Hallo allemaal,
Telkens als ik mijn accu bouwlamp wilse opladen duurde het langer voordat ik de juiste positie gevonden had om de micro usb stekker contact te laten maken zodat de lamp ging opladen. Nu is het over, want zelfs na 5 min proberen nog geen contact.
Ik heb de lamp open geschroefd en uiteen gehaald. De micro usb connector zit op een los klein dochter board. Die wil ik dus graag vervangen.
Mijn vraag is tweeledig:
Waar vind ik een connector of vergelijkbaar dochter board, en kan ik deze zonder problemen uitwisselen voor een dochter board met een usb c connector er op?
De gat afstand is 14mm.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Er zijn stekkers genoeg te vinden op Ali. Maar allemaal net weer een beetje anders.
Dus ik zou er eentje uitzoeken die je kunt inbouwen door eventueel het gat in de behuizing iets groter te maken.
Zit er niet een pluk stof in de connector?
Komt nog wel eens voor.
Even met een kaasprikkertje of zo er uit vissen.
Connector vervangen voor iets degelijks? usb in alle varianten (mini/micro/c/etc) is niet echt geschikt voor een bouwlamp.
Op vrijdag 23 augustus 2024 11:37:03 schreef deKees:
Er zijn stekkers genoeg te vinden op Ali. Maar allemaal net weer een beetje anders.Dus ik zou er eentje uitzoeken die je kunt inbouwen door eventueel het gat in de behuizing iets groter te maken.
Daar heb ik gezocht en er is wellicht iets te vinden, maar als iemand die dit leest een beter alternatief weet te vinden houd ik me aanbevolen. Dat beantwoordt echter niet de vraag of ik micro zondermeer voor c kan vervangen.
Op vrijdag 23 augustus 2024 12:32:36 schreef revado:
Zit er niet een pluk stof in de connector?
Komt nog wel eens voor.
Even met een kaasprikkertje of zo er uit vissen.
Nope, helemaal gereinigd. Ik ben bekend met die vorm van falen haha.
Op vrijdag 23 augustus 2024 13:04:43 schreef help:
Connector vervangen voor iets degelijks? usb in alle varianten (mini/micro/c/etc) is niet echt geschikt voor een bouwlamp.
Mee eens, echter vind ik het handig om de bouwlamp overal op te kunnen laden, waar iedereen wel een kabel van heeft. vandaar ook de vraag voor usb c.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Molex maakt vertikale TH mini-usb connectoren: https://www.digikey.nl/nl/products/detail/molex/5022370517/2818925
Nog een paar micro-usb:
https://www.tme.eu/nl/details/usb3145-30-1-a/usb-en-ieee1394-connector…
https://www.distrelec.nl/nl/micro-usb-connector-stekker-micro-usb-rech…
Op vrijdag 23 augustus 2024 13:23:30 schreef Verbatim:
[...]
Mee eens, echter vind ik het handig om de bouwlamp overal op te kunnen laden, waar iedereen wel een kabel van heeft. vandaar ook de vraag voor usb c.
Als je ruimte hebt eventueel een tweede degelijke connector plaatsen zodat de USB enkel voor incidenteel opladen is?
Wellicht kan je zoiets kwijt, dan is t wel "Opbouw" geworden, maar voor bouwlamp maakt dat wellicht niet uit..
Als je in de buurt van Den Bosch zit kan je der een ophalen als je wilt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 23 augustus 2024 13:04:43 schreef help:
Inderdaad, een connector (chassisdeel) plaatsen die bestand is tegen de "bouwomgeving"
en dan een verloopsnoertje naar USB (C) maken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De normale USB-B wordt niet heel vaak op mobiele apparaten gezet, dus dat je ze nooit stuk hebt gezien ligt misschien meer aan het feit dat printers niet vaak op steigerranden staan te laden. Het zal zeker meer kracht kosten om zo een poort stuk te trekken, maar als je over het snoer struikelt maakt dat alleen dat het apparaat verder door de ruimte wordt geslingerd voor er iets breekt.
Het voordeel van micro-USB is dat de kabel bewust als zwakste/slijtagepunt is ontworpen omdat die makkelijker te vervangen is dan de poort. Die kleine veercontactjes en weerhaakjes moeten precies goed zijn om te werken.
Op vrijdag 23 augustus 2024 13:42:35 schreef diebobo:
Wellicht kan je zoiets kwijt, dan is t wel "Opbouw" geworden, maar voor bouwlamp maakt dat wellicht niet uit..Als je in de buurt van Den Bosch zit kan je der een ophalen als je wilt.
Dat lijkt wel de handigste oplossing, zou ik doen!
Ik kan me herinneren dat bigclivedotcom (Youtube) ooit een micro-USB-B had die makkelijk zelf te solderen was, maar ik kon die zo snel niet terug vinden. Van die connectors zijn zo debiel veel varianten dat zoeken best een uitdaging is. Iets dat net niet past, past echt niet.
Arco
Special Member
Op vrijdag 23 augustus 2024 15:51:07 schreef Kruimel:
De normale USB-B wordt niet heel vaak op mobiele apparaten gezet, dus dat je ze nooit stuk hebt gezien ligt misschien meer aan het feit dat printers niet vaak op steigerranden staan te laden. Het zal zeker meer kracht kosten om zo een poort stuk te trekken, maar als je over het snoer struikelt maakt dat alleen dat het apparaat verder door de ruimte wordt geslingerd voor er iets breekt.
Wij gebruiken veel in de agrarische sector, daar is een defect van de iele mini/micro/c plug na 1x insteken meer regel als uitzondering.
Met (on)gepast geweld lukt het insteken altijd, ook verkeerd-om... 
maakt ook niet uit WELKE plug je gebruikt daar.
USB/SUB-D/Subcon..
een lompe boer sloopt het wel. Geldt namelijk ook voor baggerboeren..
We hebben het dus over makkelijk prikkelbare mensen die er niet zo goed tegen kunnen dat er pluggen zijn die er niet blind passen? Ik moet zeggen dat ik ook wel van die 'table flip' neigingen heb gehad toen op stressvolle momenten de plug pas op de derde keer bleek te passen, maar ik heb er nog geen kapot gekregen. USB-A is wat omgekeerd insteken betreft berucht, maar het gebeurt ook wel bij andere connectorenzoals een paar van die ronde connectoren met een nokje die in 5 standen voelen alsof ze passen, maar een zesde hebben waar het daadwerkelijk past, zoals de PS/2 of DIN. Wat dat betreft is USB-C wel een verbetering. Ik heb heel lang aan micro-USB vastgehouden omdat ik nog veel spul ermee had, en gebruik nu op plekken verloopjes.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik ben geen lompe boer, ga redelijk voorzichtig met spullen om, maar man... die twee 'kleine' USB-stekkertjes, die zo op elkaar lijken maar het toch nét niet zijn....
Da's gewoon vragen om problemen. Sommige van m'n apparaten werken met wat ik vermoed dat USB-C is, andere met wat ik denk dat USB-micro is of USB-B of ...? Maar dat is zulk delicaat spul dat ik hier in m'n laboratorium er al moeite mee heb om de juiste stekker in de juiste oriëntatie te plaatsen, laat staan hoe het er op een bouwwerf wel niet aan toe gaat.
Ik was vroeger een groot liefhebber van USB, het was zo'n simpel systeem en werkte altijd, maar met elke 'verbetering' die ze hebben doorgevoerd is het wat mij betreft alleen maar achteruit gegaan. Vroeger werkte elke kabel, nu moet ik 4-5 pogingen doen voor ik de juiste kabel met juiste stekker in de juiste orientatie ingeplugd heb. Frustrerend.
Op vrijdag 23 augustus 2024 13:42:35 schreef diebobo:
Wellicht kan je zoiets kwijt, dan is t wel "Opbouw" geworden, maar voor bouwlamp maakt dat wellicht niet uit..Als je in de buurt van Den Bosch zit kan je der een ophalen als je wilt.
Opbouw kan ik niet kwijt, het moeten kleine connectors blijven.
Ik ben niet in de buurt van den Bosch helaas, maar ik heb die precieze connector ook op Ali gevonden.
Daarnaast ook deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005005398071574.html
Overigens lijkt me usb B ook wel een deugdelijke oplossing, maar wie heeft er nu zo'n kabel sirect voor handen tegenwoordig zonder eerst de printer op te moeten offeren?
Op vrijdag 23 augustus 2024 14:59:09 schreef vergeten:
[...]Inderdaad, een connector (chassisdeel) plaatsen die bestand is tegen de "bouwomgeving"en dan een verloopsnoertje naar USB (C) maken.
Interessante oplossing! Maar het gaat om een bouwlamp die in dit geval tijdens gebruik netjes alle beschermende covers dicht heeft en alleen door mij zelf gebruikt wordt, dus normaliter zou zelfs een goede micro het moeten overleven. Daarom het voorstel van usb c.