Hallo allemaal,
Ik zit te werken aan een ontwerpje voor een door een arduino bestuurde set van twee zware dimmers. (4kW per stuk). Nu kan dat natuurlijk met een analoog signaal (ik ga de dimmerprinten kopen, en niet maken) van 0-10V of 0-20mA (of zelfs 0-5V) maar dan is de enige scheiding de opto in de dimmer...
Ik kan natuurlijk ook twee simpele servo'tjes een potmeter op de dimmerprint laten draaien. Zeer veilig denk ik dan.
Wat zouden jullie doen?
benleentje
Golden Member
Meestal waar daar een opto-triac met type nr MOCxxxx voor gebruikt met voorbeeld hieronder.
https://projectpoint.in/index.php?route=product/product&product_id…
Je heb verschillende typen dacht met en zonder zero crossing. Die in mijn voorbeeld is zo te zien zonder. Maar die is ook voor maar 115V ac.
Hieronder een afbeelding met zoals het moet werken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
Die MOC's zijn mooi inderdaad, maar leveren niet de power die ik hier will dimmen (4kW)... bedankt enniewee
Ah op die fiets... ja dat kan natuurlijk ook!
[Bericht gewijzigd door fripster op (21%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb mijn post nog aangepast.
De mocxxxx is alleen maar het stuur element en daar kan je dan een veel zwaardere triac mee aansturen.
maar dan is de enige scheiding de opto in de dimmer...
In een smps is de scheiding tussen hot en coldside voor de feedback ook maar een optocoupler...
En een MOC is ook niet meer dan een optocoupler met triac uitgang...
[Bericht gewijzigd door OXO op (17%)]
benleentje
Golden Member
Een beetje goede opto heeft dacht ik een scheiding van 4000V dc. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor 230V.
MGP
LDmicro user.
Kijk hier eens, niet super lineair maar het werkt.
Kies zeker een maat groter, het zijn chinese amperes, plus een dikke koelplaat.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004967016228.html?spm=a2g0o.order_d…
NB. niet voor inductieve lasten!
Op dinsdag 27 augustus 2024 20:25:04 schreef MGP:
Kijk hier eens, niet super lineair maar het werkt.
Kies zeker een maat groter, het zijn chinese amperes, plus een dikke koelplaat.https://nl.aliexpress.com/item/1005004967016228.html?spm=a2g0o.order_d…
NB. niet voor inductieve lasten!
oeh die zijn leuk! bedankt voor de link!
benleentje
Golden Member
Je kan daar toch ook inductieve lasten mee schakelen? Er zal dan wel een snubber over de triac moeten en de triac flink moeten overdimensioneren.
Een snubber is een condensator + weerstand die bij inductieve lasten tijden het uitschakelen de inductie piekspanning beperkt. Net zoals een diode over een relais spoel op gelijkspanning. Een snubber is voor wisselspanning. Hoe je de weerstand en condensator bepaalt weet ik verder ook niet.
Maar ook bij niet inductieve lasten is een snubber over de triac wel aan te bevelen. Want een stukje kabel of draad is ook al een spoel.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
Een beetje flauw misschien, maar is het afhankelijk van de toepassing mogelijk een idee een paar oude theater dimmerpacks op de kop te tikken?
Die gingen / gaan er overal uit met de komst van led. Dan heeft men in 1x de dure componenten zoals ontstoring, automaten, kast en aansluitmateriaal. In redelijke kwaliteit.
Sturen met DMX512 of 0-10V. Beiden is niet zo een probleem vanaf een 'Duino.
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 27 augustus 2024 20:40:53 schreef benleentje:
Je kan daar toch ook inductieve lasten mee schakelen?
In de beschrijving staat het anders, ik heb er gekocht maar gaat het niet proberen.
Op dinsdag 27 augustus 2024 19:45:06 schreef fripster:
Ik zit te werken aan een ontwerpje voor een door een arduino bestuurde set van twee zware dimmers.
Hier heb je een voorbeeld.