Een Kärcher hogedrukreiniger.
Als ik de schakelaar aan zet, zoemt het ding, maar geeft de motor geen druk.
Opengevezen, nog eens aangezet, en met een stok de rotor onderaan aangeduwd, waarna de motor wél blijft draaien. Best wel een gevaarlijke procedure...
Als ik de machine uitschakel start de motor echter niet meer opnieuw ; tenzij ik er opnieuw een zwier aan geef.
Voor ik verder ga eens vragen of iemand een tip heeft? Een versleten as waardoor de motor teveel weerstand heeft bij het starten?
Een kapotte condensator die ergens verstopt zit...??

Een kapotte condensator die ergens verstopt zit...??

Die zit gewoon waar je hem verwacht...

Als de motor niet uit zichzelf wil starten (en het geen mechanisch probleem is, teveel weerstand, slechte lagers, iets geblokkeerd) dan is de aanloopcondensator de eerste verdachte.

(Een onderbroken aanloop-wikkeling zou het evt. ook nog kunnen zijn, maar meestal is de condensator het probleem).

Maak misschien even een foto van de aanloopcondensator (met leesbare opdruk) en het typeplaatje van het apparaat, mogelijk kunnen anderen u dan verder helpen met de juiste vervangingscondensator.

(semi off-topic: wat veel mensen niet weten is dat een 3-fase motor ook gewoon op 1-fase 230V kan draaien. Hij kan alleen *niet* uit zichzelf opstarten, maar als je met de hand een flinke zwieper eraan geeft loopt hij daarna netjes aan. Of opstarten met een touwtje eromheengewikkeld en daar een flinke ruk aan geven. Hetzelfde geldt voor een 1-fase motor zoals in de Kärcher, met een defecte aanloopwikkeling of condensator).

Op vrijdag 23 augustus 2024 18:50:25 schreef nonius:
(semi off-topic: wat veel mensen niet weten is dat een 3-fase motor ook gewoon op 1-fase 230V kan draaien. Hij kan alleen *niet* uit zichzelf opstarten, maar als je met de hand een flinke zwieper eraan geeft loopt hij daarna netjes aan. Of opstarten met een touwtje eromheengewikkeld en daar een flinke ruk aan geven. Hetzelfde geldt voor een 1-fase motor zoals in de Kärcher, met een defecte aanloopwikkeling of condensator).

Maar lang niet met het volledige vermogen!

Maar lang niet met het volledige vermogen!

Hij draait maar op 1/3 van z'n wikkelingen. Een automotor die maar op één of twee cylinders loopt, levert ook niet z'n volle vermogen >:)

Is je condensator onder dat plastiek afdekplaatje, gewoon vervangen en je kan weer verder. :) Inductiemotor zo te zien, dat zijn de beste, 10 keer beter dan koolborstelmotoren bij de meeste reinigers. Ook de helft minder lawaai en watergekoeld.

Op vrijdag 23 augustus 2024 18:45:48 schreef OXO:
[...]
Die zit gewoon waar je hem verwacht...

Thanks ! ;) je
Ik kan best wel wat sleutelen, maar ben allesbehalve een kenner.

Hierbij een foto van de condensator.Eens informeren bij Gotron denk ik.

Die condensator ziet er wat opgezwollen uit.... met ook een flinke kras/scheur door de '25'....

Inductiemotor zo te zien, dat zijn de beste, 10 keer beter dan koolborstelmotoren bij de meeste reinigers.

Ok, dit was een leermomentje voor mij. Koolborstelmotoren in hogedrukreinigers.

[Bericht gewijzigd door nonius op (73%)]

Op vrijdag 23 augustus 2024 20:48:02 schreef nonius:
Die condensator ziet er wat opgezwollen uit.... met ook een flinke kras/scheur door de '25'....
Inderdaad, die zwelling was mij ook opgevallen. Dat verklaart veel allicht?

Ja die condensator is eraan, kan je hem uitmeten op capaciteit met multimeter?

Ik denk dat die geen 25uF meer zal hebben.

die condensator hoef je niet meer te meten, dat is alleen nog maar een weerstand of niks meer.

Is het einde van de condensator...

Toch wel straf wat ik op dit forum allemaal te zien krijg.
Zelf ben ik meer een mechaniek prutser, electronica gaat me moeilijker af.
En ik doe wel eens een repair café mee, maar meestal gaat dat dan over een kapot draadje of een kapot gedraaide bout.
Enfin, bedankt allemaal voor jullie bijdrage !
Hiermee kan ik zeker verder.