big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zit er op zo'n trapeziumleischroeven veel speling (back-lash)? In welke orde van grootte?
- - big bang - -
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 28 augustus 2006 09:52:57 schreef nonkel_dw:
met auto cad lukt dit goed
Lekker antwoord op de vraag 
In coreldraw acht deed ik dit altijd met de BEZIER tool. daar mee kan je mooie curves maken. Het is even wennen om er mee te werken maar het werkt wel goed. Ik gebruikte deze tool voor wat kleine opdrachten van een bedrijf die de tekeningen moest verwerken met een snijplotter voor recleme stickers.
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Op 28 augustus 2006 10:26:03 schreef elektronica-man:
gaat het niet in coreldraw zelf ni
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Section/Display…
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Section/Display…
het wel kan wel, je moet alleen even iets meer moeite doen om het te vinden 
IK KRIJG SOMS DEZE MELDING X CO-ORDINATES BELOW 0.ADDING 3734 TO ALL POINTS?
EEN OOK PLOTTER ABOVE Y LIMIT ON GEVEER WEET IK HET
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
alutech
trouble shooting? machine gun magic!
Op 27 augustus 2006 16:05:00 schreef big bang:
Zit er op zo'n trapeziumleischroeven veel speling (back-lash)? In welke orde van grootte?- - big bang - -
Ongeveer 0.05 tot 0.1mm. Deze speling kan je een heel eind eruit halen, kost alleen veel motorvermogen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Je bedoeld de speling eruit te halen door 2 tegen elkaar opgestelde moeren te gebruiken.
Dus als het echt naar spelingsvrij moet gaan en soepel lopen maar 1 keus: ballscrews?
- - big bang - -
jovak
Op 28 augustus 2006 23:39:56 schreef big bang:
Je bedoeld de speling eruit te halen door 2 tegen elkaar opgestelde moeren te gebruiken.Dus als het echt naar spelingsvrij moet gaan en soepel lopen maar 1 keus: ballscrews?
- - big bang - -
De hoeveelheid speling is omgekeerd evenredig met het geld dat je aan de aandrijving wilt besteden.
Op de een of andere manier klinkt ballscrews wel erg pijnlijk. Kogelomloopspindel in het nederlands klinkt dan vriendelijker 
big bang
Op 28 augustus 2006 23:48:08 schreef jovak:
[...]
De hoeveelheid speling is omgekeerd evenredig met het geld dat je aan de aandrijving wilt besteden.Op de een of andere manier klinkt ballscrews wel erg pijnlijk. Kogelomloopspindel in het nederlands klinkt dan vriendelijker
Hehehee, to screw? Klinkt dat slecht? Tis te zien in welke context.
LOL
Kan inderdaad wel pijnlijk worden in de portomonee.
Maar heb me laten wijsmaken dat er verschillende types zijn. Zo zijn er trapeziumleischroeven met gerolde kwaliteit en geslepen kwaliteit. Bij kogelomloopschroeven ook gerolde en geslepen kwaliteit. Kwaliteit in opgaande orde, prijs ook. In de kwaliteit zit dan: loopgedrag, spelingsvrij, nauwkeurigheid en lineariteit.
Voorbeeldje
Al iemand met zo'n kogelomloopschroeven gewerkt?
- - big bang - -
Als je aan zulke dingen gaat denken kun je dan niet beter tweede hands een echte freeamachiene kopen? En ik zag toevallig op de site van Damen dat hij ook van dit spul verkocht, misschien heb je er wat aan.
Heb nu zelf mijn eigen machiene ook eens op de test stand staan. Nu is mijn vraag ik werk met mach 2, wat kun/moet je allemaal instellen. Zoals het bereik en de snelheid van motoren?
Op 29 augustus 2006 00:08:16 schreef big bang:
Maar heb me laten wijsmaken dat er verschillende types zijn. Zo zijn er trapeziumleischroeven met gerolde kwaliteit en geslepen kwaliteit. Bij kogelomloopschroeven ook gerolde en geslepen kwaliteit. Kwaliteit in opgaande orde, prijs ook. In de kwaliteit zit dan: loopgedrag, spelingsvrij, nauwkeurigheid en lineariteit.
Wat bedoel je met loopgedrag?
"Efficiency" staat niet in het lijstje en dat is volgens mij het belangrijkste: een gewone draadstang met metalen moer zit rond de 10%, kogelomloopschroeven dacht ik tot 90% met het ganse scala daartussen.
Je kan idd op trapeziumstang bv 2 bronzen moeren gebruiken die regelbaar opgesteld zijn waardoor de speling zo goed als weg is en het toch nog net soepel draait, veel meer motorvermogen kost dit niet maar is wel moeilijk te bouwen.
Voor hobby worden kogelomloopspindels meestal niet gebruikt wegens te duur. Wel trapeziumschroeven (of ACME, de amerikaanse versie) met kunststof moeren, Nylon, Teflon, Delrin etc.. Deze halen een rendement van 40 tot 50 % (dacht ik).
Het is redelijk simpel om hiermee zelf een anti-backlash nut te maken, verschillende methodes staan op cnczone.com maar het is wel moeilijk om ze te vinden..
big bang
Loopgedrag. Wel, een kogelomloop 'rolt' en een draadstang 'schuift'. Heb wel eens gelezen dat dat verschillen oplevert in gedrag, bvb. een draadstang die vrij los loopt dus onder vrij lichte belasting (en een kleine speling vertoont) zou bij een 'schokkerige belasting' wel een vibratie kunnen vertonen en opslingeren bij het lopen.
Een soort oscillatiegedrag dus, wat met een kogelomloop (mede door de zeer kleine speling of zelfs voorspanning) anders is.
En efficientie, zeker. Daar zeg je wat.
Wat ik nog niet wist dat het rendement van
anti-backlash moeren in kunststof zo hoog lag.
Dan is dat zeker een kanshebber als alternatief.
Maar slijten zulke kunststof moeren niet vrij snel?
- - big bang - -
alutech
trouble shooting? machine gun magic!
Op 29 augustus 2006 21:05:27 schreef big bang:
Loopgedrag. Wel, een kogelomloop 'rolt' en een draadstang 'schuift'. Heb wel eens gelezen dat dat verschillen oplevert in gedrag, bvb. een draadstang die vrij los loopt dus onder vrij lichte belasting (en een kleine speling vertoont) zou bij een 'schokkerige belasting' wel een vibratie kunnen vertonen en opslingeren bij het lopen.
Een soort oscillatiegedrag dus, wat met een kogelomloop (mede door de zeer kleine speling of zelfs voorspanning) anders is.En efficientie, zeker. Daar zeg je wat.
Maar slijten zulke kunststof moeren niet vrij snel?- - big bang - -
Hier is een link voor kunststof trapezium moeren. http://www.gallon.be/n_041321.htm
Deze moeren zijn zeer slijtvast en je kunt ze op de volgende manier nastelbaar maken:
2 draadgaten aanbrengen in de wand en overlangs doorzagen. Deze 2 gaten gebruiken om de moer samen te knijpen. Een derde draadgat aanbrengen in het bovenste gedeelte waarin een stelschroef tegengedraaid wordt (om spanning en dus borging aan te brengen)
Verder kan je veel onderdelen, vaak voor weinig geld, op Ebay kopen. Ebay Duitsland is de beste bron, maar wel met als nadeel dat de verzendkosten naar Nederland vaak erg hoog zijn.
big bang
Rene Zwart
Draaiwerk? Proto Type? of ander enkelstuks draaiwerk? - draaitechniek.nl
Een soort oscillatiegedrag dus, wat met een kogelomloop (mede door de zeer kleine speling of zelfs voorspanning) anders is.En efficientie, zeker. Daar zeg je wat.
Maar slijten zulke kunststof moeren niet vrij snel?- - big bang - -
Nylon is waardeloos.
Telfon of Delrin zijn goede moer mogelijkheden.
en nog vrij goedkoop te maken.
Draden zijn idd. ACME of STUB ACME ook kan je gewoon TR gebruiken.
p.s. kan alle soorten en maten moeren etc. etc. maken
voor hobby prijzen 
big bang
Nog eens even duidelijk stellen: ACME is ook een trapeziumschroef maar dan Amerikaanse versie, dus Witworth of zo? Of een andere Engelse maat?
Ik snap het niet goed.
- - big bang - -
Rene Zwart
Draaiwerk? Proto Type? of ander enkelstuks draaiwerk? - draaitechniek.nl
ACME is geen Witworth, het is een draad op zich zelf met als withworth een soortdraad is.
Het heeft een ander profiel als witworth flanken en diepte.
iedere draad heeft zijn eigen eigenschappen waar ze goed voor zijn, ACME is metname goed voor roterende delen/hulzen. wordt ook veel in offshore gebruikt met boorleidingen. soort motor sturingen en zo..
- - big bang - -
Het rendement van kunststof moeren is zowiezo hoger dan dat van metalen moeren, anti-backlash of niet.
Volgens mijn ervaring is het gemakkelijker om anti-backlash moeren te maken in kunststof dan metaal, heb er vanavond nog ene gemaakt maar moet het resultaat nog afwachten.
Acme is de amerikaanse versie van trapeziumdraadstang, beide worden gebruikt voor aandrijvingen waar kracht nodig is. Gewone draadstang ala M10 of M12 kan niet zoveel vermogen verwerken.
.
big bang
Aha.
En trapeziumschroefdraad in moeren kan je enkel snijden d.m.v. een draaibank?
Zoiets zal je niet kunnen tappen neem ik aan?
- - big bang - -
Ja hoor, je kan voor Delrin ook van een stuk
trapizium draadstang zelf een tap maken, maar
voor hem mooi recht in de moer te tappen moet je
of in een draaibank of in een kolomboor machine
tappen. Uit de hand begin je meestal iets scheef.
hoi ik heb een vraag over eagle?
als ik een print maak in eagle een dan naar bocnc gaa ik krijg nooit mooi printjes mijn ic bolletjes zijn nooit goed mijn lijnne weel maar de bolletjes ni hoe krijg ik die goed?