al oplossen.

check de pennen van P1 maar eens. aan printspoor te zien is die heet geworden. anders draad direct op de pin solderen.

edit: onder de schakelaar zit een scheur in de print, dat is vast nog een reden..

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

Een scheur in de print zie ik niet, maar bij schakelaar S1 (nabij ZD1) zie ik wel een slechte soldeerverbinding (koude las), eventjes opnieuw solderen.

En in dergelijke gevallen, bij kleine printjes, best eventjes gewoon heel de print opnieuw doorsolderen, om toekomstige problemen voor te zijn.

Edit: ja, nu zie ik de scheur. Goed gezien! Dacht eigenlijk dat het een stofhaartje was, loopt inderdaad precies onder ZD1 en D2, naar het schakelaar-contact met de koude las.

Edit2: tip voor OP, volgende keer dat u zo'n probleem heeft, eerst eventjes de print schoon & stofvrij maken. Tijdens het schoonmaken zie je vaak ook al de problemen zitten. En een overdaad aan stof/vuil kan de problemen camoufleren....

[Bericht gewijzigd door nonius op (20%)]

Inderdaad die pin van S1, wat nonius zegt. Loop dan ook even alle power componenten na.

En die scheur loopt precies tot die losse pin van de schakelaar S1. Toeval bestaat, maar dit is wel erg toevallig. Opvallend dus.

Anders D2 en ZD1 controleren, die hebben wat bewogen door die scheur.

die scheur komt door de schakelaar te hard indrukken. de schakelaar komt te diep en drukt de schakelaar zelf dus met print en al naar beneden.

zou als ik ts was even een draadje over de pinnen solderen bij de schakelaar, want printsporen gaan daar geheid verder stuk.

Op zaterdag 17 augustus 2024 17:05:57 schreef testman:
die scheur komt door de schakelaar te hard indrukken. de schakelaar komt te diep en drukt de schakelaar zelf dus met print en al naar beneden.

zou als ik ts was even een draadje over de pinnen solderen bij de schakelaar, want printsporen gaan daar geheid verder stuk.

Hallo
Ik zie t
Scheurtje nu ook.
Een draadje solderen? Begrijp niet wat je precies bedoelt!?
Zou je t voor mij kunnen tekenen?
Dan kan ik dat proberen.

Op zaterdag 17 augustus 2024 16:22:33 schreef Hoeben:
Inderdaad die pin van S1, wat nonius zegt. Loop dan ook even alle power componenten na.

En die scheur loopt precies tot die losse pin van de schakelaar S1. Toeval bestaat, maar dit is wel erg toevallig. Opvallend dus.

Anders D2 en ZD1 controleren, die hebben wat bewogen door die scheur.

Ok!

Op zaterdag 17 augustus 2024 16:09:02 schreef nonius:
Een scheur in de print zie ik niet, maar bij schakelaar S1 (nabij ZD1) zie ik wel een slechte soldeerverbinding (koude las), eventjes opnieuw solderen.

En in dergelijke gevallen, bij kleine printjes, best eventjes gewoon heel de print opnieuw doorsolderen, om toekomstige problemen voor te zijn.

Edit: ja, nu zie ik de scheur. Goed gezien! Dacht eigenlijk dat het een stofhaartje was, loopt inderdaad precies onder ZD1 en D2, naar het schakelaar-contact met de koude las.

Edit2: tip voor OP, volgende keer dat u zo'n probleem heeft, eerst eventjes de print schoon & stofvrij maken. Tijdens het schoonmaken zie je vaak ook al de problemen zitten. En een overdaad aan stof/vuil kan de problemen camoufleren....

Ja klopt dacht r niet aan t schoon te maken.
Bedankt voor de tips.

Op zaterdag 17 augustus 2024 15:08:43 schreef smd:
De twee dikke witte blok condensatoren zijn eerste verdachte, evt elco. En heel soms een zenerdiode van 5V en/ of tryac.

hallo zijn de condensatoren door te meten?

hoe meet ik deze?

ik zou eerst die scheur solderen (lak afschrapen, draadje koper erover en solderen). voor de stevigheid kan je beter de draad van eiland naar eiland leggen
en ook die gebroken soldering erna eens goed solderen.

maar zeker die groene lak afschrapen zodat de koperdraad en de koper printsporen allemaal aan elkaar solderen.
de print is gebarsten, dus heeft geen stevigheid, die moet je er weer inkrijgen met extra koper

loop de solderen allemaal eens na met loodhoudend soldeer (veel zachter).

veel kans dat je aan de condensatoren niks hoeft te meten

Op maandag 19 augustus 2024 09:14:43 schreef fcapri:
ik zou eerst die scheur solderen (lak afschrapen, draadje koper erover en solderen). voor de stevigheid kan je beter de draad van eiland naar eiland leggen
en ook die gebroken soldering erna eens goed solderen.
[bijlage]
maar zeker die groene lak afschrapen zodat de koperdraad en de koper printsporen allemaal aan elkaar solderen.
de print is gebarsten, dus heeft geen stevigheid, die moet je er weer inkrijgen met extra koper

loop de solderen allemaal eens na met loodhoudend soldeer (veel zachter).

veel kans dat je aan de condensatoren niks hoeft te meten

heb alle printsporen gecontroleerd overal is er verbinding.
Nu heb ik de schakelaar gecontroleerd. Deze gaf geen verbinding door naar andere pool.
Dit is een enkelpolige schakeling.
heb schakelaar opengemaakt en bleek dat de contact delen geoxideerd waren.
schoongemaakt en er is weer verbinding.
vanavond even testen of het nu wel werkt.

bedankt voor alle tips iig.

beste is een vervangende schakelaar te regelen, deze is dus ingebrand.. Wel leuk reinigen voor de test!